Itthon vagy!
(korhatár nélkül)
Gyártási év: 2024 Adásnap: 2024. március 08.
Időpont: 11:33:07 | Időtartam: 00:20:07 | Csatorna: | ID: 4208619
Beszélt nyelv: magyar
NAVA műfaj: ismeretterjesztő / oktató műsor
Főcím: Itthon vagy!Műsorújság szerinti cím: Itthon vagy! - Mohács - VizekMűsorújság adatai:
Magyarországról határon innen és túl. Sok olyan helyszínnel, ami az útikönyvekből sem marad ki, de számos olyan információval, ami lehet, hogy igen. Mesélő városok, mesélő képek - helyenként onnan, ahol csak a madár jár. A sorozat szerkezete, tematikája mint egy modern, informatív útikalauzé. Infografikák közbeiktatásával úgy mutatunk be helyeket, programokat, szabadidős aktivitásokat, hogy mindenki megtalálhassa a neki legmegfelelőbbet.
Technikai leírás:
A műsorszolgáltatói információk forrása az automata beszédfelismerő program használatával készült leirat. A teljes leirat automata beszédfelismerő program használatával készült.
Teljes leirat:
Mohács nevét az 1526-os
sorsfordító ütközet a mohácsi
csata tette ismertté 2. Lajos
király és környezete tisztában volt
vele,
mekkora a tét, ha Mohácsnál elvész a
sereg akkor elvész az ország és
a döntő ütközetre augusztus 20.
kilencedikén került sor a 3000
hektáros
terebélyes Mohácsi síkon 25 ezres
magyar sereg csapott össze a 75
80.000 fős oszmán hattal a
csata mindössze másfél órát tartott,
ezalatt a
becslések szerint 14.000 magyar
vesztette életét az 1960-as
években 3 nagy tömegsírt találtak a
Mohács mellett elterülő síkon ezek
köré
épült a Nemzeti Emlékhely, amely épp
a
csata 450. évfordulóján,
1976-ban nyílt
meg sírjeleket
láttunk különböző ősi motívumok
jelek, melyeket népművészetünk
dőlt és a kopjafák világából
ragadták ki, de ezek a
szívének bemutatják a mohácsi csatát
és a magyarság sorsát
találkozhatunk a királlyal a
fővezére Szulejmán
szultánnal és most pedig a magyar
sereg közepén
állunk délnyugati irányba nézek a
katonák, ahonnan az oszmán sereg
Mohács
is a magyarok
meghaltak kivágott fából
faragott oszlopokkal sűrűnek keretei
között irány az oszmán sereg
életben maradt, ezért szembe
a sereggel élő fal
fekete-fehér
az addigi hatalmas és büszke magyar
Királyságnak a mohácsi vész vetett
véget az
ország jelentős része török kézre
került a
megszállás megszámlálhatatlan
áldozatot
követelt a mohácsi csatatéren veszett
14.000 magyar el esetre emlékezik
az éppen 14.000 idom -ból
álló Hádész kapuja is, mely az
érkezőket fogadja az átriumos udvaron
keresztül jutunk ki a
sírkertbe Vadász György
1976-ban tervezte az átriumos
udvar, és azt mondta, nem lehet ide
olyan épületet építeni, mely a hős
katonák emléke fölé magasodna
ez év süllyesztette az épületét a
föld
alatt, bő egy rafinált
építész, mert mikor a
vendégek az Átriumban sújtva Arba
sétálnak és lejönnek a lépcsőn
általában mindenki hova mész a cipője
órára tekint és
mikor jövünk fölös sírkertbe nem
lefelé, hanem felfelé az ég
felé nézünk, tehát anélkül tudná
az idelátogató fejet hajt
és felnéz a
hősökre
, az 1526-os vérfürdőben a
nemesség színe-java is elhullt az
ország
első számú embere az ekkor mindössze
húszéves
2. Lajos király is életét vesztette
szobra Mohács főterét díszíti
közvetlenül a templom mellett, de nem
csak a
szobor, hanem az egész templom a
mohácsi vészre
emlékezik 1926-ban a
mohácsi csata 400 éves évfordulóján
rakták
le a város főterén a Fogadalmi
templom
alapkövét, amely egyben egyfajta
összefogást is akart mutatni alig pár
évvel az újabb nemzeti sok az ország
kétharmadának elvesztése után
1926. augusztus
20. kilencedikén rakták
le az alapkövét ez a csata
400.
évfordulójára, aztán hát elhúzódott
az
építése annyira, hogy
1941-ben lett ebből
szentelve azért hívják Fogadalmi
templomnak, mert nemcsak a mókát
fia, hanem az egész nagy
Magyarország területéről a
vármegyékből meg a városokból
hoztak ide egy egy kilónyi földet,
amit betettek az alapba,
ezért ez egy kicsit a nemzetnek is a
Centomigliát szimbóluma, ezért
amikor idejövünk, akkor egy kicsit
ezt
a nemzetegyesítést is
érezzük a
méltóságteljes székesegyház Accra
emlékeztető
színes üvegablakok -kal díszített
épület
tervezését Árkay Aladár a és
fiára a modern építészet egyik pionír
járnak számító árkai Bertalanra
bízták a templom minden
részében szimbólumot hordoz
húszméteres
keresztje a csatamezőt jelképezi a
15 Fehérkereszt pedig a Reménység
üzenete ezt sugallja az oltár Mária
szobrának legendája is, miszerint azt
még a
mohácsi csata környékén menekítették
a törökök
elől egy közeli faluba és csak 400
évvel később került vissza méltó
helyére
a mohácsi csata mellett a Tavaszváró
busójárás népszokása az, ami igazi
mohácsi
Kun és népszerű kirándulóhelyét szja
környéket farsang idején egy
darabig a világi és az egyházi
hatóságok is
tiltották, ám a 20. század elején a
városvezetői felismerték kulturális
és
turisztikai jelentőségét is és
elkezdték támogatni a hagyomány
emlékszem, akkor egy kis kap voltam
is vad volt egy
mohácsi kispapír is ide hívtak meg
minket a szemű együtt szemináriumot
és az
elöljárók nem engedtek el minket,
mondván, hogy ez egy pogány ünnep,
na, hát én azt mondom, hogy ezt
nekünk egy
picit úgy meg kell keresztelni
farsangkor örülünk Vígh
adóznunk énekelünk
táncolunk van a dínom-dánom jön majd
a hamvazószerda, amikor jön a
szánom-bánom vagyis kezdődik a
nagyböjt a téli ijesztő
tavaszvárás kellékei
hosszúszőrű bundák girbegurba állati
szarvakkal díszített vicsorgó maszkok
kolompok kereplők és fergeteges
hangulat a régi népszokás néhány
100 évvel ezelőtt hajtott ki Mohácson
kezdetben
csak néhány település ünnepe volt, ám
a
busójárás az utóbbi években valóságos
fesztivállá nőtte ki magát és
látogatók
10 ezreit
vonzza a hagyományt a
legeslegelső az egyházi fejezés
1781 83 A pécsi levéltár
őrzi igazából előtte is volt
alakoskodó Borsod, de ugye valószínű
számolnunk ott van egy üres
visszajelzés Mohácson ezekben a
napokban
zajkeltő eszközök nem tudnak
viselkedni erős
fogynak igazából valami történik
Mohácson
a Mohácson megszületik egy gyerek az
első
szó, amit kiejt a száján a
busó, legalábbis a helyiek így meg,
és ha a gyerek már járni is tud és el
is
bírja a nehéz most korát
beöltözik vagyis átváltozik a
zajos népszokást a Balkánról érkezett
népcsoport a sokacok honosították meg
nálunk is
kezdetben úgy hívták Poklade
amíg saját nyelvükön annyit tesz
átváltozás a mohácsi sokácok
ugye a
Magyarországra betelepülő ferences
rendi szerzetesek
segítségével ők katolikus horvátok
majd feltételezhetően mai
Bosznia-Hercegovina területéről ugye
több
faluból menekültek ugye a török
elnyomás
alól Magyarországra Baranya
régióba, illetve a Duna mentén
fölfelé, tehát Mohácson kívül nagyon
sok településen Mohács közelébe ugye
versenyzett, Pécsudvard Szemej
Kökény nagyon sok helyre
települtek az igazi
hagyományőrzők akkor is eltakarják az
arcukat, ha
megválnak nehéz és meleg kellék ütő
az
álarc takarásában sok mindent szabad
, amit
máskor nem a felöltözés azonban
szabályokhoz kötött sok haszna
is van, ahol erre egy idézőjelbe
viselet úgy szól kell úgy
öltözzenek a legfontosabb alkotóeleme
ennek az egésznek
ugye több elemből áll össze a maga az
álarc busóbundába mit
Ottót darab Murka Bordeaux-ban
ugrószám marasztó
drága, amit ki tudom én térd alatt
elkapjunk, akkor egy harisnyát Miklós
, hogy a
képzett és valóban Bocskor, de még
ugye vannak
zajkeltő eszközeink a kereplő
okolom valamelyik busó lábon viszont
Buffon lapát különböző kiegészítő
eszköz tarisznya pásztorkodik
jó benne a bor, hogy a
pálinka a sokacok nemcsak a
busójárás szokását hozták magukkal,
de
díszes népviseletű keddi is lélekben
Vikár Csaba is sokat és a farsangi
időben is szívesen húzza fel a
népcsoport hagyományos
gúnyáját és készíti el a helyiek
tradicionális ételét, melynek
receptje évszázadok óta alig
változott most mohácsi sokac bab
látvány főzést mutatunk be, hogy
régen eleink
hogyan főzték ugye tűz
mellett az agyagedényben
fazékba ugye mezőgazdasági
tevékenységből
ültek ugye a tűz mellé leraktak
egy edényt ennél azért lényegesen
kisebbeket, amelyet családnak megfőtt
elmentek kapáltak egy sor közbe
raktak a tűzre és D-re
kész volt a az étel nem kellett
különösebben vele
foglalkozni a tartalmas étel alapja a
bab,
melyet sárgarépa, petrezselyem
Zeller és hagyma egészít ki a
szegényebb
időkben nem volt jellemző, de van
amikor füstölt
csülök sertéscomb marhahús is kerül a
sokac babban, mivel a tűz az
agyagedényeket oldalról kapja el az
étel kavarás nélkül semmiig
óta
a busójárás különös népszokás ára
több magyarázat is létezik az egyik
szerint, mely a legvalószínűbb a
tavasz
közeledtével tartott ünnep egyfajta
télűző
rítus azért csapnak nagy zajt
és azért viselnek félelmetes
maszkokat, hogy a
hideget messzire kergessék és ezzel
megnyissák az utat a természet
újjászületése
elő az első maszkok
kezdetlegesek voltak szarvak sem
díszítették őket
idővel azonban különféle ijesztő
részlettel gazdagodtak az élénk színű
arcok faragása mára önálló művészi
ággá nemesedett, melynek egyik kiváló
művelője gagyi Zoltán népi
iparművész a maszkok azok fűzfából
vagy házból készülnek közel vagyunk a
Dunához, tehát ilyen favágók -tól meg
lehet szerezni a fűzfát is,
tehát azért lehet a hárs ott
is a szarvak azok állati eredetű
mindegyik Racka tehén
Kós kecske a
többféle változata lehet kívülre a
vasúton megy meg, akik a bőr, tehát a
bűnöket
rászolgálni még vagy varrni satuféket
tudatnia az elképzelésem, hogy ki,
hogy
szeretne a
bajusz azok kender pózból
készülök busó álarcot faragni
mesterség 1 1 álarc nagyjából 3 nap
alatt
készül el egy nap a faragást egy nap
a
festés és még egy további nap, amikor
a szarvak a
szőrme és egyéb díszítmények
felkerülnek az
álarcra az sem ritka, hogy a
többnyire vicsorgó maszk foghíjas
mely egyszerre
teszi érdekesebbé és ijesztő
BA figurát zuhan megkönnyíti a
légzést minden természetes anyagból
készül még a festék
és a vörös vér, tehát a vb-re
különböző árnyalatai, ami ami marha
vív
vagy sertésvért vagy esetleg
most Mária pácot Haris Dalglish csak
Maros
ténybe disznóvágáskor szoktam
beszerezni azok el vannak rakva a
hűtőbe
lefagyasztva
a busójárás egyik leglátványosabb
eleme, amikor egy népesebb csapat
egybe verődve
vonul végig a városon a busó
lakodalmas például egy groteszk
esküvői a maskarások egyébként
nemcsak a
szárazföldön, de a Dunán is jól érzik
magukat hajóikkal minden évben
kétszer
is vízre szállnak török
mozsárágyúval gyára indulnak útnak és
tábortűz jelzi merre kell
tükörként van egy legendája
busójárásnak, amelyet a török
főzéssel
magyaráznak eszerint a szigeti mocsár
világban ijedtek az sokacok és a
városi
oldalon pedig a törökök érnek a az
első mohácsi csatát követően és
megelégedve a több évtizedes rabigát
úgy
döntöttek, hogy ki szeretnék kergetni
a városból a
sokacokat törököket és az egyik
fiatal
álmában megjelent együtt északi azt
mondta, hogy faragjanak rémisztő
maszkokat az
életbe alatt keljenek át a Dunántúl
napokat és a babonás törökökön ki
tudják illeszteni a
városból
, hogy a legendával mennyi igaz, azt
nem
tudjuk, de a hősies tettre minden
évben Dunai
átkeléssel emlékeznek azt, hogy a
különös ünnep mégiscsak a tél
elűzéséhez
kapcsolódik egy másik rituálé is
megerősíti,
melyre szintén a Dunán kerül sor nagy
csinnadratta
közepette a délutáni nagy busó
felvonás
után a busók továbbvonulnak a
Duna-partra és a
kompkikötőjénél fölszállnak a pontra
,
ahonnan a Dunába engedik a tél
koporsóját ezzel is búcsúztatják a
zord
évszakot szürkületkor a busók
visszatérnek a
város főterére a Széchenyi térre,
ahol már az
előre elkészített hatalmas mágia
kerül
meggyújtása ezüst gyakorlatilag
a telet szimbolizálja, hogy elégetjük
elbúcsúztatjuk a telet, illetve a
tűznek még van egy misztikus tisztító
ereje, így
került be a busójárás
visszavágjak a mágia
10 15 méter átmérőjű és akár 6
7 méter magasra is megrakják a
Fogadalmi templom előtti tér ilyenkor
annyira
megtelik emberrel, hogy még egy
gombostűt sem
lehet leejteni a gigantikus rakás
tetejére kerül a telet megtestesítő
farsangi
báb, mely szintén hamuvá foszlik
a szürkületben táncoló busók
lobbantják lángra fáklyáit Kalla
máglyát és
ahogy a nap egyre lejjebb bukik úgy
csapnak
egyre magasabbra a meleget adó
lángok új időszak veszi kezdetét
elbúcsúzzunk a téltől lassan magunk
mögött
hagyjuk az zord időjárást és
lélekben felkészülünk a tavaszra az
újjászületésének
amilyen színes forgataga busójárás
ugyanilyen színesek a helyi viseletek
a
helyi sokac népviselet a
Kárpát-medence
egyik leggazdagabban díszített
legszínesebb
nemzetiségi öltözékének
számított
a Duna mindig is meghatározó szerepet
játszott
az itteniek életében még a
busójárás hoz is köze van, hiszen a
szokást meghonosító
Balkánról menekült sokacok
ragaszkodtak a
folyóhoz, ezért is telepedtek le itt
a
Duna mellett éppúgy, ahogy a szerbek
,
akik szintén a törökök miatt hagyták
ott
hazájukat a mohácsi ütközetben és az
azt
követő időkben pedig a magyarok
oldalán küzdöttek az
oszmánok ellen templomuk még ma
is áll közel a folyóhoz
Mohácsnál nem ível híd a folyjon
fölött a bal
és jobb partot itt komp köti össze
a nagy folyót figyelve pedig
bepillanthatunk a természet
csodálatos lüktetés éve
és a Duna a területre
érkező víznek forrása nagyon fontos
tudni az
ártérnek a víztöbblet ti
időszakok vannak, amikor nagy
szüksége van a
vízre ez a nyár eleje tavasz vége
ilyenkor történik a szaporodás és
minden állat növény
erre már gyakorlatilag, hogy mikor
érkezik
már akkor tud kiteljesedni itt az
élet, nyilván a valamikori ember
ehhez alkalmazkodva
ebbe élt ennek a ritmusát
követte a nagy vízen egykor
hajómalmokra ingat úsztak partján
ruhát mostak
az áradások után visszavonuló sekély
vízben
pákászok lestek halra a folyó
tápanyagban gazdag hordaléka
termékenyítette az erdőket, réteket,
melyeken
után a szürkemarhák legelésztek
ma csöndes feltöltődéssel kecsegtető
ösvények várnak itt ránk a
magyarországi
ártéri erdők értékes kincseink a
vízparti ösvényeken sétálva az
éledező természet pillanatait nesze
itt is megfigyelhetjük a
mögöttünk lévő ártéri gyepen, ami egy
150 hektár
kiterjedésű ott végeznek
legelési tevékenységet, amivel ezt a
ártéri mocsári lépnek alfajait
tartják fent a
szürkemarha zeneileg tartású állat,
aki
a legelési szezonba egész időszakba
kint tartózkodik a területen és
folyamatosan
vagy a nincs szüksége semmilyen
létesítményre itt az előbb láttunk
fölszállni szürke
gémet nagykócsag a tőke stop térnél
kicsit kisebb mélységűvé ízeket
kedvelik, ahol
halásznak jellemzőnk és ritka
madarunk a rétisas
és a fekete gólya, amik ugye egy
ismertek a nagyközönség számára
emlősök
közül rengetegféle denevér ünk van
hód a
Vidra
van itt egy másik fontos és immáron
történelmi jelentőségű víz a
Csele-patak, amely 18 kilométer
hosszan
tekereg még nem eléri a Dunát, jó
esély
és emiatt egykor minden kilométerére
jutott egy vízimalom, ahol a
kenyérhez őrölték
a gabonát a fontos szerkezetek
egy kivételével mind elpusztultak az
utolsó is félholt állapotban volt már
amikor Mohácsi Bugarszki Norbert
rátalált és új életre
keltette itt a valaha volt 24
vízimalom
-ból az utolsó nap a romjaival
találkoztam az megsajnáltam vagy
kilátástalannak gondoltam és ami a
leglényegesebb
az, hogy amikor levéltárban elkezdtem
kutatni a magam történetét, akkor,
hogy 700
éves történnek nélkül, hiszen
1331 ezt a legrégebbi feljegyzések
amit malmot,
amíg ezt a családommal újítgatta vagy
újítgatják most már évtized óta már
fél
évtizede a malom megmenekült,
ahogy megmenekültek a régi
liszteszsák ok is, melyek
hosszú ideje szolgáltak és néprajzi
értéknek számítanak, nincs 2
egyforma közöttük és ahogy a skót
szoknya
kockái a különböző klánokat
személyesítik
meg úgy jelölik a különféle csíkok a
környékbeli családokat a
legérdekesebb kincset, a Pajta rejti
egy
kezdetleges emberi erővel hajtott
szerkezet
a taposómalom áll itt mely
réges-régi iratok és ábrázolások
tanulmányozása után épült meg
egy, illetve 2 ember, de be kell
menni egy hatalmas fa kerékbe
eszköz a 6 méter átmérőjű és
elkezdünk
sétálni minthogyha Gellérthegyre
mennénk föl, mondjuk egy megfogod
hátizsákkal erőltetett tempó
taposómalom kint a mostani tudásunk
szerint ennek
a bolygónak az egyetlen vallom
szerkezetet, tehát nem tudunk másik
taposómalmot a világon, ami létezne
akár
Skanzenben akár Múzeumban asszony
működni, hogy
végképp nem a
Csele-patak szomorú emléket is
ébreszt a magyar
történelmet ismerőkben, hiszen úgy
tartják vizében vesztette életét 2.
Lajos
király, aki a harc mezőről megpróbált
lovával átugratni a megáradt patakon
az uralkodó halálával kapcsolatban
számos
feltételezés napvilágot látott az is
felmerült, hogy nem is az ő
holttestét találták
meg hetekkel később a patakban, ahogy
az
sem kizárható, hogy a király nem a
patakba fulladt bele,
hanem megölték és később úgy tettek,
mintha vízbefúlt volna bárhogy is
történt a Csele-patak nevét örökre
ismertté tette a vízbe fúró Király
legendája
.
Műsorszolgáltatói ismertető:
- Az 1960-as években 3 nagy tömegsírt találtak a Mohács mellett elterülő síkon. Ezek köré épült a Nemzeti Emlékhely, amely épp a csata 450. évfordulóján, 1976-ban nyílt meg.
- A mohácsi csata mellett a tavaszváró busójárás népszokása az, ami igazi mohácsikum, és népszerű kirándulóhellyé teszi a környéket.
- A busójárás különös népszokására több magyarázat is létezik. Az egyik szerint, mely a legvalószínűbb, a tavasz közeledtével tartott ünnep egyfajta télűző rítus.
- A Duna mindig is meghatározó szerepet játszott az itteniek életében, még a busójáráshoz is köze van, hiszen a szokást meghonosító, Balkánról menekült sokacok ragaszkodtak a folyóhoz, ezért is telepedtek le itt, a Duna mellett, éppúgy, ahogy a szerbek, akik szintén a törökök miatt hagyták ott hazájukat.
Közreműködők:
Földrajzi név:
Ortelius:
Tezaurus:
Szabad tárgyszó / cimke:
Személy tárgyi tételként:
Reláció tartalmak: