Itthon vagy!
(korhatár nélkül)
Gyártási év: 2021 Adásnap: 2021. július 02.
Időpont: 11:34:18 | Időtartam: 00:21:39 | Csatorna: | ID: 3800939
Beszélt nyelv: magyar
NAVA műfaj: ismeretterjesztő / oktató műsor
Főcím: Itthon vagy!Műsorújság adatai:
Feliratozva a Teletext 111. oldalán. Magyarországról határon innen és túl. Sok olyan helyszínnel, ami az útikönyvekből sem marad ki, de számos olyan információval, ami lehet, hogy igen. Mesélő városok, mesélő képek - helyenként onnan, ahol csak a madár jár. A sorozat szerkezete, tematikája mint egy modern, informatív útikalauzé. Infografikák közbeiktatásával úgy mutatunk be helyeket, programokat, szabadidős aktivitásokat, hogy mindenki megtalálhassa a neki legmegfelelőbbet. Turisztikai magazin.
Technikai leírás:
- A teljes leirat forrása a teletext.
A műsorszolgáltatói információk forrása a teletext.
Teljes leirat:
- A hűség és a kékfrankos városa, a nyugati országhatár
ékszerdoboza - ez mind és még mennyi minden Sopron!
A Soproni-hegység emelkedik fölé
és szinte már szomszédként üdvözli a látóhatárban
Ausztria és a Fertő-tó is.
Ráadásul Bécs is csupán egy óra innen.
Már az őskorban lakott vidék volt a mai Sopron területe,
és pezsgett az élet Scarbantiában a római korban is itt,
az észak-déli borostyánút mentén.
Utóbbinak maradványai a város szimbólumának aljában,
a tűztoronyban ma is láthatók.
A legenda szerint a település neve Suprun ispán nevéből származik,
majd miután a középkortól kezdve németek lakták a várost,
elterjedt az Ödenbrug, vagyis "pusztavár" elnevezés,
ami arra utal, hogy a Római Birodalom bukása után
kiüresedett, elnéptelenedett a település.
- A régészek ezt pontosan tudják, hogy a kelták
meg azt megelőzően a neolitikumban milyen
kultúrák éltek a városban illetve annak környékén,
de amiből alapvetően táplálkozott a város,
hosszú-hosszú évszázadokon keresztül,
az a római kori múlt, amit a járókelők,
a városban érkezők laikusként is észrevesznek.
Ez a Pannon provinciának
egyik fontos városa volt, hát ezek azok az alapok,
szó szoros, meg átvitt értelmében is,
amire aztán a későbbi korok tudtak építkezni,
és aztán a középkorban a hét legfontosabb magyar
szabad királyi város egyike volt Sopron,
és nagyon fontos kulturális szerepe volt
különösen abban az időszakban,
amikor az oszmán megszállás elérte az országot.
- Sopron büszkesége a tűztorony, amely a történelem során
fontos szerepet játszott a település erődrendszerében,
és a város belső életében is.
Okleveles adatok már a XV. században megemlítik
a toronyőrök szerepét, akik a kapuőrséghez tartoztak
és rendületlenül, árgus szemmel figyelték a várost.
- Innen figyelték, hogy nem támad-e tűz valahol a városban,
hiszen a középkori városok fából épültek
és el is pusztította a várost 1686-ban
egy elég nagy tűzvész.
És ezen kívül még a hagyomány szerint nagyon figyelték azt,
hogy nem érkezik-e idegen bor a városba,
mert ez alapvetően bortermelő vidék.
- A tűztorony, bár a XIII. században épült,
múltja csakúgy, mint a szomszédos Kecske-templomé,
jóval korábbra, egészen a római korig vezethető vissza.
- Az alapok azok rómaiak, ez is ahol állunk,
most ez a római városfal része vagy annak közvetlen
szomszédsága egy hármas várfal-gyűrű veszi körbe
a várost és ennek a bástyái voltak azok,
amelyeket később megtartottak és ezek közül
az egyik a mai tűztoronynak a helyén álló maradvány,
és akkor erre a középkorban és későbbi időszakokban
XVII-XVIII. század építkeztek rá, úgyhogy meglehetősen
eklektikus, tehát más a stílusa lent fent,
középen de hát mégis egy kompakt egységet alkot.
A tűztoronnyal néz farkasszemet a Nagyboldogasszony templom,
amit 100 soproniból 99 Kecske-templomnak nevez.
Mesélik, hogy a templom egy kecske által
kikapart kincsből épült.
A valóság persze ennél prózaibb: egy bűneset után
egy Gaisel nevű tehetős patrícius azzal váltotta meg
a halálbüntetését, hogy egy nagyobb pénzösszeget
ajánlott fel a városnak a templom építésére.
Így került homlokzatára
a Gaisel család címerállata, a kecske.
Ami szintén nem véletlen, hiszen a "geiss" szó
németül "kecskét" jelent.
- Ferences kolostorként indult az építése,
ez egy nagyon nagy tömb épület, kerengővel
és a korabeli kolostorépítészet minden elemével.
Ezeknek a nyomai máig megtalálhatók ebben
a bizonyos tömbben, de ugyanúgy kapcsolódik hozzá
a káptalanterem is, ami a kolostor része volt valamikor.
És ezalatt az ötszáz év alatt ferenceseké volt
kisebb megszakításokkal az épület,
aztán amikor II. József hírhedt rendeletinek egyikeként
ugye feloszlatta szerzetesrendeket és ebben az eltelt húsz évben
II. József ideje alatt profán, nem szakrális célokat szolgált
mind a templom, mind pedig a kolostor épülete.
Majd 19. század legelején, amikor ugye a halálos ágyán
visszavonja rendeleteit II. József a bencésekre száll a kolostor
és a templom épületének fenntartása is.
- Bár a templom maga gótikus, mégis hordoz magán
reneszánsz és barokkos jegyeket is.
Utóbbi hatások főként a szentélyben érhetők tetten,
míg előbbiek a templomtéren kívül, a káptalan teremben.
Hazánkban Sopron a második műemlékekben leggazdagabb város.
Arcvonásai az 1686-os pusztító erejű tűzvész után
teljesen megváltoztak, akkoriban nyerte el
a máig domináns barokkos jellegét.
Túl a várkerületen, a Tűztornyon
és a Kecske-templomon, ott ahonnan a szélrózsa
minden irányába macskaköves utcák szaladnak szerteszét,
ott lakik a pár éve megnyílt Macskakő Múzeum
és sok-sok történet.
- Sopron az evangélikusok által lakott hely volt
már a XVII. században is és a XVII. században
az evangélikusokat üldözték.
És ez az udvar arról nevezetes,
hogy az itt lakó Annamária Eggenberg hercegné
kapott egyedül kiváltságot néhány más családdal együtt,
hogy itt összegyűlhessenek az udvaron
és istentiszteletet tarthassanak.
Ez a gazdag herecegné nem csak a gazdag kincstárával
rendelkezett, hanem a szíve is nagyon gazdag volt,
és ezt az ő adakozó kedvét úgy mutatta meg,
hogy befogadta ide azokat az embereket,
akik itt akartak evangélikus módra imádkozni
és a saját lelkésze ment fel a karzatra,
ennek a díszes szószéke még most is látható.
- Az épületbe 2017-ben gyermekmúzeum költözött,
amely nem sokkal később számos elismerésben,
nívó díjban részesült.
A ház megőrizte patináját, és belsőépítészeti
megoldásainak köszönhetően a legkisebbek számára is
csalogató helyszín.
Meseország kapuja pedig épp a rusztikus szószék alól nyílik.
Garantált, hogy nem csak a gyerekek szája
marad tátva az itteni csodáktól!
- Élményen keresztül lehet csak a gyerekek, a családok,
a felnőttek számára is olyat mutatni,
amivel egy kicsit érzékletesebb lesz,
hogy milyen volt száz évvel ezelőtt vagy akár ezer évvel ezelőtt
itt élni, és hát ezt még azzal a koncepcióval kötöttük össze,
hogy a gyerekek napirendjét igyekeztünk úgy berendezni,
hogy láthatóvá váljon, amikor felkel, esetleg megmosakszik,
felöltözködik, akkor lehet elmegy iskolába,
tehát a napirend lett a rendező elvünk és mindezt
úgy próbáltuk meg fűszerezni, hogy ezek a napirendi pontok
mutassák be a műtárgyakon keresztül azt,
hogy milyen volt száz évvel ezelőtt, kétszáz, ötszáz, ezer stb.,
és milyen most a mai tárgy.
- Nagy lakomáról és még nagyobb lakodalomról mesél
a tavaly óta ismét régi pompájában tündöklő
Lenck-villa, amely a város legnagyobb terén, a Deákon áll.
Úgy szól a néprajzi hagyományokról
és mutatja be a hajdani mesterségeket,
hogy közben egy esküvőn kíséri végig a látogatót.
A villát Lenck Emil soproni nagykereskedő építtette 1890-ben.
- A család '92-ben költözött be ebbe a gyönyörű historizáló
nagypolgári épületbe, de sajnos nem sokáig élvezhette
az itt tartózkodást, a fiatal Lenck Emil apai jó tanácsait
nem figyelembe véve tőzsdézni kezdett, és egy tőzsdekrach keretében
ez az épület elveszett.
A Régészeti Társulat vette meg a városi múzeum céljára
és 1913 óta múzeum, majd közel hetven évnyi
nyitvatartás után sajnos az állaga erősen leromlott,
ebben közrejátszott az is, hogy a II. világháborúban
egy bombatalálat során megsérült és olyan statikai problémái voltak,
hogy már nem tudtuk nyitva tartani.
- A patinás Lenck-villa új, néprajzi kiállítása
a céh teremmel kezdődik, ahol XVI. századi
céhes emlékeket őriznek, majd következnek a magyar
és német szabókról mesélő terek.
A kiállítás képzeletszülte mennyegzője
pedig elképzelhetetlen lenne egy korhű
esküvői ruha rekonstrukció nélkül.
- Hoffman Liza és családja lakott itt a képzeletünkben
ebben a villában, akik hangsúlyozottan nem
a Lenck család, viszont minden körülményükben
megegyeznek a Lenck családdal,
ez sokkal nagyobb szabadságot adott nekünk a történet alakításra,
viszont lehetőséget adott arra, hogy az épület XIX. század végi
fénykorának bemutatására minden szempontot
figyelembe vehessük.
A villa alagsora is mesél, ott azonban már a szolgálók
a kiállítás virtuális tárlatvezetői.
A szakácsné, a lánya, az inas és a pincemester mutatják
itt be a korabeli vásárteret, kocsmát,
asztalos- és fazekasműhelyt, de még a szárazmalmot is.
Bár Sopron híres bortermelő vidék, a kékfrankos büszke "fővárosa"
a német hatások révén a sörfogyasztásnak is hódolt.
Aminek így komoly tradíciója is lett errefelé.
A nagyüzemi gyártás 1895-ben vette itt kezdetét, és azóta is tart.
Akkoriban a brünni serfőzdetulajdonosok
és a városi nagykereskedők elérkezettnek látták az időt ahhoz,
hogy sörből többé ne szenvedjen hiányt a környék.
A gyár ma is ott áll, mint hajdanán,
de területe sokszorosa lett a réginek,
és sörből is több készül már, mint anno.
- A sör megjelenése a városban az még messze
a XVI. század előtt volt, de onnan vezethető vissza
már éles emlékekkel, hogy ez hogyan is került a köztudatba
és hogyan került forgalomba.
Annak idején rengeteg szabályozás történt,
mert hiszen ez egy poncichter város, tehát a borászattal
függ össze és az első ilyen igazi írásos emlékek
azok arról is szólnak, hogy mennyire szabályozták
a sörnek az értékesítését és kifejezetten
csak a város lakossága fogyaszthatott.
Ettől függetlenül egyébként úgy jelent meg,
hogy tulajdonképpen amikor a német iparosok megjöttek
a soproni régióba, akkor ők már egy idő után hiányolták ezt
a termékcsoportot, amit megszoktak a hazai ízekkel,
és így kezdtek el sört készíteni.
- A legenda szerint először a ferences szerzeteseknek volt
jogosultságuk arra, hogy sört mérjenek
Sopron városában, de a korabeli rendelet szerint,
szemben a zamatos helyi borokkal, amelyeket este 9-ig lehetett kínálni-
a folyékony kenyér árusítását csak 8-ig engedélyezték.
A korai "zárórát" pedig a főtéri Kecske-templom harangjai jelezték
a már nem mindig szomjas lakosságnak.
A soproni sörök titkát máig nem tudta senki megfejteni.
Bár a receptúrák alig, a technológia rengeteget változott
a kezdetekhez képest a soproni gyárban is.
Egy azonban biztos: a város és környéke
egyaránt vízgazdag vidék, a sörgyártás pedig köztudottan
vízigényes folyamat. A nagy klasszikus az ászok.
A neve pedig a közhiedelemmel ellentétben,
magára a technológiára utal.
- A köztudatban tényleg egy sörfajtaként szerepel az ászok sör,
és neve ezt viszi is, de egy technológiai pontra
utal vissza az ászok megnevezés,
az ászokolásra ami már egy utólagos erjesztés.
Amikor már a leerjesztett söröket, gyakorlatilag
levonják nagy mértékben az élesztőt
és ezt még tovább hűtik és tovább zamatosítják,
ízesítik tulajdonképpen ezzel az eljárással,
ez maga az ászokolás és ennek állít emléket gyakorlatilag az ászok sör.
- A nyugati hatások mindig is tetten érhetőek voltak
Sopronban és környékén.
A klasszikus bécsi kávét, még néhány évvel ezelőtt is
sok osztrák turista kereste, kérte, kívánta meg
Sopronban is, de aztán a Várkerület kellős közepén
a szifonos tejszínhabokat és a hintett kakaóport felváltották
a speciality kávék.
Judit és Csaba sokáig Budapesten éltek,
aztán jöttek és hozták magukkal kedvenc kávébabjaikat is.
Történt mindez öt évvel ezelőtt.
- Akkor egy teljesen más kávékultúra volt,
én azt gondolom, hogy vidéken főként, de Budapesten is
és mi odajártunk és ott ittuk ezt a típusú kávét
és nagyon beleszerettünk és ezért gondoltunk arra,
hogy ez jó lenne ha vidéken és itt közel
az osztrák-magyar határhoz is megjelenhetne
és hát akkor gondolkodtunk ebben, hogy igenis
szeretnénk azt tudni, hogy honnan érkezik ez a kávé,
milyen termőterületről, milyen feldolgozással,
ki az aki pörköli, milyen elkészítési rendszeren kerül
a csészébe utána ez a nedű, ez egy teljes folyamat
ami igazából ezt képviseli.
- Egy ilyen háromszöget képzeltem el,
aminek a csúcsán mindig a kávé van,
és a kávé az ami tökéletes kell, hogy legyen.
Nyilván ez sok összetevőből áll, a megfelelő gépből,
a megfelelő pörkölésből, a kollégák tudásából,
a megfelelő vízből, tehát sok szereplős a történet.
- Juditékhoz többségében etióp fajták érkeznek,
de ezer szállal kötődnek a helyi termelőkhöz is.
Kávézójuk igazi közösségi tér, szalon és családias
nappali is egyben.
- Hogyha egy korabeli, század eleji Soproni Naplót elolvasol,
akkor ez mindig a promenád volt,
tehát ez egy sétatér volt. Ide kijöttek az emberek,
élvezték azt, hogy vasárnap van sétálnak egyet, esznek-isznak,
és azt gondoljuk, hogy ez a mai napig megmaradt
tehát van egy ilyen kimondatlan funkciója ennek
a várkerületnek amellett, hogy nyilván egy csodálatos
történelmi környezetben vagyunk.
- Történelmi környezetben, méghozzá Sopron történelmi
belvárosának kellős közepén, egy régi kereskedőcsalád
valamikori otthonában.
Az ország második leglátogatottabb erdeje,
tanösvényekben pedig a leggazdagabbja a soproni.
Túlzás és szerénytelenség nélkül az Alpokalja legszebb vidéke ez,
ahol már elő-elő bújnak a fenyők,
és ahol a lombos erdők is jól érzik magukat.
- A körülölelő erdő, ami a várost körülöleli
az nagyon változatos, tulajdonképpen már
a magashegység környéki is van és a rá jellemző erdőállományok
azt is mutatják és egészen a Fertő-tó síkságáig
a város közelében minden megtalálható,
ami egy természetjárót vonz.
És az emberek főleg ebben a mostani járványhelyzetben
fölfedezték újra az erdőt és sokkal többen vannak kint,
mint korábban.
- A Soproni-hegység lejtőire épült Lővérek büszkén emelkedik
az óváros fölé.
A Lővérek a Soproni-hegység erdős, dombos vidéke,
ami nevében a történészek szerint az egykor itt élt
besenyő lövészek, "lőverek" emlékét őrzi.
Kanyargós erdei útjaival szép időben ideális kirándulóhely,
ráadásul hazánk legtisztább levegőjű vidéke ez,
nem véletlen, hogy klimatikus gyógyhely,
aminek szanatórium is üzemel a területén.
- A Soproni Parkerdő kirándulóhelyeinek egyik
legnépszerűbbike a Károly-kilátó.
398 méter magasban, 1936 óta áll jelenlegi formájában
a hegytetőn, tornyának tetejéről pedig még az ausztriai
Schneeberg havascsúcsa is tisztán kivehető.
- Nevét Romwalter Károlyról kapta a mostani kilátó,
illetve a magaslat is, aki egy soproni nyomdatulajdonos volt
és 1876-ban ezen a helyen ácsolt egy fakilátót,
zömében a saját anyagi forrásaiból,
némi gyűjtéssel kiegészítve ezt, úgyhogy ennek köszönhetően
kapta ez a magaslat az ő nevét illetve a ma is látogatható kilátó.
Ez a fakilátó azonban néhány évtized után tönkrement
és lebontásra került és a Városszépítő Egyesület
akkori elnöke, Heimler Károly szorgalmazta azt,
hogy ezen a helyen mindenképpen érdemes lenne
egy új kilátót építeni, és 1935-ben írták ki a pályázatot,
amin Winkler Oszkár tervei nyertek és 1936-ban avatták fel
a mai is látogatható kőkilátót.
- Huszonkét éve már, hogy nem csak a panoráma miatt,
hanem a Sopronhoz köthető erdészekről és botanikusokról
szóló kiállításáért is érdemes felfedezni a kilátót.
Lábánál ugyanis múzeum is lakik, amely a Soproni-hegységről
és az itteni egyetem híres erdőmérnökéről,
vadbiológusáról, Kőhalmy Tamásról mesél.
Na és a vidék védett flórájáról és faunájáról,
az erdőtípusokról, a vadgazdálkodásról
és a természetvédelemről.
- Az 1800-as években egy angol utazó járt Sopron környékén
és ő már akkor azt írta
hogy "Sopron viruló város a Föld legbájosabb vidékével,
ahol a természet szétszórta a gazdagságát a város körül".
- Gazdag és változatos a soproni erdő is.
Égig érő ősfái mellett pedig mindig születnek újak.
Öt évvel ezelőtt egy, a Károly kilátóhoz nagyon közeli
tisztás jutott új szerephez.
És bár madártávlatból még ma is mezőnek látszik,
valójában szinte minden pontján facsemete növekszik.
A soproni Madarak és Fák Napja Emlékerdőben
bárki ültethet fát, ha emlékezne, ha ünnepelne,
ha fontos számára a környezetvédelem
és akkor is, ha biztosan vissza akar térni még Sopronba.
- Az emlékerdőt a Soproni Parkerdő területén álmodtuk meg,
egy olyan területen, amelyről az erdőgazdálkodási terv alapján
már egy véghasználat történt, tehát a fákat ott már kitermelték.
Mivel az volt a cél és a gondolat,
hogy itt újabb erdő szülessen.
A csemeteültetés után arra hívjuk fel az ültetők figyelmét,
hogy ezeket a fákat kövessék nyomon,
amikor a parkerdőben járnak, látogassák meg, öntözgessék,
ápolják a tövét és ezzel a fajta nyomon követéssel
a környezettudatosságra, az erdőbarát viselkedésre
szeretnénk őket nevelni mert nem csak elültetünk egy fát,
hanem azt nagyon jó ha nyomon is követjük
és figyelemmel kísérjük a fejlődését.
Ezáltal talán az erdőjárást is lehet népszerűsíteni és erősíteni
az erdő és az ember kapcsolatát.
- És ha kultúrtörténetből még mindig nem lenne elég,
egy érdekesség: Sopron az a város is,
ahol 1820-ban az akkor kilenc éves Liszt Ferenc
egyik első nyilvános koncertjét adta.
Később többször is fellépett a városban, de a zongorát,
amin első fellépése alkalmával játszott, szintén a városban,
a Sopron Múzeumban találjuk.
Műsorszolgáltatói ismertető:
- A hűség és a kékfrankos városa, a nyugati országhatár
ékszerdoboza - ez mind és még mennyi minden Sopron!
A Soproni-hegység emelkedik fölé
és szinte már szomszédként üdvözli a látóhatárban
Ausztria és a Fertő-tó is.
Ráadásul Bécs is csupán egy óra innen.
Már az őskorban lakott vidék volt a mai Sopron területe,
és pezsgett az élet Scarbantiában a római korban is itt,
az észak-déli borostyánút mentén.
Utóbbinak maradványai a város szimbólumának aljában,
a tűztoronyban ma is láthatók.
A legenda szerint a település neve Suprun ispán nevéből származik,
majd miután a középkortól kezdve németek lakták a várost,
elterjedt az Ödenbrug, vagyis "pusztavár" elnevezés,
ami arra utal, hogy a Római Birodalom bukása után
kiüresedett, elnéptelenedett a település.
Közreműködők:
Ortelius:
Tezaurus:
Reláció tartalmak: