Itthon vagy!
(korhatár nélkül)
Gyártási év: 2021 Adásnap: 2021. december 24.
Időpont: 11:33:10 | Időtartam: 00:20:07 | Csatorna: | ID: 3874309
Beszélt nyelv: magyar
NAVA műfaj: ismeretterjesztő / oktató műsor
Főcím: Itthon vagy!Műsorújság adatai:
Feliratozva a Teletext 111. oldalán. Magyarországról határon innen és túl. Sok olyan helyszínnel, ami az útikönyvekből sem marad ki, de számos olyan információval, ami lehet, hogy igen. Mesélő városok, mesélő képek - helyenként onnan, ahol csak a madár jár. A sorozat szerkezete, tematikája mint egy modern, informatív útikalauzé. Infografikák közbeiktatásával úgy mutatunk be helyeket, programokat, szabadidős aktivitásokat, hogy mindenki megtalálhassa a neki legmegfelelőbbet. Turisztikai magazin.
Technikai leírás:
- A teljes leirat forrása a teletext.
A műsorszolgáltatói információk forrása a teletext.
Teljes leirat:
- A karácsony az egyik legmeghittebb, legszebb ünnepünk:
tündérfényben úsznak a városok, fényben fürdik Budapest
minden forgalmasabb tere, fényruhába öltöznek a fák
és van, ahol még a villamosok is "fénysebességgel" járnak ilyenkor.
Mennyire fognak örülni a kicsikék,
amikor egy-egy váratlan ajtónyílás és a gyertyákkal,
cukorkával és almával tündöklő fa paradicsomi boldogságba
ragadja a lelket" - írta 1774-ben Goethe Az ifjú Wertherben.
A fa állítás szokása Magyarországra csak
a 19. században érkezett, de Németország északi,
protestáns vidékein már korábban elterjedt volt.
- Az észak-német protestáns vidékekről
a 19. század legelején, elsősorban a feleségeknek
a révén került el Bécsbe, a Habsburg birodalom
központjába. És ott nagyon hamar népszerűvé lett.
Fontos szerepe volt ebben, hogy az egyik ilyen
karácsonyfa állító az 1810-es években a császárnak
az egyik sógornője volt, aki Németországból származott.
És ez Ferenc császárnak, aki egyébként mélyen vallásos,
mélyen katolikus volt, annyira megtetszett
egy a fivérénél töltött karácsonyi este,
hogy a következő évben a Burgban is állíttatott.
Ezzel mintegy legitimizálta a katolikusok számára is
ezt a protestáns szokást.
- Az örökzöldek nem maradtak pőrék, az ünneplők mindenfélével
díszítették őket: kezdetben leginkább termésekkel,
gyümölcsökkel, otthon készített cukorkákkal, egyszerűbb díszekkel.
Erről is mesél a szentendrei Karácsony Múzeum,
ahol a Hubay-ház magángyűjteménye
az ünnep köré épülő tárgyi kultúráról
és a díszek történetéről szól.
- A gyűjteményem felöleli a Magyarország teljes skáláját
1870-től, és találhatók itt üvegdíszek, papírdíszek,
olyan díszek, amelyek ma már nincsenek, gyertyatartók,
a karácsonyfára való kis apró csipeszek, amelyek önmagukban
remekművek voltak, de ez ma már ismeretlen.
Találhatók csúcsdíszek és található még ilyen
angyali zene.
A régi díszek különlegesen szépek voltak
a maguk egyszerűségében.
Tehát az első üvegfújt díszek ezek ezüst színűek voltak,
jelképezték a gyümölcsöket, a diót, az almát,
tehát ebből van a gömb forma.
És a különlegességük az, hogy visszatükrözte,
ugye mindenki nézett már bele üvegdíszbe,
és nézegette magát az üveggömbben.
- Idővel a díszek is változtak, mára az alkotók
szabadjára engedték fantáziájukat, így születhettek meg
olyan üvegdíszek, mint a félig felbontott kaviáros doboz,
a 80-as évek nagy slágere, a kazettás magnó, a dinoszaurusz,
vagy épp a kotyogós kávéfőző-dísz.
És persze kordokumentum lesz idővel az elmúlt másfél év
szomorú kellékét, a maszkot viselő dísz is...
Gödöllőn is karácsony van: a Karácsonyház minden egyes
szeglete maga a Mennyország a gyerekeknek,
de még a felnőtteknek is.
- Az idei év új figurája mindenképpen Mikulás felesége,
eddig ugye mindig a fókusz és mindig a figurák
a Mikulásra összpontosítottak, de idén, azt gondolom,
főleg egy ilyen Covidos karácsony utáni évben
nagyon fontos azt tudni, hogy ő sincs egyedül,
neki is van családja, és ő se egyedül tölti az ünnepeket.
Ugyanúgy, mint a divat világában, a karácsonyban is vannak
trend színek. Idén, ami új trend színként jelent meg,
az a borostyán a karácsonyban, amit egy ilyen bronzos
narancssárga színként kell elképzelni.
- A gödöllői "terülj, terülj asztalkámon" mindenki találhat
kedvére valót, aki pedig nem elégszik meg
a Karácsonyház végeláthatatlan kínálatának díszeivel,
annak Varga Virág egyet-egyet még egyedibbé tesz.
- Itt vannak ezek a díszek is, amiknek szintén előre
ki van hagyva hely a feliratoknak.
Illetve nemcsak gömbökre, hanem egyéb
karácsonyfadíszekre is kérhetnek neveket,
egyéb kedves üzeneteket.
- A gödöllői Karácsonyház már több mint két évtizede
minden novemberben megnyílik, hogy segítse
az ünnepi ráhangolódást, de a ház a két ünnep között is
nyitva tart és belépődíj nélkül látogatható.
A karácsony kezdetben a keresztény kultúrkör
kiemelkedő vallási ünnepe volt, majd egyre inkább
az elcsendesedés, a meghittség ünnepévé vált.
Máshogy ünnepelték a falvakban,
máshogy a nagyvárosokban.
A Somogy megyei Vörsön a mai napig óriási,
Európa-híres Betlehemmel készülnek az ünnepre.
Az építkezés igazi közösségi élmény,
amit erdőjárás előz meg: mohát, fenyőgallyakat gyűjtenek
olyan mennyiségben, hogy a 60 négyzetméteres Betlehem
minden zugába jusson belőle.
Több, mint egy hétbe is beletelik, mire a mű elkészül.
- A templom az továbbra is egy kitüntetett helyszínen maradt
a karácsony ünnepének, nem merült feledésbe ez a tartalom.
És a falusi, tehát a paraszti világban ez továbbra is,
vagy nagyon sokáig, egész a 20. századig inkább
egy közösségi ünnep maradt, aminek részben a falu a színtere.
A Betlehem-állítás, a Jézus születésének
a körülményeinek a rekonstruálása,
megjelenítése az a templomokban történt meg.
- A régi karácsonyokhoz faluhelyen a betlehemezés
hagyománya is hozzátartozott, itt maradt meg legtovább
az ünnep vallási jellege.
A különös misztériumjáték során a jelmezekbe bújt
szereplők házról házra járva adták elő Jézus születésének történetét.
Ezt a kihalóban lévő hagyományt elevenítette fel
a Magyar Állami Népi Együttes Csodaváró Betlehemes előadása.
A betlehemezésben két világ találkozik: a pogány hiedelmekre,
rítusokra fogékony képzelet és a kereszténység.
A jelmezek, a kihívó beszéd célja, hogy minél messzebbre "zajongja",
űzze az ártó szellemeket.
- Bemutatjuk azt a paraszti, kicsit groteszk gondolkozást,
ahogy a betlehemesek jártak réges-régen házról házra
a tréfás vicces szövegeikkel.
És aztán megszületik a csoda, megszületik a kis Jézus.
Az előadás természetesen nemcsak a Krisztus
megszületéséről szól, hanem már az előző napokról,
a készülődésről.
Tehát itt vannak hótündérek, itt megelevenednek hóemberek,
szánhúzó lovak álmodoznak arról, hogy milyen csodálatos is volna
a cirkuszban szerepelni és ott a világsikert elérni.
- Ahogy vidéken a betlehemezés, úgy a városokban,
a régi Pest szívében a karácsonyi vásárok
szokása vált egyre élőbbé.
Történetük az ajándékozás szokásával kezdődött,
na és kezdetben sokhelyütt még a fát is csak a piacon
lehetett beszerezni.
A befagyott Duna fűrészporral felszórt jegén is
árulták már a fenyőfát.
- Ugye a vasút előtt korban vagyunk, az árukat nem szállítják messzire,
tehát, csak ott tudnak karácsonyfát állítani,
ahol a környéken vannak erdők, van fenyőfa.
De például az Alföldre, az alföldi városokba csak
a 19. század végén, a vasúthálózat kiépülése után
jutott el a karácsonyfa állításnak a szokása.
A század utolsó évtizedéig a kereskedelemnek
a legfontosabb színterei a piacok voltak.
És akkor így karácsony előtt természetesen karácsonyi vásárok
zajlottak a piactereken, ahol egyrészt
a fenyőfákat lehetett beszerezni.
- Később pedig az ajándékokat is itt lehetett megvenni.
A karácsonyi vásárok részei lettek az ünnepnek,
a budapesti Vörösmarty téren még a legkeményebb
mínuszok sem riasztják el a hangulatvadász vásárlókat.
Akad itt fazekas, nemezkészítő, bőrdíszműves, keramikus,
papírmerítő, textilművész, ékszerész,
és még sok más mesterség.
- Az ország teljes részéről vannak itt kézművesek.
Általában van egy olyan különlegessége ezeknek
a családoknak, illetve manufaktúráknak,
hogy van, akik több íziglenig foglalkoznak, tehát családi
tradíciót visznek tovább.
Apáról fiúra száll maga a mesterség
és remélhetőleg tovább is fog menni.
A vásárokon a kürtőskalács, a puncs, a forralt bor
és a sült gesztenye illata ünnepre hangolja a lelket.
Karácsony közeledtével a giccs is
jól esik és megbocsáthatóbb.
A korabeli újságok külön hasábokon kínálták
a karácsonyi portékákat, a gyerekek mesekönyvekről,
hintalóról, rendíthetetlen ólomkatonákról
és babákról álmodtak.
Persze a minőségibb, csinosabb babák luxuscikknek
számítottak, olyan idők sosem jártak,
hogy mindenkinek egyformán hozhatott volna
ajándékot a Jézuska: nem mindenkinek tellett rá,
ahogy karácsonyfára sem.
A 19. században itthon jellemzően a tehetős
családoknál állítottak fát.
A főleg németek-lakta magyarországi városokban
hamar követőkre találtak a császárváros szokásai,
így a reformkorban a tehetősebb polgárcsaládok
már sokfelé díszítettek karácsonyfát.
- A forradalom előtti évtizedben, 1840-es években
már a városi középosztály családjaiban is egyre több
helyen állítottak karácsonyfát.
Érdekes eltérés - számunkra szokatlan -, hogy a kezdeti
időszakban nem feltétlenül egy karácsonyfát állított
a család, hanem pici fákat, és mondjuk, például
Podmaniczky Frigyes leírásában az szerepel,
hogy öten voltak testvérek, és öt kis karácsonyfa sorakozott
a nagy ebédlőasztalon.
De más leírásokban is lehet találkozni azzal,
hogy személyreszóló volt maga a karácsonyfa is.
Nyilván ez azt jelentette, hogy pici fákat,
tehát egy asztalra állítható kis fát raktak oda.
- Az első világháború utáni nagy infláció idején
1924-ben arról írt egy tudósító, hogy míg addig
az egyszerű milliomosok is vehettek egy szerény kis fát,
"idén már csak a multimilliárdosok
engedhetik meg maguknak ezt a luxust".
Az örökzöld fenyőfa az újjászületés,
az örökkévalóság szimbóluma is - a fenyőgallyakból álló
adventi koszorúk a karácsonyi készülődés díszeként
a Németalföldön jelentek meg először.
Eredetileg az evangélikusok készítették,
de ma már vallási felekezettől függetlenül hívő és nem hívő
egyaránt díszíti vele az otthonát.
Ahogy sorban gyújtjuk meg a gyertyákat,
úgy kerülünk lélekben is egyre közelebb az ünnephez.
- Most, mint ahogy a divatban, úgy ebben is jellemző,
hogy bármi lehet. A fantáziánkra van bízva.
Még mindig a karácsonykor jellemző, hogy visszanyúlunk
a klasszikus stílushoz, a klasszikus elemekhez.
És főként, amit én is általában előnyben részesítek
a munkáimnál, hogy természetes
alapanyagokat használunk.
- Az adventi koszorúk is haladnak a korral, olyannyira,
hogy egyes kompozíciók teljesen elrugaszkodtak
a hagyományoktól: akadnak koszorú nélküli,
és szögletes adventi díszek is.
Örökzöldek nem csak a természetben akadnak.
A karácsony kitűnő alkalom, hogy összegezzünk
a mögöttünk hagyott évet, és felkészüljünk az előttünk állóra,
magunkhoz vonzzuk a jót, és távol tartsuk,
elengedjük a rosszat.
Ebben segítette a zord német hegyvidék lakóit már
a 17. századtól egy morcos fabábú, a diótörő,
akinek az volt a feladata, hogy elűzze
a rosszban sántikáló szellemeket.
A különös baba megihlette a német mesélő,
Hoffman képzeletét is - meséjéhez Csajkovszkij komponált
varázslatos zenét.
- A diótörő és a karácsony már nagyon régóta egybekelt,
összeforrt, hiszen sokat mondják, hogy nincs karácsony
diótörő nélkül.
A történet egy karácsonyi estéről szól, Masáról,
aki a darabnak az egyik főszereplője,
aki kap egy babát és nagyon megszereti,
ez a diótörő baba.
És ennek a története, hogy amikor lefekszik,
és támadnak az egerek, és ő elképzeli magát később,
mint hogyha ő lenne majd a hercegkisasszony,
és a herceggel találkozik, aki tulajdonképpen a diótörő baba.
Jelmezek is, én azt gondolom, hogy hűen tükrözik
azt a fajta világot, egy olyan mesevilágot, ami elvarázsol,
igaz nem csak gyerekeket, hanem felnőtteket is,
hiszen amikor megjelennek a kis egerek,
akkor kis kalózoknak vannak öltözve,
vagy éppen a nagy egérkirály, aki egyben félelmetes is,
és egyben nagyon szerethető is.
- A Diótörő meséje a gyerekeket éppúgy megérinti,
mint a felnőtteket.
Magyarországon először 1927 decemberében mutatta be
az Operaház, és hosszú évtizedek óta, töretlen sikerrel,
teltházakkal játszák. Idén is, az Erkel Színházban.
- A karácsony szinte elképzelhetetlen édességek nélkül.
Az apró magvak, termések, a mák, bab, lencse fogyasztása
bőséget ígér, a mézeskalács mesebeli illatokkal hangol
az ünnepre. Mostani és egykorvolt nagymamák
régi receptjei kerülnek elő a fiókból.
Sallay Fanni, a kis budai cukrászda tulajdonosa
már hat évesen tésztát dagasztott és gyúrt a nagymamája mellett.
- Karácsonykor általában még fontosabb a sütik,
torták, azt gondolom, az életünkben.
Egyszerűen van egy olyan készítős, összehozós
hangulatbeli, ugye az illatok, a mézeskalácsnak az illata,
nagyon meghatározó. Úgyhogy azt gondolom,
hogy otthon is sokkal többen kezdenek el,
akár a gyerekekkel finomságokat készíteni,
illetve nálunk is a cukrászdában is
felbolydul az élet.
- Csokoládétorták, bejglik, zserbó, flódni, szaloncukor,
panettone. Ahány ország, annyi szokás.
A gasztronómiájával az egész világot meghódító
Olaszország karácsonykor is kényeztet.
Ez a kis cukrászda a Lukács Fürdő szomszédságában
egy csipetnyi édes Dél-Olaszország.
A cassata siciliana a szicíliaiak egyik kedvenc édessége.
Évszázadok óta sütik és szeretik az olaszok:
van benne ricotta, pisztácia, kandírozott gyümölcs,
no meg marcipán.
- Igazából a leginkább a Dél-Olaszország, mondjuk,
Róma alatt a sütemény karácsonykor nagyon fontos.
Mindenki otthon készíti mama, anya,
ilyen nagy-nagy sok mennyiség,
hogy a család megünnepelnek a karácsony.
Magok, mandula, pisztácia, dió, ezek, amik nem szabad,
hogy ne legyen.
A kandírozott gyümölcs.
Ezek mind olyan süti, ami igazából ilyen szeptember,
október, november vagy kiszedték vagy
a fáról vártak, hogy megszárad,
és pont karácsony, ez az időszak, amit lehet enni.
- Magyarországon német mintára kezdtük ünnepelni
a karácsonyt, és a klasszikus karácsonyi süteményeink
egy része, például a bejgli is onnan származik.
A fákra is akasztott szaloncukor,
amit Jókai még szalonczukkedliként emlegetett,
a XIV. századi francia fondantcukor
újkori leszármazottja.
Gépesített gyártását Stühmer Frigyes csokoládégyárában kezdték,
és a színes sztaniolpapírba csomagolt ünnepi édesség
megmaradt magyar jellegzetességnek.
Nem csak az ízlések, az ízek is változnak.
Hiába maradtak fenn jól dokumentált receptek
a legrégebbi cukrásdzák süteményeiről,
ízeik ma már alig rekonstruálhatók,
hiszen más minősége volt az egykori alapanyagoknak,
és más technológiák álltak a korabeli cukrászok
rendelkezésére.
Minden sütemények őse, a mézeskalács
több ezer éves története is változatos recetúrákat ismert:
a régi időkben vadméhek mézével édesíthették,
és lapos köveken süthették, száríthatták.
Aztán a középkorban drága fűszerei miatt
ajándékká avanzsálódott, majd a 18-19. század vásárainak is
díszévé lett a cirádás mézeskalács huszár és a tükrös,
piros mézeskalács szív.
- Vásári mézeskalácsoknál teljesen különvált
az ehető és a dísz mézeskalács, más volt a tésztája.
Ezek a nagy tükrös ehető mézeskalács szívek
nem voltak finomak.
De akkor is lehetett kapni ezeket a kisebb puszedli jellegű
füzéreket, ami finom, ehető volt.
- Tószegi Judit mézeskalács tanfolyamokat is tart,
ahol nem csak a tökéletes tészta receptjét,
de különböző mintákat írni is megtanulhatunk.
Így lehet saját készítésű mézeskalács karácsonyfadíszünk,
vagy akár mézeskalács házikónk is.
Ha pedig mozgásra vágyunk, jó hír, hogy idén újra lehet
suhanni a Városligeti Műjégpálya jegén,
ahol ugyan már nem kézmelegítős, kalapos dámák
és öltönyös úriemberek róják a köröket,
de a jégpálya varázsa örök.
És csak pár méter innen az ünnep idején fényárban úszó
Andrássy út, amit a jégcsapfüggönyök
fényalagúttá varázsolnak.
Szívet melengető látvány a hideg, sötét téli napokon
felnézni a színes fénygömbökre, harangokra, szívekre
és átadni magunkat egy szebb, mesebelibb világ illúziójának.
Műsorszolgáltatói ismertető:
- A karácsony az egyik legmeghittebb, legszebb ünnepünk: tündérfényben úsznak a városok, fényben fürdik Budapest minden forgalmasabb tere, fényruhába öltöznek a fák és van, ahol még a villamosok is "fénysebességgel" járnak ilyenkor.