Itthon vagy!
(korhatár nélkül)
Gyártási év: 2021 Adásnap: 2021. július 30.
Időpont: 11:34:32 | Időtartam: 00:20:39 | Csatorna: | ID: 3815686
Beszélt nyelv: magyar
NAVA műfaj: ismeretterjesztő / oktató műsor
Főcím: Itthon vagy!Műsorújság szerinti cím: Itthon vagy! - Balatoni vitorlázás (1. A dicső múlt, 2. A nagy öregek, 3. Sikerek, 4. Földvár)Műsorújság adatai:
Feliratozva a Teletext 111. oldalán. Magyarországról határon innen és túl. Sok olyan helyszínnel, ami az útikönyvekből sem marad ki, de számos olyan információval, ami lehet, hogy igen. Mesélő városok, mesélő képek - helyenként onnan, ahol csak a madár jár. A sorozat szerkezete, tematikája mint egy modern, informatív útikalauzé. Infografikák közbeiktatásával úgy mutatunk be helyeket, programokat, szabadidős aktivitásokat, hogy mindenki megtalálhassa a neki legmegfelelőbbet. Turisztikai magazin.
Technikai leírás:
- A teljes leirat forrása a teletext.
A műsorszolgáltatói információk forrása a teletext.
Teljes leirat:
- Phoenix. Így hívták a Balaton első, máig legnagyobb vitorlását,
amely a tó kultúrateremtő családja, a Festeticsek jóvoltából
épülhetett meg, és szállhatott vízre 1797-ben.
A hajó a Keszthely határában alapított hajóács telepen készült,
és máig meghatározó szimbólumává vált
a magyar vitorlás történelemnek.
A sportvitorlázás a történelem vészterhes időszakai alatt is
többször éledt főnixként újjá.
Vitorláit megtépázta az 1848-49-es forradalom
és szabadságharc, és a II. világháború is
léket ütött a hajók múltjába, árbócait megtörni
azonban sosem lehetett.
Kezdetben a gőzhajózás és a vitorlázás kéz a kézben jártak,
elsősorban gróf Széchenyi Istvánnak köszönhetően.
- Angliából hazatértékor kezdte el a Kisfaludy gőzöst
annak idején építtetni.
Az Angliából hozott ismeretei, tapasztalatai alapján
úgy gondolta, hogy érdemes lenne a gőzhajózást itt beindítani.
Aztán az Esterházyak voltak azok, akik Angliából hozattak
egy hajóépítő mestert, Richard Youngot és csapatát,
hogy kezdjenek bele a vitorláshajók építésébe
itt a Balatonon.
Itt egy gyönyörű tó, most már gőzhajózás is van rajta,
miért ne lehetne vitorlázni is.
- Kezdetektől fogva Balatonfüred a magyar vitorlázás szívének
kellős közepe, amelynek nem csak földrajzi okai vannak:
a közeli Tihanyi-öbölben a legmélyebb a Balaton,
a hajdan uralkodó stabil északi szelek pedig
garantálták a sportélményt.
De a múlt is hatással volt arra, hogy a hazai vitorlázás
fővárosa Füred lett.
Erzsébet királyné 1866-os magyarországi utazása során
ide is ellátogatott, érkezése pedig a hazánkban
és a külföldön tartózkodó főurak körében
látványosan felélénkítette az érdeklődést a hajózás iránt.
- Itt Balatonfüreden az első vitorlás egyletet 1867-ben
alapították a tagok és a Vitorlás Szövetség pedig
1929-ben jött létre, tehát a Vitorlás Szövetség is
most már közel százéves.
És hát a versenyzés is bizony ezekre az 1900-as évek
elejére datálódik, az első olimpikon hajónk
a Hungária volt, amely Amszterdamban vett részt az első Olimpián.
- Az első vitorlásversenyek a Balatonon azonban
messze nem úgy zajlottak, mint napjainkban.
Sokszor szemérmetlen, szerénytelen mulatságok voltak...
- Mihálkovich Tivadar győri főjegyző volt az,
aki az első vitorlásversenyt csinálta.
Három hajó indult, és úgy néztek ki ezek,
hogy olyan 7.5-8 tonnás hajók voltak.
Fölpakolták az urakat, a szolgálókat, rengeteg ételt
meg egy zenekart és aztán elindultak ki a vízre
és a végén, aki először befutott: a Mariska nevű hajó volt,
ő volt az, aki ezt megnyerte, jól megettek mindent
és mulattak a vízen.
Ez egy darabig így ment ez a vitorlázás
aztán természetesen átfordult ez egy másik stílusba.
- Ma már szigorú versenyszabályzat szerint,
versenybírók jelenlétében, a sportolók részéről pedig
komoly széltaktikai és fizikai felkészültséggel zajlanak
a megmérettetések.
Európa nem csak legnagyobb presztízsű,
de leghosszabb tókerülő versenyén, a magyar vitorlázás
ünnepén sincs ez másként.
A Kékszalagot először 1934-ben rendezték meg.
A történelem során a tengerek leggyorsabb vitorlásai
viselhették árbocukon a kék szalagot,
amely tradíciót később a gőzösök
és a tavi vitorlások is átvették.
- Ha már a klasszikusoknál vagyunk, akkor a legtöbb versenyt
megnyert hajó a klasszikusok közül a Tramontana,
minek utána hét versenyt nyert a Trami,
illetve 57 évig tartotta a Nemere II. a Kékszalag rekordját
10 óra 40 perccel Németh István kormányzásával,
1955-ben futották ezt a fantasztikus időt,
amit egyébként mind a mai napig ezekkel a hajókkal
fantasztikus teljesítmény és egy megfelelő széljárás,
szélirány és szélerő kell ahhoz, hogy ezek a hajók
ilyen gyorsan meg tudják kerülni a tavat.
- A Nemere II. rekordját végül 2012-ben sikerült csak megdöntenie
a Fifty-fiftynek, amely mai szakzsargonnal élve,
egy rohanógépnek nevezett karbon katamarán.
Most épp egy fehér kócsag társaságában várja
újabb megmérettetését otthonában, a balatonfüredi kikötőben.
"Hajóink szent szél ösztönözze" - írja Ady Endre
Két szent vitorlás című versében,
és mintha a Balaton két legidősebb,
messze legszebb és legnagyobb becsben tartott hajóját is
ugyanez a szent szél repítené évtizedek óta a vízen.
Megéltek szinte mindent, amit harcedzett kormányosok
és vitorlások valaha együtt megélhetnek.
A Tramontanát korban a Siófokon állomásozó
Kishamis előzi meg: a maga 125 évével
ő a legidősebb ma is vitorlázható hajója a Balatonnak.
A Tramontana az északi szél ősrégi elnevezése.
- Ezeknek a klasszikus hajóknak régen egyfajta állandó szélnek
a nevét adták, így a Siroccot vagy a Tramontanát, hogyha nézzük.
A hajónak a tisztelete megengedi azt,
hogy a hajókat hölgyként tiszteljük és hölgyként szeretjük,
most már 111 éves a hajó.
Most már mindenki csak úgy emlegeti, hogy az "öreg hölgy".
Ezek a 8MR yachtok főleg északon voltak elterjedve
és főleg északon épültek, ezek után került át a Trami
az Adriai tengerre, és az 1930-as évek elején,
került fel egy házasságból adódóan - egy nászajándék volt-
a Tramontana és úgy került a Balatonra.
Aztán természetesen itt is jöttek a zivataros századok,
nagyon-nagyon sok hajó semmisült meg,
a Tramontananak mai napig megvan a hadihajó besorolása
és természetesen ez mind már csak dísz a hajón,
semmilyen komoly értéke nincsen, de a II. világháborúban
például a híreket vitte és egy hadihajóként végülis, túlélte.
Egy legendás vitorlás történetét tekintve szomorú,
hogy hosszú évtizedekig aztán a parton pihent,
míg 2005-ben felújították és 2010-ben ismét vízre tették.
A Tramontana azóta is ott van minden Kékszalagon,
és máig képes felvenni a versenyt a legjobbakkal.
Csakúgy, mint a Kishamis.
- Ez egy élő legenda a Balatonon
és ilyen idős hajó édes vízen nincs több -úgy tudjuk- a világon
és nagyon büszkék vagyunk rá, hogy egy ilyen hajót
tarthatunk még mindig életben, úgyhogy nálunk ő egy személyiség.
- A Kishamist korábbi tulajdonosa, a Széchenyi család nevezte el,
és a korabeli feljegyzések tanúsága szerint
arról is döntöttek, hogy amíg vízen van a hajó,
kék és fehér színekben kell pompáznia.
Persze számos legenda és anekdota ismert még a Kishamisról.
- Az egészen biztos, hogy a Széchenyi család tulajdonában volt.
A Széchenyi családnak a földvári részeken voltak birtokaik,
ezért hosszú-hosszú ideig a Kishamis a földvári kikötőben állt,
ott volt az anyakikötője és a téli tárolása pedig
mindig a balatonfüredi hajógyárba vitték át,
ott tudták ugye kiemelni, ott voltak olyan szerkezetek,
amik ezt a tonnát meg tudták emelni.
És ugye azt is tudjuk, hogy a Kishamisnak a legénységét,
tehát a manschaftériáját a balatonfüredi hajógyári
munkások adták és a főúri család pedig kormányzott.
- A Kishamis annak köszönheti, hogy átvészelte
a II. világháborút, hogy legénysége
a Balaton legmélyebb pontján, a Tihanyi kútnál elsüllyesztette,
így őrizve meg a hajótestet az utókornak.
Miután elült a vihar, lecsengett a háború: kiemelték.
A Kishamison eredeti állapotában megmaradt a kormányveret
és a tőkesúly.
- Nekem a szakmám hajótervező-mérnök
és akkor amikor én idekerültem akkor volt 123 éves a Kishamis.
Én mindig tiszteltem az idősebb generációt,
a régebbi hajótervezőket de ezek után még jobban,
mert ismerve a mai számítástechnikai lehetőségeket,
tervezőprogramokat és azt, hogy ezt 125 évvel ezelőtt
meg tudták tervezni és egy olyan egyéniség,
hajó lett belőle, mint a Kishamis az egy elképesztő dolog.
- Hűen a hajó múltjához, a hajó jelenlegi kapitánya is
legendás sportoló.
- Azért is jó a Kishamison vitorlázni, mert ezen a hajón
van az a két ember, aki szerintem a legjobban
ismeri ezeket a szeleket, és az összes körülményt.
Anno 1900 nem tudom hányban a Gyuri bácsi mérte fel
a Balatonnak, az egész Balatonnak a mélységét,
szóval nyilván az is változik, de nagyjából még mindig tudja,
olyan, mintha egy radart vinnénk a hajón...
szóval egyszerűen mindig tudják,
hogy mikor hol milyen szél lesz, minden helyzetben.
- A Kishamis klasszikusan kecses idomaival
az egyik legszebb vitorlás a Balatonon.
A Balaton hullámait ma már közel 8500
tőkesúlyos hajó szeli.
Több mint száz kikötője van a tónak,
és a sportvitorlázás mellett egyre többen hódolnak
a kedvtelési célú hajózásnak is.
Mostanra kitolódott a szezon, ami egyebek mellett
annak is betudható, hogy egyre ritkábban fagy be
a Balaton, így a Magyar Vitorlás Szövetség bátran
és büszkén rendezhet szinte minden hétvégén versenyeket.
Idén összesen 190 alkalommal állhat rajthoz több száz hajó is akár.
A Balatonfüredi Yacht Club a ranglista élén van,
ugyanis húsz éven át voltak abszolút elsők,
vagyis többségében náluk vitorláztak a sportág
legeredményesebb hajósai.
Így ebben a kikötőben az utánpótlás nevelésre is
évtizedek óta nagy hangsúlyt fektetnek.
- Az 1800-as évek közepén Balatonfüred már
egy fürdőváros volt.
Budapesti és győri jómódú emberek idejártak pihenni,
nyaralni és tulajdonképpen ehhez köthető ez a történet is,
hiszen 1867. március 16-án alapították meg
a Füredi Yacht Egyletet, ami a mostani balatonfüredinek
a jogelődje, ez volt az első vitorlásegyesület
Magyarországon.
Sportegyesület is csak egy van idősebb, a Dunai Evezős Klub,
ugyanezen urak többsége volt, akik azt megállapították.
- A Kiegyezés idején született egylet klubháza volt az első
a Balatonon, amely megépülhetett
és ezzel a sportág szárazföldi épített örökségének
szimbolikus emlékéve vált.
Ma vitorlástörténeti múzeum lakik benne.
A Balatonfüredi Yacht Club ősének alapítói között
a Széchenyi testvérek, Károlyi gróf és különböző
mecénás főurak is voltak, akik mind elkötelezett
szerelmesei voltak a hajóknak.
- A klubnak az első vezetője Batthyányi Ödön gróf volt,
aki ez idő előtt Angliában tanult, Angliában sportolt
és az angol klub mintájára vitorlázott, többszörös
angol bajnok volt akkoriban és a magyarságtudata
egy kicsit erősebb volt annál, hogy az angol színekben
kelljen megélnie és miután megalakult a klub,
onnantól kezdve ő is magyar színekben versenyzett.
- A magyar versenyvitorlázás és hajóépítés megkerülhetetlen
alakja Soponyai Géza - akit a vízen mindenki Sopiként ismer
és emleget -, bár óbudai műhelyében építi több,
mint 37 éve fürge hajóit, mindig hazajár Balatonfüredre.
Saját hajója innen indul és ide is tér vissza minden versenyről.
Sopi az elmúlt közel negyven évben kétszáznál is több hajót tervezett
és épített, mostanra öt külön hajóosztály köthető a nevéhez.
- Nekem ez az ars poeticám, hogy sportosan kell vitorlázni.
Végülis a vitorlázás egy sport, és ha lehet, akkor nyomjuk keményen,
mert félkeményen nem érdemes,
és innentől kezdve mindig egy kicsit harcos a vitorlázás,
szóval azt mondják, hogy persze vannak műszerek
meg minden van, de a jó vitorlázónak
a hátában kell éreznie a hajót, meg a szelet.
Na most, akinek ez nincs meg, az soha nem fog feljutni a csúcsra.
- Sopi nem egyszer tört csúcsra.
Nyert egykezes Balaton-kerülő versenyt, azaz egymaga vitorlázta
körbe a tavat, és mint minden versenyvitorlázó életében
az övében is meghatározó emlék a legtöbb Kékszalag.
2000-ben az évszázad egyik legnagyobb vihara csapott le
a Balatonra éppen a Fehér szalag verseny közben,
többen eltűntek, rengeteg hajó megsérült.
- Olyan állapotok uralkodtak a vízen, hogy biztos nem tudtam volna
visszamenni értük még egyszer, ha nem sikerül,
de szerencsére sikerült és akkor kiszedegettük
az öt embert a vízből és akkor már
tizenegyen voltunk az ekkora hajón, mint ez,
de elég hűvös volt, ők is már több,
mint egy órája vízben voltak és a szél is már annyira fújt,
hogy egy nagy jégeső volt rögtön a vihar után,
majdnem agyonvert bennünket a jég ami lehűtötte a levegőt,
úgyhogy megterveztük, hogy majd Tihanynál kirakjuk őket,
aztán itt vége, de hát nagy öröm volt,
hogy 5 embert sikerült megmenteni.
Aki nem fél az rosszul teszi, én azok közé tartozom,
aki tiszteli a vizet, mert nagyon sokat vagyok vízen,
és már nagyon sok minden megtörtént velem.
Úgyhogy azért a víz az úr, szóval maradjunk ennyiben.
- "Vitorlázni szép veszély"- ahogy Weöres Sándor is írta
Idővesztés című versében...
Ahonnan a Balaton keleti és a nyugati öble is belátható,
az a déli part vitorlás paradicsoma: Balatonföldvár.
A település kikötőjének egy része, és a szomszédságában álló
nagy múltú Spartacus Vitorlásegylet is
egy mesterséges szigeten lakik.
A II. világháború óta hűen szolgálja
a telep a különböző vízi sportokat,
a többség pedig csak Sparinak becézi.
Már a vitorlázás hőskorszakát megelőző időkben is
egyértelműen látszott, hogy a déli partnak is szüksége van
nagyobb kikötőkre.
Igaz, az alacsony vízmélység miatt ahhoz, hogy nagyobb,
tőkesúlyos hajók is ki tudjanak itt kötni,
ki kellett kotorni a Balatont.
Az így felgyülemlett iszap képezte a földvári
Galamb-szigetet, amely ma is körbeöleli a kikötőt.
- Ma nagy fák vannak rajta, gyönyörű szép hely,
és a tervező Karsai Jenőnek az volt az elképzelése,
hogy itt egy száz méter hosszú híddal, még pedig vasbeton híddal,
ami egy műszaki emlék és műemlék, köti össze
a szárazföldet a móló folytatásával.
- A hídtól épp nyugatra fehérlik, szinte már világít a napfényben
a Spartacus Vitorlásegylet pazar bauhaus klubháza,
amely 1939 óta áll itt, és szintén egy sparis,
Tóth Kálmán tervezte.
- A területnek ezt a kis részét, ahol mi most vagyunk,
ezt a Királyi Magyar Yacht Club kapta meg, akitől
'48-ban az államosítás során elvették, és megkapta a Honvéd
és akkor hozzá csatolták a másik területet,
ahol a lakóépületeink vannak és azóta rajtam kívül
már senki sem tudja, hogy ez két külön terület volt,
és most már azonos funkciót lát el.
Mivel 1961 óta itt vagyok a telepen először kis hajókban,
aztán nagyobb hajókban, aztán edző lettem,
aztán telepvezető lettem, aztán vezetőedző,
aztán nyugdíjas lettem, úgyhogy gyakorlatilag
az egész életemet végigkíséri.
Innen nősültem, itt nőttek fel a gyerekeim, sőt mostanra
itt öregedtek meg a gyerekeim.
- Nem csak a Spartacussal, de a Balaton leghíresebb,
legendaként tisztelt mentőhajójával,
a mindenkori Hubával is összeforrt a neve.
Huba hajdan egy fa motoros hajó volt,
amely a háborúból maradt vissza.
Akkoriban óriási dolog volt, ha egy vitorlásegylet
rendelkezett ilyennel, hiszen addig csak motor nélküli
vitorlásokkal lehetett végezni a mentéseket.
- Egészen 1956-ig ezek a famotorosok működtek.
Ebből megmaradt a Huba, aztán később egy alumínium test lett,
ami tényleg a Balaton legerősebb vontatóhajója,
vontató és mentőhajója volt.
Úgyhogy amikor viharos idő van, vagy úgy néz ki,
hogy valaki bajba fog kerülni, azért be szoktuk melegíteni,
hogyha ugrani kell, akkor menjünk.
Olyan presztízse volt akkoriban Hubának,
hogy a bajba jutott vitorlázók közül sokan inkább megvárták őt,
mintsem hogy elfogadják az elsőként érkezők segítségét.
A balatonföldvári sportklubban olyan klasszisok nőttek fel,
mint Majtényi Szabolcs és Domokos András,
akik az egylet hőn szeretett hajóosztályában,
repülő hollandiban tizenháromszor nyertek világbajnokságot.
Gyapjas Balázs pedig egy másik, a fiatalok által nagyra becsült
hajóosztályban csak egy hajszállal csúszott le
testvérével az olimpiáról.
- Amikor először egyedül voltam vitorlástáborban,
akkor megtapasztaltam, hogy mennyire jó érzés egyedül
kint lenni egy hajóban, itt a szél és a víz körülvett,
ami egy olyan szabadság érzés volt ez az egész,
amit nehéz szavakkal leírni.
Az olimpia mindig egy ilyen álom volt, amit el szerettünk volna
érni az elmúlt hat évben, ezért küzdöttünk.
Végül a világbajnokságon nyolcadikak lettünk.
Az első nemzet kapott kvótát, mi másodikak lettünk ezzel
a nyolcadik hellyel.
Ez a legjobb 470-es magyar eredmény,
szóval egyáltalán nem vagyok csalódott.
- Akikért pedig ezekben a napokban is érdemes
izgulni Tokióban: Berecz Zsombor- hajóosztályának
világbajnoka, Érdi Mária és Vadnai Benjamin.
Mindannyian úgy ismerik a Balatont, mint a tenyerüket,
ami azért sem elhanyagolható, mert a nagy öregek szerint,
aki ezen a tavon jól vitorlázik, az bármely kontinens,
bármilyen vizén vízre szállhat, nagy meglepetés már nem érheti.
A Balaton mindenre megtanít.
Műsorszolgáltatói ismertető:
A sportvitorlázás a történelem vészterhes időszakai alatt is többször éledt főnixként újjá. Vitorláit megtépázta az 1848-49-es forradalom és szabadságharc, és a II. világháború is léket ütött a hajók múltjába, árbócait megtörni azonban sosem lehetett. Kezdetben a gőzhajózás és a vitorlázás kéz a kézben jártak, elsősorban gróf Széchenyi Istvánnak köszönhetően.
- Itt Balatonfüreden az első vitorlás egyletet 1867-ben alapították a tagok és a Vitorlás Szövetség pedig 1929-ben jött létre, tehát a Vitorlás Szövetség is most már közel százéves. És hát a versenyzés is bizony ezekre az 1900-as évek elejére datálódik, az első olimpikon hajónk a Hungária volt, amely Amszterdamban vett részt az első Olimpián.
Közreműködők:
Földrajzi név:
Ortelius:
Reláció tartalmak: