Itthon vagy!
(korhatár nélkül)
Gyártási év: 2020 Adásnap: 2020. április 18.
Időpont: 17:33:23 | Időtartam: 00:20:05 | Csatorna: | ID: 3637529
Beszélt nyelv: magyar
NAVA műfaj: ismeretterjesztő / oktató műsor
Főcím: Itthon vagy!
Műsorújság szerinti cím: Itthon vagy!
Műsorújság adatai:
Feliratozva a Teletext 111. oldalán. Magyarországról határon innen és túl. Sok olyan helyszínnel, ami az útikönyvekből sem marad ki, de számos olyan információval, ami lehet, hogy igen. Mesélő városok, mesélő képek - helyenként onnan, ahol csak a madár jár. A sorozat szerkezete, tematikája mint egy modern, informatív útikalauzé. Infografikák közbeiktatásával úgy mutatunk be helyeket, programokat, szabadidős aktivitásokat, hogy mindenki megtalálhassa a neki legmegfelelőbbet. Turisztikai magazin.
Technikai leírás:
- A teljes leirat forrása a teletext.
Teljes leirat:
Automata beszédfelismerés
- Budapest talán a világ egyik legszebb fővárosa.
A mindenkori lakók folyamatosan alakítják megjelenését,
és mindig is akadtak olyanok, akiknek különösen sokat
köszönhetett a város.
A 19. század egyik legnagyobb építésze,
Ybl Miklós is közéjük tartozik, remekműveivel rengeteget adott
a fővárosnak, épületei maradandó értéket képviselnek.
Elég csak egyik fő művére, az éppen felújítás alatt álló
Operaházra gondolni, amely reneszánsz stílusban hirdeti
a mester zsenialitását.
"A modern reneszánsz derült idomai legnemesebb alakjukban
üdvözölnek itt bennünket" - írta 1871-ben Ney Béla esztéta
a belváros egyik legnagyobb
és leginkább szem előtt lévő épületéről,
a Duna partjához közel felépült Corvinus Egyetemről.
Ami eredetileg nem egyetemnek épült.
- Az egyetemi funkciót 1951-ben kapta ez az épület.
Korábban itt négy hivatal működött.
Az egyszerűség kedvéért nevezzük most ezeket vámhivatalnak.
Tehát ugye a neve is ez volt, Fővámház,
és négy fő homlokzata van az épületnek.
- Ybl a hivatal fontosságához mérten díszítette fel az épületet:
dór oszlopok, istenek és allegorikus szobrok ékesítik
a homlokzatot. A vámolni való áru akkoriban főleg vízen érkezett,
ezért is épült a Duna mellé a vámház,
és ezért nézett a főbejárat a Duna felé.
A Fővámház-ban 1874-ben indult meg az élet.
A töméntelen árut az éppen ekkor és erre a célra épült
rakpart alatti alagutakban hordták az épületbe,
ahonnan vasúti kocsik szállítottak tovább.
A vámház legszebb része a középen elhelyezkedő díszudvar,
turistalátványosságnak sem utolsó.
Ybl Miklós ma már a halhatatlan magyar építészek
panteonjában foglal helyet, de kortársai nem mindig díjazták
városszépítő buzgalmát.
A Múzeum körúton álló Unger-ház például
megosztotta a pestieket.
Az 1853-ban emelt épületet sokan mesterkéltnek tartották,
volt, aki egyenesen mézeskalács házhoz hasonlította.
Annyi bizonyos, hogy a ház szokatlanul gazdagon díszített:
a homlokzaton láthatunk szőlőindát és fürtöket, sőt
még egy Velencéből iderepült szárnyas oroszlánt is!
- Az igazi meglepetés és különlegesség
ez a nagyon-nagyon szép, meghitt, árkádos belső udvar,
ami ugye nem körfolyosós, hanem loggiás kialakítású.
A korban még nem volt beüvegezve, ez később történt.
Nagyon szokatlan gondolat volt a korban, hogy erkélyt helyezzenek.
Hát ugye a klasszicista épületeken nem volt erkély.
- A bizánci, mór, gót és reneszánsz díszítések kavalkádja
az ítészeket összezavarta, de a bérlők villámgyorsan
lecsaptak a ház lakásaira.
Az utókor az épületet Ybl első jelentős
pesti alkotásaként tartja számon.
Nem messze innen, a Nemzeti Múzeum oldalában magasodik
Ybl egy másik, immáron történelmi jelentőségű alkotása,
az Ideiglenes Képviselőház.
A reformkori magyar honatyák ugyanis eladdig
a Nemzeti Múzeum termében vitatták meg az ország ügyeit.
- Nagyon nagy vita volt akkoriban arról, hogy mi az a stílus,
ami leginkább illik a korszakhoz.
A neoreneszánsz mögött a kortársak leginkább
a reneszánsz itáliai városállamoknak a prosperitását,
a fejlettségét és az önállóságát látták.
Ez a római Cinquecentónak az elemeiből építkezik.
Igazából olyan elemeket használ, amiket aztán az évtizedek során
szinte elkoptat a történeti építészet.
Ez viszont stílusában is
azt kell, hogy mondjam, hogy az úttörő épületek között volt.
- A képviselőházat átmeneti épületnek szánták arra az időre,
míg megépül az új parlament. Erre azonban 40 évet kellett várni.
A képviselők ekkor ki-, az Olasz Intézet meg beköltözött.
És hogy mennyit változott a belváros?
Amikor a képviselőházat 1865-ben felhúzták,
ez volt a környék talán legnagyobb épülete...
Ybl nemcsak az épületeit tervezte reneszánsz mintára:
az egykor a Kálvin tér közepén álló Danubius díszkút is
ebben a stílusban készült, majd a tér átalakításakor
átkerült Erzsébet térre.
A 19. század második felében új divat hódított
az európai művészetben: a historizmus,
amely letűnt korok stílusát, hangulatát elevenítette fel.
Budapest belvárosa rengeteget köszönhet a kornak és Ybl Miklósnak.
Pesten szinte egymást érik a mester által
megálmodott épületek, paloták.
- Pestnek ezen a területén alakult ki
a 19. század közepe táján az úgynevezett Palotanegyed.
Ami a magyar főúri családoknak jelentett egy új megjelenést
a fővárosban, amikor a vidéki kastélyaik után valamennyien
városi palotát építettek.
És ez úgy alakult ki, hogy viszonylag
közel kerültek egymáshoz, ezért nevezhetjük
ma is palotanegyednek.
- A Palotanegyed leghíresebbje a Festetics palota,
amely a keszthelyi Festetics család pesti rezidenciája volt.
A pesti hajlék igazodott a pompához szokott
főúri család igényeihez: akárcsak egy vidéki kastélyban,
itt is van hűvös eleganciájú márványterem
vagy éppen grandiózus bálok lebonyolítására alkalmas tükörterem.
- A belsejében pedig egy gazdag rokokó kialakítást láthatunk,
ami jóval inkább a korabeli építő családok rangját
és ízlését tükrözi, semmint az építészet általános divatját.
Tehát nem minden épületben volt ez jellemző akkoriban.
Ez a stílus ez kifejezetten egy, inkább a nyugati katolikus,
osztrák udvarhoz hűbb, azzal szorosabb kapcsolatot ápoló
arisztokráciának volt a bevett, majdnem hivatalos stílusa.
- A Festeticsek szerény kis hajlékától csupán néhány méterre,
Ybl ismét megmutathatta alkotó géniuszát.
A Pollack Mihály tér másik sarkán áll
Károlyi Alajos gróf palotája, mely elhanyagolt
állapotában is lenyűgöző.
A palota leghatásosabb eleme az oszlopokon nyugvó óriási,
a Nemzeti Múzeumra néző erkély, amely alá rendszerint
a gróf kocsija érkezett. A manzárdtetős palota
egy csipet párizsi hangulatot teremt itt, Budapest közepén.
A lovakat, kocsikat, hatalmas személyzetet követelő,
ezért roppant költséges pesti főúri élet
a modernizálódó világban egy idő után kényelmetlenné vált
az arisztokraták számára, ezért szép lassan megváltak házaiktól.
Voltak, akik a költséges pesti főúri élet finanszírozására
egy idő után sajátos megoldást eszeltek ki,
melynek egyik legszebb példája ez a szintén Ybl-tervezte épület.
A paloták szép lassan középületekké alakultak,
vagy bérpalotává.
- Nem egyszerű bérház, hanem egy palota-bérház,
ami azt jelenti, hogy egy városi palotának,
egy arisztokrata városi palotának és egy normál bérháznak a keveréke.
A Degenfeld-Schomburg család palotája, mely éppen szemközt áll
Ybl másik alkotásával, a Festetics palotával
nem hivalkodó épület, a környező bérházakhoz igazodik,
ugyanakkor eleganciájával világosan jelzi,
hogy itt nem akárki lakik.
És valóban, a palota Magyarország
korábbi miniszterelnökének, Tisza Kálmánnak volt a rezidenciája.
Az igazi érdekességek a ház belsejében
mutatják meg magukat.
- Látszik mögöttem egy igen-igen tágas kocsibehajtó
vagy kocsi áthajtó, ahol ugye az építtető család kocsijai,
lovas kocsijai bejöttek az udvarba.
Ott kifogták a lovakat a kocsiból, és bevezették őket
egy rámpán keresztül.
Az udvar szintjéről egy rámpa vezet le ma is a bérház udvarban,
merthogy a bérház udvarán belül,
az alagsorban helyezték el az istállót,
hogy a lovak szaga, zajai ne zavarják
a palota részben lakók életét.
- A kocsikat, hintókat ezek mögött a hatalmas ajtók mögött helyezték el,
vagyis ezek - mai szóhasználattal élve - garázsként funkcionáltak.
A ház másik különlegessége az öntöttvas tartószerkezet,
mely a "nemesi" szárnyban található.
A bérlőknek épült házrész ezzel szemben igazán szerény,
ráadásul az itt lakók még a főúri kaput sem használhatták,
számukra külön bejárat épült.
A fóti római katolikus templom
méltóságteljesen emelkedik ki környezetéből.
A hozzáértők egybehangzó véleménye szerint a templom
a romantikus egyházi építészet csúcsa.
Az 1840-es évek Európáját áthatotta a múltba révedő,
historizáló szemlélet, a misztikus középkor tisztelete
és újrafelfedezése.
Ez a romantika kora, amely Ybl Miklóst is megérintette.
- A bejárattal szemben elénk tárul a főoltár fölötti csodálatos secco,
nem freskók, ez secco gyűjtemény, amely részint
az evangélistákat ábrázolja, illetve Jézus életéből,
Mária életéből eseményeket, aranyos képek ezek
bizánci stílusra emlékeztetnek.
A köríves ablakok inkább a római stílusra emlékeztetnek.
Meg az oszlopok is, a háromhajós beosztás.
És a templom homlokzatán lévő rózsa ablak meg inkább
a gót stílusra emlékeztet.
Úgy együtt, egy nagy harmóniában van
ez a három stílus itt a templomban.
- A falak míves díszítettsége is Yblt dícséri,
itt mindent ő tervezett a festményeken kívül.
A gazdagon ékesített templombelső,
a színes kazettás mennyezet templomot igazán különlegessé teszi.
Isten e fóti házát az utókor Károlyi Istvánnak köszönheti:
a gróf gyermekeit és két feleségét is korán elveszítette,
a templomot elhunyt szerettei emlékére építtette.
- Itt tulajdonképpen két templomról van szó,
mert ez alatt a templom alatt van egy altemplom is,
ahol több mint 40 koporsó, illetve urna található.
A Károlyi családnak a temtekezési helye.
Itt van eltemetve maga Károlyi István is, a templomalapító.
Az építész is szerette önnön munkáját, nem véletlen hát,
hogy esküvőjét is itt, az altemplom falai között tartotta.
A templom mellé tökéletes szimmetriában két további
egyforma épületet is tervezett, melyek a bajor király számára készült
Müncheni villát idézik.
A jobb oldali iskolának épült, a bal oldali pedig
a plébánia épületének készült, és ezt a funkcióját
a mai napig megőrizte.
Ybl Miklós korának tisztelt és sokat foglalkoztatott
építésze volt.
Megbízói főnemesi, nagyiparos családok voltak.
A Fiumei Sírkertben áll az az épület, melyet a magyar
nehézipar pionírjának, Ganz Ábrahámnak tervezett.
A gyáros számára felesége, Ganz Josefina rendelt
Ybltől mauzóleumot.
A reneszánsz templomokat idéző, méltóságteljes épületet
a legnemesebb anyagokból készítették:
gránitból, vörös- és fekete márványból.
A mauzóleumot fém kerítés és fém kandeláberek díszítik,
így tisztelegve a vasöntő mester, Ganz Ábrahám előtt.
Na de Budapest egyik legikonikusabb épülete,
a grandiózus Bazilika is jelzi Ybl jelentőségét.
- A Szent István Bazilikát Hild József kezdte el tervezni,
és ugye rágondolunk az Esztergomi bazilikára,
a főszékesegyházra, vagy az egrire,
akkor tulajdonképpen egy hasonló
klasszicista templomot álmodott meg.
A kiegyezéskor meghal Hild József.
Akkor Ybl már megkapta a feladatot.
- Amikor Ybl átvette a munkát, az akkor már divatjamúlt
klasszicista alapokon új, immár reneszánsz templomot
kezdett építeni.
- Az Andrássy út kiépítése miatt, meg a mai Bajcsy-Zsilinszky út
kiépítése miatt fontos volt, hogy a hátsó homlokzat is
építészetileg megfelelően hangsúlyos legyen.
Tehát Ybl ezzel is sokat küzdött.
Sajnos Ybl se tudta befejezni a templomot,
mert 1891-ben meghalt.
A belső díszítést már teljesen a harmadik építész,
Kauser József fejezi be.
- A görög kereszt alapú templomnak tehát hányattatott sors jutott,
míg végre elnyerhette mai formáját.
Az első, Hild-féle kupola feltehetően a gyenge
építési anyagok használata miatt, 1868 januárjában beomlott,
így az építkezés majd egy évtizedre teljesen leállt.
Vagyis a Szent István Bazilika építése 1851-ben kezdődött,
ám a felszentelésre csak 1905-ben került sor.
Azóta viszont Pest városképének egyik legfontosabb
és elmaradhatatlan eleme.
Ybl Miklós a szakrális épületek terén is kiemelkedőt alkotott.
Ybl Miklós egyik legnagyobb épületegyüttese
a Várkert Bazár a hozzá tartozó kertekkel.
A bazár építésekor állítólag a Duna-parton álló bérházak
a vár alatti szakaszon annyira füstöltek,
hogy Pestről nem lehetett látni a várat, Budáról meg Pestet.
Amikor a régi házak és a füst mentek, a Várkert Bazár jött.
- A Várkert Bazár az két elválaszthatatlan részből áll.
A geometrikus kertből és a historikus épületekből.
Tehát ez a kettő nem játszható ki egymás ellen,
meg egymás nélkül nem működnek,
mert ez így együtt van, és együtt adja
azt a fajta szimbolikát, vagy azt az ikonográfiai programot,
ami főként a középső mittelbau, vagy gloriett épületen van rajta.
Ha a Duna felől nézzük, akkor a négy évszaknak
az allegóriái szerepelnek: a tavasz, nyár, ősz, tél.
Ybl több tanulmányúton is megfordult Itáliában,
hogy közeli tapasztalatokat szerezzen a régi római birodalom
és a reneszánsz épületeiről.
Ott szerzett ismereteit aztán beépítette műveibe;
a Várkert Bazár lépcsősora akár a Vatikánban is állhatna,
az épületegyüttes pedig mitológiai utalások egész gyűjteménye.
Középen két kőoroszlán őrzi az együttest, hangsúlyozva,
hogy közöttük elhaladva bizony különleges helyre
érkezik a látogató.
A déli oldalpavilon homlokzatán
Jupiter főisten és felesége Juno látható,
az északi oldalpavilonon Ceres, a termékenység, aratás
és a földművelés istennője, valamint Apolló,
a művészetek istene.
A pavilonok fülkéit belül
a természet egyes isteneinek figurái díszítik.
- És a nagy ívezet fölötti háromszögekbe
különféle mitológiai alakok találhatók.
Főleg a görög, illetve a római mitológiából,
és ott tulajdonképpen az érintetlen természet
és a megművelt természetnek az istenei és az ezeket
megszemélyesítő alakok vannak ott.
A Zefír, az valamelyik nyugati szélnek a megtestesítője,
de ott van az Ég királynője, meg ilyen termékenység istenek.
- A szájhagyomány szerint annak idején a királyi pár hajója
éppen a Bazár előtt kötött ki, ezért Erzsébet királyné kérésére
keskeny lépcsősor épült a hegybe,
mely egyenesen az ő lakosztályába vezetett.
Az épületben számos boltíves helyiség épült,
ezekben különféle üzletek működtek innen a bazár név.
- Aztán az élet ugye azt bizonyította be
hogy ez műtermeknek sokkal jobbak funkcionálisan
és valószínű rentábilisan, is jobban működtek.
Például Stróbl Alajos itt alkotta meg
a Mátyás szökőkútnak a szobrait is
és ezt rajta kívül legalább még 80 művész női festőművészek
voltak itt műtermei. Ez egy intenzív művészeti élet volt.
- Később aztán zenészek váltották fel a festőművészeket,
mikoris 1961-ben a bazár Budai Ifjúsági Park néven
hangulatos nyári szórakozóhellyé alakult.
A legendás időket, a feledhetetlen koncertek
hagyományát igyekszik visszahozni a Bazár egyik
felújított udvara, az öntőház udvar,
ahol a hagyomány szerint háborús időkben még ágyút is öntöttek!
Most a középkori örökség és modern architektúra találkozik itt,
ahol rozsdaszínű acéllemezek adnak egyedi
és újszerű megjelenést a térnek.
De nem csak a föld fölött újult meg és kapott
modern funkciót az épületegyüttes.
- A neoreneszánsz kert alatt ülünk.
Ez egy 600 fős rendezvényterem ami ugye funkciójától függően
akár 900 - 1000 fő befogadására is képes
és a közlekedési anomáliák feloldására ugye
akár az az Ybl tér, Döbrentei tér és a Clark tér közötti
ideérkező vendégek számára pedig egy 300 férőhelyes
mélyparkoló került kialakításra.
- A Várkert Bazárhoz tartozik egy különálló, gyönyörű ház, a Kioszk.
Különös, de eredetileg a királyi palotát melegvízzel ellátó
gépek és kazánok számára épült, gyönyörű reneszánsz tornyában pedig
a vízmű kéménye bújt meg.
Az épület elejében a 19. században kávézó is működött.
Ma már újra lehet kávézni a csodálatos épületben,
a Kioszk gazdagon díszített mennyezetét
vagy a szemben lévő Várkert Bazárt szemlélve pedig
eltűnődhetünk Ybl Miklós lenyűgöző örökségén,
és a mesterrel személyesen is találkozhatunk,
hiszen szobra is éppen itt található.
Közreműködők:
Ortelius:
Tezaurus:
Reláció tartalmak: