Itthon vagy!
(korhatár nélkül)
Gyártási év: 2021 Adásnap: 2021. november 26.
Időpont: 11:33:21 | Időtartam: 00:22:55 | Csatorna: | ID: 3862839
Beszélt nyelv: magyar
NAVA műfaj: ismeretterjesztő / oktató műsor
Főcím: Itthon vagy!Műsorújság szerinti cím: Itthon vagy! - BajaMűsorújság adatai:
Feliratozva a Teletext 111. oldalán. Magyarországról határon innen és túl. Sok olyan helyszínnel, ami az útikönyvekből sem marad ki, de számos olyan információval, ami lehet, hogy igen. Mesélő városok, mesélő képek - helyenként onnan, ahol csak a madár jár. A sorozat szerkezete, tematikája mint egy modern, informatív útikalauzé. Infografikák közbeiktatásával úgy mutatunk be helyeket, programokat, szabadidős aktivitásokat, hogy mindenki megtalálhassa a neki legmegfelelőbbet. Turisztikai magazin.
Technikai leírás:
- A teljes leirat forrása a teletext.
Teljes leirat:
- "Na, eridj a dolgodra!" - engedte el a vén Duna éppen
Baja partjainál a Sugovica vizét.
A Sugovicának sem kellett kétszer mondani,
élvezte a szabadságot.
Jókedvében körbe is szaladta a Petőfi szigetet,
végigcsiklandozta a jégpáncélról álmodó
acélmonstrumok talpait, majd kereste a régi ismerősöket,
a halászokat. Kereste, de nem találta.
Csak a pecásokat, a damilt áztató, bot-görbülésre váró,
csendben ücsörgő népséget lelte halászok helyett.
A halászok mestersége hobbivá alakult.
A kenyeret jelentő pikkelyes meg szinte társállattá szelídült.
- De szeretnék compó hallá válni
A Sugovicán föl-alá úszkálni
Bele úsznék a babám hálójába
Csókot kérnék tőle utoljára.
- Gusztus dolga.
Viszont a "hajómalom napján" Konyár Zoltán,
a kishalász érdekszövetség elnöke éppen azt mutatja szárazon,
hogy hogyan lehet túljárni a halak eszén.
- Nem kereskedelmi céllal, hagyományőrző céllal saját magunk
részére fogjuk meg a halat, ugyanúgy,
ahogy a horgásztársak is és ugyanazokkal a feltételekkel
csak a magunk által készített eszközökkel hálókkal.
Mindenképpen hangsúlyoznunk kell,
hogy egymagunk tudjuk használni ezeket az eszközöket.
Nem úgy, mint régen a kereskedelmi célú halászok,
akik csoportokba verődve hatalmas eszközöket használtak.
- Az egyetlen használható passzív halászeszköz a varsa,
kész vízitömlöc. A tölcsérformájú szájba
ugyanis beúszni könnyű, visszafelé jönni azonban
szinte lehetetlen.
A bajai halászati mini skanzenben újjáéled a múlt!
- A város lakosságának nagy része halászattal foglalkozott,
Összefogásban dolgoztak, úgynevezett bokorban halásztak,
működtek együtt.
Nyilván kereskedelmi célzattal, tehát a kifogott hal
mennyiségét értékesítették, ez volt úgymond a munkahelyük.
- A skanzenben a hiteles halászkunyhókban
a halfogásra és a hal tárolására használt eszközök mellett
a halászatot, mint életformát is megismerhetik az érdeklődők.
- Bemutatjuk az építési technikát egészen pici
maketteken keresztül.
Megismerhetik az annak idején itt élő nagyszámú
halászember életét, a kereskedelem vonalát,
hogy a Dunáról kifogott halak, hogyan kerültek fel a városi piacra,
hogyan árusították és azt a helyi ember hogyan fogyasztotta.
- Apropó, piac: a bajai halat nem kellett sokáig utaztatni,
lötyögtetni. Baja főtere, a vízparttól
kőhajításnyira található,
egy vásárnak ennél jobb helyet keresve sem lehetett volna találni.
- A legrégebbi térképeken is megmutatkozik,
hogy ez a terület a városnak mindig beépítetlen volt.
Hiszen adódik az, hogy a Dunához közel vagyunk
és ehhez a térhez köze folyik a Sugovica
és ez alkalmas volt a kereskedelemnek a segítésére,
ide a hajók bejöhettek, itt kikötő volt a térnek a partján,
a nyugati oldalán, és akkor három oldalról pedig
beépítették a területet. Nagyon híresek voltak
a bajai vásárok, különösen a 19. században,
de az 1950-es évekig itt volt a heti piac.
- A tér szerkezete többszáz éve változatlan,
nevében azonban többször megújult.
A város egyik fontos jelképét nevezték már Piac térnek,
Fő térnek, Szent István térnek, Béke térnek és legutóbb most
Szentháromság tér néven szerepel.
A névadó szobrát, a szentháromságot a pestisjárvány
után hálából állították, de eredetileg nem a jelenlegi helyén.
- A szentháromság szobor korábban egy kicsit
a tér déli oldalához közel,
a régi városháza épület előtt volt.
Grassalkovich Antal idejében, az 1790-es években áthelyeztette
a szobrot a tér közepére, azóta ott áll.
- Baját a komoly pestisvész elkerülte,
a tűz azonban nem kegyelmezett neki.
1840 május elsején egyetlen kigyulladt ház tetőszerkezetéről
az orkánszerű szél szinte repítette az izzó parazsat,
majd néhány perc alatt lángba borította az egész várost.
- "Persze, gyertek csak! Van itt hely bőven, mindenki elfér!"
tárta szét karját Baja, közvetlenül a török hódoltság
utáni időkben.
A népek meg szívesen jöttek a hívó szóra, mi tagadás,
jól esett nekik a barátságos fogadtatás.
A Duna-parti Baja tudta, hogy jól van ez így,
hogy itt csak akkor lesz szebb és jobb a világ,
ha az elnéptelenedett területeket ismét élet tölti meg,
és ha az észak-bácskai földekre ember költözik - legyen az
bunyevác, magyar, sokac, vagy esetleg német.
Baja nem érdekből nyitotta ki a kapukat, hanem szeretetből,
hiszen mit ér a török alóli felszabadulás,
ha magányosság és kopárság marad a félhold helyén.
Annál szomorúbb látvány nincs, ha a semmi rátelepszik a tájra.
- A török hódoltság megszűnésekor az elnéptelenedett területekre,
vidékekre menekültek fel az akkor még törökök által
megszállt területekről,
hódoltsági területekről a bunyevácok is többek között
és leltek itt új otthonra.
- És építettek olyan jóvágású, csinos kis házakat
a pandúr szigeten és a szent istváni városrészben,
mint amilyen a bajai bunyevác tájház.
Az épületben a Baján élő bunyevácok 19. és 20. század eleji
lakáskultúráját, építészetét ismerhetjük meg.
- A bunyevácok egyébként az évszázados együttélés során
számos hatást gyakoroltak a sárközi magyarokra is
többek között.
Egy nagyon jellemző és különleges ékszerük a lázsiás,
a pénzből készült nyakék, vagy dukátnak is hívják,
magukkal hozták és a sárközi magyarok
elirigyelték tőlük és ma már megtalálható a magyar
népviselet elemei között is ez a nagyon különleges
és a bunyvácoktól örökölt ékszer.
- Az ország egyetlen bunyevác tájházára az is jellemző,
hogy közel van a padlóhoz a plafon.
Már csak az a kérdés, hogy az itt élő bunyevác család
volt nagyon alacsony, vagy ennyire fogták a pénzt?
- A fenntarthatóság számukra is nagyon fontos volt,
bár ezt a fogalmat valószínűleg még nem ismerték,
természetesen ha egy háznak alacsony a belmagassága,
akkor sokkal gazdaságosabb és olcsóbb kifűteni,
mint egy nagyon magas nagy belmagasságú teret.
Tudunk még 100 évvel később is tanulni eleink bölcsességéből
és tapasztalatából.
- Baján több olyan helyszín van, ahol az ősök bölcsességének
és tapasztalatának adózik az utókor.
A Magyarországi Németek Általános Művelődési Központjának
udvarán megépített Ulmi dereglye a német
telepeseknek állít emléket.
- Németül Ulmer Schachtel-nek hívják, ami szó szerint skatulyát jelent.
Ez igazából egy gúnynév, egy stuttgarti parlamenti képviselő
gúnyolta így az ulmiakat illetve a hajóikat,
hogy ezek nem is igazi hajók, hanem ilyen kis
doboz formájú alkotások.
- Érdekes, hogy a dereglyéket csak egyetlen útra tervezték:
miután lecsorogtak velük Dunán, szétszedték a hajótestet,
majd a faanyagot újrahasznosították.
- Csak folyásirányba lehetett őket használni,
ez amit látunk elöl illetve hátul ez e két evezőpár ezek nem
e meghajtást szolgálták, hanem kormánylapátként
csak az irányítást voltak hivatottak biztosítani.
mindenesetre ezek az emberek javarészt szegény sorból érkeztek
biztosan nem hoztak sok mindent magukkal.
- A hajó turisztikai látványosságként is megállja
a helyét, gyomrában rendszeresen tartanak előadásokat is.
- Ez a magyarországi németek országos betelepítési emlékműve.
A mi őseink cirka 300 éve érkeztek ide Magyarországra
és azt is meg kívánjuk mutatni, hogy mennyi mindenben
hozzájárultak a közös haza újjáépítéséhez.
- A művelődési központ udvarán egy nyolc állomásos
tanösvényt is kialakítottak, amely a magyarországi
németek közösségét mutatja be.
- Van egy mottója, a múltnak jövője van,
és úgy gondoljuk, hogy a közösségek azok,
amelyek képesek arra, hogy a nyelvet, a kultúrát,
az identitást és a tradíciókat még közvetíteni tudják.
És akkor a nyolc állomáson mindig egy-egy közösséget
próbálunk bemutatni.
Nem a bajaiakról van szó, hanem egy átfogó dolog
a magyarországi németséget szeretnénk prezentálni,
a múlttól egészen a jelenig milyen változásokon ment át
ez a nemzetiség.
Az állomásokon a betelepülők, a család, a falu, a gazdaság,
a nyelv, a vallás és a nemzetiségi önkormányzatok
mint közösségek jelennek meg.
- Baja 100 évvel és néhány hónappal ezelőtt még szerb
megszállás alatt állt.
Majd nem is 19-re, hanem szinte 20-ra húztak lapot
a szerbek és a tanácskormány Baranyába menekült támogatói,
amikor kikiáltották a kérészéletű
Baranya-bajai- Szerb-Magyar Köztársaságot.
Aztán fordult a világ és Baja Zombor-pótlóként,
a megcsonkított Bács-Bodrog vármegye székhelyévé vált.
Történt mindez éppen száz esztendeje.
Trianon tehát vármegyeközponttá avanzsálta
Baját és furcsa helyzetbe hozta a Ferenc-tápcsatornát,
na meg a Deák Ferenc zsilipet.
Hogy ezt megértsük, a 19. század első feléig
kell visszarepülnünk az időben.
- Valamikor az 1800-as évek elejére megépült a mai napig
az egyetlen Dunát a Tiszával vízfolyásként összekötő
Duna-Tisza csatorna lent a Dél-Bácskában.
Az 1800-as évek közepére kiderült, hogy az annak
a hajózhatóságához szükséges vízellátást
onnan nem lehet biztosítani és ezért jött az az ötlet,
hogy valahonnan a Duna folyásának a feljebb lévő
szelvényéből magasabb vízszinteket próbáljanak meg
biztosítani a Duna-Tisza csatornába és tulajdonképpen
így jött létre a Ferenc-tápcsatorna,
ami Baja és Bezdán között biztosít egy vízátvezetési lehetőséget.
- A zsiliprendszer ma már nem a hajózás
és a kereskedelem, hanem a vízpótlás és az árvízi védekezés
esetén jelent biztonságot.
Fontos tudni, hogy a zsilip és a tápcsatorna építésekor
ez az egész terület a Ferenc-csatornával együtt
Magyarországhoz tartozott, a nagy háború után azonban
egy jelentős rész szerb-szlovén-horvát kézbe került.
- Ugye ennek a Deák Ferenc -zsilipnek
van egy hasonló párja a csatorna másik végén,
ahol a víztartást lehet szabályozni ez a Sebesfoki zsilip
és hát a 44 km hossznak a végén egy szakasz
az Szerbiában található.
- Közvetlenül a műtárgy mellett, a régi szivattyúházban,
egy kiállításon a zsilip és a tápcsatorna történetét
mutatják be.
A Deák Ferencről elnevezett zsilip a bajai születésű,
Garibaldi mellett is szolgáló szabadságharcos,
a "rettenthetetlen magyar"-ként is ismert Türr István
szervezőmunkájának köszönhető.
Türr nevét viseli a híd, a múzeum,
a szobor és a kilátó is - de nem volt ez mindig így.
- Ő 1908-ban halt meg és hát telt múlt az idő
és Baja város próbálkozott többször azzal,
hogy egy szoborral az emlékét megőrizze, de ez nem sikerült.
Azonban amikor 1932-ben '33-ban a Duna és a Sugovica torkolatát
megújították s földnyelvet alakítottak ki,
akkor született meg az az elképzelés
a városvezetés részéről, hogy ez egy jó alkalom volna arra,
hogy oda egy kilátót építenek, ami egyben egy emlékmű is lenne,
ami Türr István emlékét őrzi.
- A Dunaparton nem csak a kilátó őrzi a régiek emlékezetét,
hanem egy különleges hajó is, amely valójában egy malom.
Volt idő amikor a Dunán, a sodorban molnárok tucatjai
őrölték a terményt, gabonát, a víz erejét felhasználva.
- A második ipari forradalomkor tömegével megjelennek
a gőzmalmok Magyarországon, ez az 1800-as évek közepe
és ezáltal leáldozott a hajómalmoknak a vízimalmoknak
a szárazmalmikonak és szélmalmoknak,
tehát minden ilyen malomnak leáldozott a kora.
- A halászati mini skanzen partjainál kikötött hajómalom maga a reneszánsz.
Igaz, ez csak replika, de nagyon jól sikerült és működő másolat.
- Ez a molnárnak a tulajdona volt, sőt egy egy malom nem csak
egy molnáré volt, hanem többen összeálltak
és több molnár tulajdona volt.
Volt akinek felesben, volt akinek csak negyedesben.
Kivel, hogy tudott megállapodni.
Előkerültek olyan papírok, hogy ahol egy személy volt
a malomban és valamilyen oknál tönkre ment a malom,
elsüllyedt, leégett stb. és akkor a család tönkrement.
- Egy molnár tehát több lábon, vagyis több malomban állt:
ha az egyik megsemmisült, akkor is maradt munka
és munkahely, nem halt éhen a család.
A toleráns, soknemzetiségű, számos felekezethez tartozó
bajai társadalomnak a megismerését
hol is kezdhetnénk máshol, mint a Türr István Múzeumban.
A gyönyörű, egykor a bajai takarékpénztárként is
működő épületben nem csak a településről,
hanem az egész térségről átfogó képet kaphatunk
az őskortól egészen napjainkig.
- A bajai múzeum a Türr István múzeum nemzetiségi bázisintézmény,
amely Baján kívül 29 másik település kulturális örökségét gyűjti,
őrzi és dolgozza fel, a bajai járás, a bácsalmási
és a jánoshalmi járás déli részének a gyűjtő múzeuma,
területi múzeuma.
- Az őskori-, bronzkori temetők, a térség középkori nyomai mellett
a halászat, a néprajz, a kismesterségek
és a nemzetiségek is megjelennek
a 600 négyzetméteren.
A helytörténeti rész a török hódoltságtól a 20. századig
mutatja be az itt élő ember fontosabb pillanatait.
- Az is egy nagyon fontos szempont volt számunkra,
hogy a bajaiak úgy érezzék, hogy ez az ő kiállításuk.
És érzik azt, hogy itt meg vannak becsülve a tárgyak,
fontosak a tárgyak és minden tárgynak története van
és ezeket a történeteket mutatjuk be ebben a kiállításban.
A tárgyakon túl a bajai épületeknek is mesélő
története van, de még milyen!
A bajai Szentháromság tér központi épületének,
a városházának is van miről mesélnie.
- Itt korábban a 18. század 30-as éveitől
Patachich Gábor kalocsai érseknek a kúriája volt.
Amikor a Grassalkovich család megvásárolta a bajai
uradalmat, akkor az ő épületük lett az uradalom központja,
a Grassalkovich család tagjai sohasem laktak ebben
az épületben, azok a gazdag földbirtokosok,
akik a bajai uradalomból bérelték a földeket ők laktak itt
ebben az épületben az emeleten
a földszinten pedig üzletek voltak.
- Baja főtere, ez a drágakövekkel kirakott diadém,
olyan díszes épületeket is hellyel kínált,
mint a Schlesinger-ház, amely a Reich Farkas
és Fiai divat-, vászon- és szőnyegáruházzal karöltve
ma Bácskai Kultúrpalotaként ismert.
A tér másik oldalán Fischer Sámuel kereskedő háza
nyújtózik hosszan, amit csak Fischer-féle alapítványi házként
emlegetnek errefelé.
- Az emeleten lévő régi, főúri helységeket
kisebb lakásokká alakíttatta át és nagyon kedvezményesen
az alapítvány bevételéből lakhatási lehetőséget biztosított.
- Baja központi tere 11 évvel ezelőtt
a táncos lábú bajaiaknak biztosított lehetőséget.
A kopogós bazaltkövek nagy örömére
1597-en járták itt a csárdást egyszerre.
Talán kevesen tudják, de a 18 évet Baján élő zeneszerzőnek,
Rózsavölgyi Márknak köszönhetően a csárdás is itt született.
- Amikor itt Baján állomásozott a Kilinyi féle Vándorszíntársulat,
akkor írtak egy darabot és mivel itthon volt
Rózsavölgyi Márk őt kérték fel arra,
hogy ehhez a színdarabhoz zenét szerezzen,
és akkor alakult ki a csárdás és a tánc formája is verbunkból.
A Szöllősy Szabó Lajos nevű koreográfus aki
a színtársulat tagja volt, magát a táncformát is
akkor alkotta meg. Tehát innen indult el a csárdás.
Az idén megalakulásának 25. évét ünneplő
Bajai Fiatalok Színháza pedig a helyi III. Béla Gimnázium
végzős diákjainak jótékonysági előadásából nőtte ki magát.
- Miután ez tényleg egy műkedvelő társulat,
itt mindenkinek, akik felnőttek, van civil foglalkozásuk,
tehát tényleg itt a gyógyszerésztől kezdve
az informatikus, az ügyvéd, a pedagógus nagyon sokfajta
foglalkozású ember van a társulatban
és hát az nagyon vicces, amikor munkahelyükön
mondjuk egy gyógyszertárban akik jönnek vásárlóként,
fölismerik még az előző este színpadon állt embert
és akkor gratulálnak neki.
- Az elmúlt 25 évben a Bajai Fiatalok Színházának társulata
70 nagyszínházi produkciót állított színpadra.
A színházszag sokakat rabul ejtett itt,
nem úgy, mint Kosztolányi Pacsirtáját.
A regényből készült filmadaptációt egyébként
éppen itt, Baján forgatta Ranódy László 1963-ban.
Közreműködők:
Ortelius:
Tezaurus:
Reláció tartalmak: