Itthon vagy!
(korhatár nélkül)
Gyártási év: 2022 Adásnap: 2022. december 09.
Időpont: 11:33:30 | Időtartam: 00:20:05 | Csatorna: | ID: 4020829
Beszélt nyelv: magyar
NAVA műfaj: ismeretterjesztő / oktató műsor
Főcím: Itthon vagy!Műsorújság adatai:
Magyarországról határon innen és túl. Sok olyan helyszínnel, ami az útikönyvekből sem marad ki, de számos olyan információval, ami lehet, hogy igen. Mesélő városok, mesélő képek - helyenként onnan, ahol csak a madár jár. A sorozat szerkezete, tematikája mint egy modern, informatív útikalauzé. Infografikák közbeiktatásával úgy mutatunk be helyeket, programokat, szabadidős aktivitásokat, hogy mindenki megtalálhassa a neki legmegfelelőbbet.
Technikai leírás:
A műsorszolgáltatói információk és a teljes leirat forrása a teletext.
Teljes leirat:
Egy kastély vagy palota nem csupán egy díszes épület,
hanem maga a történelem. Falaik között fontos döntéseket hoztak,
sokszor összeesküvések vagy éppen
romantikus szerelmek szövődtek bennük,
az utóbbi időben jó néhány közülük visszanyerte régi fényét.
A nádasdladányi Nádasdy család tündérkastélyának históriája
idilli körülmények között indult. Az ifjú gróf Ferenc beleszeretett a
még nála is ifjabb grófkisasszonyba, Zichy Ilonába. Hamarosan egybekeltek,
megtervezték álmaik lakhelyét, a közös fészküket,
ahol majd boldogan élnek, míg meg nem halnak.
- Angol Tudor stílusban épült. Ez a legendák kastélyának is
nevezik a nádasdi kastélyt. Az angol Tudor stílus onnan jött,
hogy a Nádasdyak angol ősöket eredeztettek maguknak.
Ez legenda és nem igaz, de ez elég volt ahhoz,
hogy Angliából hozassanak olyan építészeti könyveket, amelyek
alapján megépítették mind külsőleg, mind belsőleg a kastélyt.
- 1868-ban az arisztokraták között sem volt egyértelmű és
megszokott a szerelmi házasság, a közös hálószoba egy kastélyon
belül, franciaággyal pedig igencsak avantgárdnak számított.
Az itteni hatalmas közös hálóhoz ráadásul fürdőszoba is tartozott,
grófokhoz méltó, gazdagon pingált vízöblítéses vécével,
hiszen a késő középkori angol skót stílusú kastély nem nélkülözte
a modern megoldásokat sem. A párnak négy gyermeke született,
nevelőnőt is fogadtak melléjük, akinek a szobája a kastély emeletén
kapott helyet, ám sajnos ebben a mesében nincs boldog végkifejlet.
Zichy Ilonát elragadta a kor rettegett ragálya a kolera, még a
kastély elkészültét sem érhette meg. Négy évvel a felesége halála után
Nádasdy Ferenc Barabás Miklóssal egészalakos portrét festetett róla,
mintha az ifjú házasok szerelme öröklétre szenderült
volna a kastélyban. - Amikor 24 évesen nagyon fiatalon
Zich Ilona grófnő meghalt, akkor Nádasdy Ferenc úgy
rendezte be az egész kastélyt, és úgy is élte le itt az életét,
mintha a grófnő itt lenne. Ez mind a női szalonban is
megmutatkozik, ahol egészen az 1930-as évekig se a családtagok,
se a barátok, ismerősök, látogatók nem mehettek be abba a női szalonba,
azt meghagyta úgy a gróf és az utódok,
ahogy megálmodta Zichy Ilona grófnő.
- Ilona az ősök csarnokában él tovább,
mely az egyik legkülönlegesebb terem
itt, sőt a családi galériák között talán az egész országban a legszebb.
A falakat a nemes felmenők tekintélyt
parancsoló egészalakos képei díszítik,
na és a teremben lakik a Behemót kandalló is, amelynek két oldalán
úr és úrnő tekint le ránk. A Nádasdyak Magyarország egyik
legősibb nemesi családja,
nevük a magyar történelemben többször is felbukkan. A 31 évesen
özvegyen maradt gróf Nádasdy Ferenc soha többet nem házasodott meg,
életét a gyerekeinek, a kultúrának, és elődeihez hűen a közügyeknek
szentelte, mellyel megbecsülést szerzett egész családjának is.
- Apámtól, a kortársaitól sok mindent tudtam a grófokról.
A Nádasdy családdal nagyon jó kapcsolata volt a falunak,
ugyanis közszerepetnek örvendett az egész család, és ennek talán az egyik
legjobb bizonyítéka az, hogy ezt a kastélyt a rendszerváltozás után,
a háború után nem dúlták szét, nem akarták szétszedni,
nem rabolták szét, nem gyújtották föl, a parkot nem irtották ki.
- A park ma is csodálatos hely a kikapcsolódásra, mókusok, őzek,
borzok idilli lakhelye, a terebélyes tóban pedig halak lubickolnak.
A romantikus állóvíz még parányi szigettel is büszkélkedhet.
A kastélyépítő Nádasdy Ferenc 1907-ben hunyt el,
így nem érte meg a kastély elkobzását.
A háború után világgá mentek,
Kanadába, Ausztriába, stb. '56 környékén hazajött a család,
és láttam, hogy zokogva sétáltak végig a parkon. Gyerek voltam még,
de akkor megérintett, hogy milyen érzés lehetett innen az Édenkertből
tulajdonképpen világgá menni. - A háború után a kastélyban
lakásokat, irodákat alakítottak ki, de volt, hogy a posta, vagy éppen
a rendőrség székelt a falai közt. A könyvtár sokáig munkaruha
raktárként üzemelt, a gróf a könyvek szerelmese volt.
A fafaragásos lenyűgöző teremben egykor 25 ezres gyűjtemény lakott.
A széthordott könyvek közül 1500-at sikerült visszaszerezni,
de a gyűjtés tovább folytatódik.
Magyarországon járva-kelve,
kirándulva, szinte lépten-nyomon szembejön velünk egy kastély.
Összeszámolni is nehéz őket, erre még a leghivatottabb szakértők
sem vállalkoznak, de az biztos, hogy számuk eléri a háromezret. És
micsoda gyönyörűségek vannak közöttük.
Az első kastélyépítő korszak
a békésebb időkkel köszöntött be, amikor a várak elveszítették
elsődleges funkciójukat. Ekkor tulajdonosaik elkezdték
lakályosabbá tenni őket, de arra is akadt példa, hogy a
hegytetőről lehordták a köveket, és ott építettek az egykori
várfalakból kényelmesebb hajlékot, amit aztán az utódok
tovább csinosítgattak. - Minden nemzedék a maga képére
igyekezett formálni a kastélyt. A 19. század elején már nem szerettek
volna olyan épületekben lakni, mint nagyanyáik a barokk korban.
Megváltozott a kor, megváltozott az életmód,
betört a gázvilágítás, megjelent a központi fűtés.
Jártak Angliában, mondjuk Széchenyi javán
megismerték a vízöblítéses vécét,
és az életmód is folyamatosan alakult.
- A kastély általában birtokközpont is volt, és nem magányosan állt,
hanem különböző funkciójú épületek és megtervezett kert vette körül,
éppen ezt az utat járta be a nemrégen
felújított Bajnai-kastély is. A 15-16. században keletkezett nemesi
udvarház még egyszerű téglalap alakú épület volt, mely a XVIII. században
kezdett átalakulni és megszépülni. Ma is látható impozáns megjelenését
pedig Sándor Móricznak köszönheti a Sándor-Metternich-kastély.
- Ördöglovas kastélyának is szokták nevezni. 1834-ben épült Hild József,
a magyar építéstörténet egyik
legemblematikusabb tervezője tervezte,
egy korábbi épület alapján, és tényleg, de ha az ember ránéz erre
az épületre, akkor megérinti valami. Az építész géniusza hogyan varázsolta
át a barokk architektúrát. - Hild József a kor divatja
szerint klasszicista stílusban dolgozta át az építményt.
A földszinti barokk imádkozófülkét tágasabb szentéllyé alakította.
A melléképületeket összekötötte a főszárnnyal.
A korábbi szerényebb erkély helyett négy oszlopon nyugvó óriásteraszt
hozott létre, mely különös és szinte hihetetlen történet színhelye lett.
Sándor Móric a temperamentumos arisztokrata egy ízben például
fellovagolt a lépcsőn és a teraszról leugratott a kertbe.
- Gróf Sándor Móricot gyakran nevezték,
illetve ma is nevezzük ördöglovasnak. Egy korabeli angliai fogadásához
kapcsolódik, amikor egy addig vad, betöretlen kancát egy angol
nemessel kötött fogadás során megül. Ekkor kiáltott fel az angol nemes,
de hisz nem is ember ez, hanem maga az ördög.
Hihetetlen és elképzelhetetlen lovas bravúrokat mutat be,
amely által Európa-szerte egy ismert sportemberré válik.
- A szilaj férfi egyébként kifinomult szépérzékkel volt megáldva,
a kastély az ő idejében pompázatos lakhellyé alakult.
Sándor Móric nem véletlenül tette magasra a lécet, hiszen az óriási
hatalommal és befolyással rendelkező
Habsburg kancellár Metternich herceg lányát vette feleségül.
Az úgynevezett Raffaello termet a reneszánsz festő ihlette,
Magyarországon igazi kuriózumnak számít. Az etruszk terem az
ókori népművészetét eleveníti fel, a nem mindennapi alkotások annak
az itáliai művésznek a keze munkáját dicsérik, aki a világ
egyik leghíresebb operaházát, a milánói Scalát is díszítette.
Úgy tűnik, a famíliában az esztétikai érzék öröklődött.
- Gróf Sándor Móric lánya, Paulina nagyon-nagyon szereti
és támogatja a divatot. Charles Frederick Wörffel egy angol
szabóval közösen megalakítják az első divat udvarházat,
a divat világába rettentő sok új impulzust vezetnek be közösen,
többek között a modellkedést, illetve a ruha márka fogalmának
a megszületését is mindketten tevőlegesen támogatják.
- A felújított kastélyban a korabeli Magyarország egy kirívó nemesi
családjának élete elevenedik fel. Sándor Móric a kor sztárja,
a hátasok megszállottja volt, lovas bravúrjainak se szeri, se száma.
Gyakorta tette tiszteletét
lóháton úri szalonokban, de volt, hogy beteg kertésze
szobájába is lóháton érkezett.
Szabadidejében előszeretettel pipázott
az erkélyén, szintén lóháton ülve. Nyaktörő mutatványainak sok
csonttörést és agyrázkódást köszönhetett, no meg hírnevet.
Több mint 300 rajz, metszet, festmény készült róla.
Miután a megszálló török sereget hosszú-hosszú háborúk harcok
árán sikerült végre kiűzni, az ország jelentős része lepusztult,
gyéren lakott képet festett. A sok-sok bajt tetézte a
vallási megosztottság is, hiszen a protestáns felekezetek is
mély gyökeret vertek az országban. A katolicizmusba, vagyis a birodalmi
vallásba vetett bizalmat hivatott visszaállítani az egyházi barokk.
A korabeli Magyarországon egymás után épültek a csodás barokk templomok és
főpapi hajlékok, közülük is az egyik legszebb a sümegi püspöki palota,
mely néhány hónapja teljesen megújult.
Az épület maga Padányi Biró Márton
volt veszprémi püspök lakóhelye volt. Ő sajátságos módon ezt a kisvárost
választotta lakóhelyéül Veszprém helyett innen irányította az
egyházmegyét, és innen végezte főispáni tevékenységét is.
Igyekeztünk korhűek lenni, tehát minden olyan műtárgy,
ami az épületben található, korban megfelel Padányi idejének.
- Padányi püspök a tettek embere volt, üldözte a protestánsokat,
szóban és tettben egyaránt, de ugyanilyen buzgalommal pártfogolta
a tudományokat és a művészeteket is. Nem véletlen,
hogy palotája is a hazai barokk művészet egyik legszebb példája lett.
Padányi nem a semmiből kezdte a munkálatokat, hiszen már a 17. század
elején is állt a hegy lábánál egy püspöki épület,
igaz küllemében jóval szerényebb. Amikor Padányit püspökké szentelték,
hozzáfogott a palota grandiózus átalakításához, szabadjára engedte
a benne lakozó kreatív szellemet. A pőre falakat a korszak
stílusára jellemző kacskaringós mintákkal gazdagították,
színes gyümölcsökkel ékesítették. A kevés megmaradt berendezési
tárgy a korszak szorgalmas, művészi asztalosairól mesél.
- Hozzám legközelebb azok a dolgok állnak az épületben,
amelyek több évtized után vagy évszázad után kerültek restaurálásra,
és térhettek ide vissza az épületbe.
Ilyen például a rokokó terem nagy kályhája,
ami hosszú ideig hevert darabokban, most viszont gyönyörűségesen felállt,
kihúzta magát és újra díszíti a termet, akár,
ha megfogva odaállunk mellé, akár úgy is,
mint Padányi 300 évvel ezelőtt, akkor az ember egy kicsit kicsinek
érzi magát a történelem viharaiban, hogy ilyen pillanatokat megélhet.
- A palota berendezési tárgyainak java a fosztogatók kezére került,
ezért eredeti bútorok híján modern és interaktív elemek segítenek
megismerni Padányit és a korszakot. A pompát kedvelő püspök saját
használatú kápolnát is építtetett, mely szépségében nem maradt el
a palota többi helyiségétől.
Az aranyozott díszek és szobrok emelik
a fényét, no meg a felkelő nap fénye, amely éppen az oltár mellett tör utat
magának és ragyogja be a szentélyt. Padányi Bíró Márton Szent
Mártonnak ajánlotta a templomot, az ő alakja is látható az
elmaradhatatlan lúddal, de a szent
mellett magyar uralkodók is feltűnnek.
A kék leples nőalak pedig feltűnően hasonlít Mária Teréziára,
akinek uralkodását a püspök szívvel-lélekkel támogatta.
A mennyezetet díszítő freskó Szent Márton megdicsőülését ábrázolja.
A püspöki palota elválaszthatatlan a sümegi vártól,
mely éppen fölötte uralja, vigyázza a hegytetőt.
- Ez a terület a püspök magánvára volt, tehát ez is egy extra dolog,
tehát nem tartozott a Habsburg császárhoz,
és a magánvárnak a fedezetét a tízed jövedelmekből a püspök,
a gazdaság állította össze. Tehát ez egy érdekes adottság,
ami egyedi adottsága a városnak. - A díszes főpapi hajlékkal szemben
egyszerű ferences templom áll. Sorsát Padányi szívén viselte,
a barokk szószék is az ő adományaként került ide. A ferencesek szoros
kapcsolatot ápoltak a püspökkel, ők gondozták a lankákra felkapaszkodó
szőlőket és a bort is ők készítették. - A bor volt a nagy üzlete annak
idején a végvári hadakat, tehát a
végvári katonaságot a püspök látta el.
A kocsival felrakták, szekérre fölvitték Győrbe,
és Győrből volt visszaosztva, aztán a végvárakhoz,
mert a katonaságnak abban az időben a bor az egy mindennapi itala volt.
- A palota alatt ezért kiterjedt pincerendszer húzódott meg,
ennek egy része ma is látható.
A templom felszentelése egyébként óriási dáridóba fordult,
az egyik korabeli, talán kissé túlzó visszaemlékezés szerint aznap
közel 500 bárány fogyott el, és 38 hordó bor.
A kastélyok fenntartása költséges dolog és idővel drága mulatságnak
számított még az arisztokraták számára is. A városi lét sok
komforttal is kecsegtetett, így a grófok, bárók a fővárosban
is elkezdtek palotákat építeni, de a polgárosuló világban nemcsak
a nemesek építhettek palotát, hanem bárki, akinek volt rá pénze.
És építettek is. Hagen Macher Henrik nagyiparos,
az Andrássy út egyik legillusztrisabb részén,
az Oktogonon impozáns bérpalotával gazdagította a sugárút látványát.
- Az Andrássy út és az Eötvös utca sarkán lévő egykori
Haggenmacher-palota 1886-ban neoreneszánsz stílusban épült.
Az épület eredeti alkotója Schmahl Henrik,
és mai napig egy nagyon meghatározó fontos műemlék itt az Andrássy úton.
A kőhomlokzat burkolatos épület eredeti funkciója bérház volt.
A legfontosabb lakása az első emeleten a Piano Nobilén található
egykori tulajdonosi lakás. - A gazdag és sikeres
malomtulajdonos akárcsak a XIX. században oly sokan,
mélyen hitt a polgárosodás adta kedvező lehetőségekben,
a fejlődésben.
A kort egyfajta újjászületésként élték meg, ezért építkeztek
szívesen neoreneszánsz stílusban. A magyar mesterek a 15-16. századi
itáliai elődöket vették alapul, főleg Róma,
Firenze és Milánó palotáit. Az épület belül a szokványosabb
pesti körfolyosós képet mutatja, de igazi luxuskivitelben a 2000-es
évekre az épület borzasztó állapotba került, de újra újjászületett.
- Építészként vettem részt a projektben. Volt szerencsém már
az első pillanattól benne lenni.
A belső udvar lefedésével egy kompakt,
a régi budapesti bérházak hangulatát őrző hotel jött létre.
Ennek a hotelnek a lobbija itt a belső udvar térsorában található,
ehhez a hátsó traktusban reggeliző és bár kapcsolódik,
a pinceszinten wellness és fitness, és a föntebbi szinteken pedig a
szállodai szobák kaptak helyet. - A tervező,
Schmall Henrik egyéb budapesti épületben is maradandót alkotott.
A Hamburgból Magyarországra vetődött német építész élete kész regény.
Budapesten kőművesként kezdte karrierjét, de az építész géniusz Ybl
Miklós felfigyelt rá és kitaníttatta. A tanítvány magasra jutott,
fantasztikus budapesti épületeket köszönhet neki az utókor.
Utolsó műveként a korabeli főváros legdrágább telkére,
a mai Ferenciek terére egyedi palotát tervezett a Belvárosi Takarékpénztár
számára a párizsi udvart.
- Mivel a belvárosi takarékpénztárnak a kabalaállata az a méhecske volt,
a méhek kaptárban laknak, ez a hexagon motívum,
ez mindenütt visszaköszön az épületben, és mindenütt
megjelenik ez a méhecske motívum. Erre rájön ez a nagyon eklektikus,
kicsit neogót, kicsit mór, arabos világ, amit a Schmahl Henrik
behozott és amit az Uránia Filmszínháznál is látunk.
- A telken a korszak legdrágább beruházásának keretében rendhagyó
bérpalota épült, ahol a bérlakások a felsőbb szinteken kaptak helyet.
A díszes gótikus lépcsőház, melyet gyönyörű csempék és a
legendás üvegművész Róth Miksa ablakai díszítenek, sejtetik,
hogy milyen pénztárcájú lakókban gondolkodtak a beruházók.
A földszint párizsi mintára épült passzázs volt, vagyis átjáró, amely
egyben az épület névadója is lett. Ma itt a luxushotel lobbija,
étterme és kávézója működik. - A homlokzata a magas földszintről
fölfele, Európa egyik legnagyobb egybefüggő kerámiahomlokzata,
amit a Zsolnay gyár gyártott. Érdekesség, hogy a legkisebb
kerámia az mondjuk 20 dekás, a legnagyobb elem az 65 kiló.
Több száz elem rengetegféle színben, és az épülete rengeteg acélszerkezet,
ezek az öntöttvas pillérek, ezek is Jungfer Gyula üzeméből származnak.
- A káprázatos, unikális épületet a háború után
államosították, állagmegóvásra alig fordítottak gondot.
Több éves tervezés után nem is olyan régen fejeződött be a helyreállítás.
A tervező építészek szerint a mostani állapot még szebb is,
mint az eredeti, hiszen ezúttal nem kötöttek kompromisszumot.
Schmahl Henrik, ennek a túlburjánzó díszes épületnek a megálmodója nem
érte meg a párizsi udvar befejezését, egy évvel korábban, 1912-ben meghalt.
Műsorszolgáltatói ismertető:
Egy kastély vagy palota nem csupán egy díszes épület,
hanem maga a történelem. Falaik között fontos döntéseket hoztak,
sokszor összeesküvések vagy éppen
romantikus szerelmek szövődtek bennük,
az utóbbi időben jó néhány közülük visszanyerte régi fényét.
Közreműködők:
Földrajzi név:
Ortelius:
Személy tárgyi tételként:
Reláció tartalmak: