Itthon vagy!
(korhatár nélkül)
Gyártási év: 2024 Adásnap: 2024. április 05.
Időpont: 11:33:26 | Időtartam: 00:20:05 | Csatorna: | ID: 4225144
Beszélt nyelv: magyar
NAVA műfaj: ismeretterjesztő / oktató műsor
Főcím: Itthon vagy!
Műsorújság szerinti cím: Itthon vagy!
Műsorújság adatai:
Magyarországról határon innen és túl. Sok olyan helyszínnel, ami az útikönyvekből sem marad ki, de számos olyan információval, ami lehet, hogy igen. Mesélő városok, mesélő képek - helyenként onnan, ahol csak a madár jár. A sorozat szerkezete, tematikája mint egy modern, informatív útikalauzé. Infografikák közbeiktatásával úgy mutatunk be helyeket, programokat, szabadidős aktivitásokat, hogy mindenki megtalálhassa a neki legmegfelelőbbet.
Technikai leírás:
A műsorszolgáltatói információk forrása az automata beszédfelismerő program használatával készült leirat. A teljes leirat automata beszédfelismerő program használatával készült.
Teljes leirat:
A divat egyidős az
emberiséggel a civilizációk
kialakulásával az ember valamiféle
társadalmi konszenzus
alapján mindig is szabályozta és
irányította a
ruházkodást hajviseletet fontos
igazodási pont volt és egyben üzenet
is, hogy mit
takar el a testből a ruha és mi az
amit
látni enged történelmi események az
életmód változásai a politika, de még
a
technológiai is formálta a mindenkori
ember
öltözködését a ruha sokat elárul a
korról, melyben született, és
amelyben divattá
vált egyezik csipkék
selymek ernyők és
lábbelik fürdőruhák kosztümök
a főváros történetekben gazdag Óbudán
Jan
a Kiscelli Múzeum divattörténeti
kiállításán vissza repülhetünk az
időben
150 évet és végigkövethetjük az
öltözködés alakulását a tárlat
legrégebbi darabjának az
1874-ből származó délutáni látogató
ruhának is bőven akad
mesélnivalója utal a viselőjének az
életkorára társadalmi pozíciójára ez
valószínűleg egy polgár asszonyé volt
valószínűleg
egy idősebb hölgy és a méretén
is látszik, hogy nem egy kisméretű
tett az
adott testméretre készült és nem egy
túl karcsú valakié volt
ugyanakkor látszik, hogy fűzött
viselt
alatta az egykori tulajdonosa, a
szoknya
rész pedig nagyon nagy méretű, tehát
ez még
abronccsal volt rövidítve nagyobbítva
különösen a hátsó részén ezt ugye úgy
hívjuk, hogy turn
őr, tehát ez a Tour őrös divatnak egy
példája a 19. század
utolsó harmadában nagyon kellett
tudni,
hogy hova mi illik és minden ruhának
megvolt tényleg a célja a funkciója,
ezt
nagyon komolyan kommunikált a viselő
társadalmi hovatartozásáról pont
ezeken keresztül
a Tour nő a csípőd hivatott
hangsúlyozni még a ruha alatt megbújó
fűző
karcsúsított és a közhiedelem
szerint az egyenes tartást is
segítette álma darázsderék nem adta
magát
könnyen a fűző kényelmetlen viselet
volt
gátolta a mozgást, így aztán nem
véletlen, hogy a
női emancipáció előrehaladtával meg
is
szabadultak tőle, ahogy egyre több nő
tanult
vagy lépett be a munka világába a
kényelmesebb viseletek kerültek
előtérbe a
legnagyobb löketet talán az ipari
forradalom adta
a változatos öltözködés elérhetőbb
lett a
középosztály számára is a 19.
század végén aztán már rohamosan
változott a
divat és divatlapok is segítettek
eligazodni a
ruházkodás útvesztőjében a
mesterséges anyagok a műszál
megjelenése
egyre kreatívabb alkotásokat tett
lehetővé az egyik legszebb példa erre
a
kiállításon egy strand ruha, ez a
30-as évek divatja 20-as
években már nagyon felszabadul a
test a női test ugye a cseh ezt a
ruhák a táncok ezek mind
hozzájárulnak és a strand ruhánk egy
Shorttal van kiegészítve, ami
szerintem
nagyon különleges, mert a nők
szoknya viselése nagyon sokáig
megkérdőjelezhetetlen sztereotípia
volt, és
az első lépések azok a nadrág
viselése felé a sporton keresztül
jöttek a gyártás
gépesítésével, a divatcikkek egyre
elérhetőbbé
váltak, hiszen egyre több került
belőlük
piacra a tömeges gyártás azonban egy
idő
után óriási problémákat hozott a
felszínre ma már sok cég a
Távol-Keleten állítja elő
áruját olcsón és nemritkán
rosszabbnál is rosszabb
munkakörülmények között
így arra a divatipar a világ
2. legszennyezőbb iparágává Szomor
adott rengeteg legyártott ruha van a
világon, ami már létezik, és aki
ezekből a
ruhákból új darabokat
készítünk az a körforgásban tartjuk
ezeket a textileket nem kerülnek ezek
a
szeméttelepre nem szennyezik
vizeinket és a
földjeinket ez abszolút
Magyarországon is
most már működik és vannak terveznünk
,
akik most már úgy dolgoznak, és úgy
jönnek ki az
egyetemről, hogy abszolút szem előtt
tartják a fenntarthatóságot, mert
ugye divatban és ugye
ez egy nagyon fontos
kulcsszó én soha nem azt mondom, hogy
ne vásároljunk
ruhát csak szerintem nem
mindegy a mennyiség és az, hogy
mennyire
gondoljuk végig, hogy mit mivel
kombinálunk
például vagy, hogy valóban szükségünk
van-e 10
darab pólóra vagy elég mondjuk csak
az az
egy, de az legyen jobb
minőségű a Kiscelli Múzeum április
10. negyedikéig nyitva tartó
időszakos
tárlatán 23 kortárs magyar
divattervező is
bemutatkozik, akik közül többen
kiemelten
figyelnek a környezeti és etikai
szempontokra van, aki régi ruhát
felhasználásával alkot újat és olyan
is
akad, aki hulladékból
dolgozik
a turisták mindenkori célpontja a
Budapest
belvárosában található üzletektől
kávézók -tól, na meg emberektől
pezsgő
Váci utca, amely a város társadalmi
életének, no meg persze az aktuális
divatnak is
fontos színtere volt ehhez Pest
legrégebbi sétálóutcája és ugyan már
az
1800-as években is járta a szóbeszéd
, hogy
itt igen finom hol még kaphatók
azért abban az időben mást jelentett
a
vásárlás, mint most nem feltétlenül a
hölgyek örömét a 18. században
a bevásárlás az sok esetben ilyen
felesleges
rossz volt a Kisasszonyok életében
panaszkodtak hogyha esett az eső vagy
hideg
van vagy koros az utca vagy meleg van
, ezért a
rafkós kereskedők nagyon hamar
egymásra nyitották az
üzleteiket, tehát a kalapos
rányitotta
szabász a szabász -szal szemben
mondjuk kinyitott egy
anyagos mellé meg a cipész és akkor
nem kellett túl
sokat sétálni a
kisasszonyoknak az üzletek lassan
összefüggő szövetet
alkottak a városban és létrejöttek az
első
Bazár sorok, melyek közül néhánynak
az épülete
még ma is megtalálható Budapesten az
akkoriban még kígyó tér nevet viselő
mai
Ferenciek terén működött az 1902
és 1904 között épült híres
Király Bazár, ami, ahogy akkoriban az
efféle épületek több funkciót is
ellátott a földszinten
üzlethelyiségek
működtek, míg a felsőbb emeleteken
kiadó lakások
várták a Pesti polgárokat
régi Pest városában indult jön az
a város
rendezési városfejlesztési mozgalom
már a
19. század legelején, amikor a
palota sor is megépült,
hogy legyenek üzletházak
ilyen üzletház volt elsőre büdös
Brudern-ház az mai
Ferenciek terén a Párizsi Udvar
helyén, amelynek a üzletház
alsó szintjén volt az átjáróház
ügyletekkel a felső szintjén lakásuk
és
nevezetes személyiség
Széchenyi István gróf tagjai is ott
volt a lakás
egy ideig az egykori
Bruder ne féle bankszékház helyét a
még
impozánsabb Párizsi Udvar vette át
nevét azért kapta a francia
fővárosról, mert ott
terjedt el a mai szóval plazaszerű
épülettípus a passzázs, ami
lényegében egy bevásárlóudvar volt a
ma
már szállodaként működő épület
földszintjén
üveg kupolával borított utcák
üzletek sorakoztak innen nem
messze működött a már elbontott de
egykor
fényűző Haris Bazári
is a Kiskörúton pedig a hű zer Bazár
várta
a vásárlókat az épület még ma is
látható, Molnár Ferenc A Pál utcai
fiúkban is említést tesz róla arra
üzen roppant népszerű volt, mert itt
lehetett fővárosszerte a legolcsóbban
hozzájutni a
különféle portékák
hoz abba a zárkózást tehát
jövedelmezőnek
bizonyult így történhetett, hogy
amikor a Szent
István-bazilika építése
finanszírozási
problémák miatt elakadt Ybl Miklós a
korszak sztárépítésszel a templom
köré
faszerkezetű bazársort épített az így
befolyt
jövedelemből pedig újraindulhatott a
munka, de a ferencesek is
meglátták az ebben rejlő üzleti
lehetőséget az én egyik kedvencem az
áram az pedig
szintén a Ferenciek terén van ez a
Ferenciek Bazárra, amit azért hívnak
így,
mert a mellettünk látható ferences
templomnak a
szerzetesei invesztáltak ebbe pénzt
és ez szerintem viszonylag
meglepő nem, hogy itt a szakrális
világ találkozik
a kereskedő világgal és az izgalmas
is, hogy ez a
Bazár ez úgy nézett ki, hogy ebben
ítélt a
szerzetesrend, de tartottak itt
imákat
itt járkáltak a szerzetesek ki-be,
miközben a
kereskedők is birtokba vették a
földszintjén akkoriban is működött
egy
étterem az egymás után nyíló Bazár
oknak
passzázsok -nak köszönhetően a mai
Pest
V. kerületének környéke a Pesti divat
központja lett a közelben haladó Váci
utcán is egyre több kereskedő jelent
meg, akik
sokszor rukkoltak elő olyan divatos
holmikkal
melyeket máshol nem lehetett kapni a
Váci
utcát jó ideig a luxus szele fújta
át a sok-sok vásárló miatt aztán
1996-tól kitiltották az
autókat, azóta a gyalogosoké a
bevásárlóutca a Bazár láz egy idő
után átadta helyét a kifejezetten
vásárlási célokra épített áruházaknak
az egyik leghíresebb ezek közül a
tavaly
eredeti formájára vissza újított
Corvin
Áruház, amely 4 emeleten árulta
ruhákat a korabeli sajtó a divat
fellegváraként említi, ahol a friss
kollekciókkal
való megismerkedés mellett lehet
kávézni
ebédelni zenét hallgatni, ráadásul
a Corvina vidékről érkezők körében is
népszerű volt a Keleti pályaudvar
közelsége
miatt 1926. decemberében itt
helyezték üzembe az első Lámpás
gyalogosátkelőt és az országban
először itt
működött mozgólépcső
is
a divat történeten belül különleges
helyet
foglalnak el az esküvői öltözzetek
róluk mesél a Nemzeti Múzeum Magyar
menyasszony kiállítása is a
szimbolikus fehér a 18. században
arisztokrata körökben terjedt el
azokban az
időkben, amikor a görög-latin
klasszikus kultúra
iránti vonzalom újra divattá lett
az antik márványszobrok csodálói
ugyanis
előszeretettel bújtak
fehérben 1840-ben az i-re a
pontot, vagy hát a berobbanás az
Viktória brit királynőnek a
házasságkötéssel jelentette, amikor
Albert
herceghez nem királyi
pompával, tehát nem Koronával nem
bíborba bársonyba arany Inzelt
uralkodó dísz ruhába
ment majdnem fehér selyemszalag tér
ruhába fehér narancs virágkoszorút és
fehér fátylat viselt ezzel is azt
preferálva vagy hogyha ez volt a
lényege, hogy olyan
királynőként, hanem szerelmes hitves
Kane mond igent
Albertnek a
menyasszonyi ruhák szabása formája
híven
követte az aktuális divatot a szoknya
hol
bokáig ért hol térdig és változott a
ruha új hossza, ahogy a dekoltázs is
az esküvői szertartás évszázadokig
meghatározó sorsfordító egyfajta
beavatási rítus is volt az oltárhoz
járulók
életében tradícionálisan a
szüzesség elvesztésével a fellövéssel
is
összekapcsolódott, ha valaki férjhez
ment,
vagyis bekötötték a fejét a
párttal vagy a koszorú helyére kendő
került
a levetett fejdísz pedig számos
vidéki
településen szép emlékként
bekeretezve
lakás díszként élt tovább
minden viseletnek igazából az egyik
különlegessége szokott lenni a a
fejdíszt amit
viszont valóban csak az esküvő napján
viselnek ezek ugye valamilyen koszorú
általában 20. század végén még főleg
selyem virágokból vagy papírból
készültek, aztán
később ilyen műanyag virágokra
átálltak és nagyon érdekes, hogy még
ma is
vannak, akik készítik ezeket
koszorúkat
át élt tovább ez a
kultúra, ahogy minden egyes
tájegységnek más
a viselete úgy a menyasszonyi
fejdíszek is
különböztek egymástól a kiállítás egy
egész kétszintes falat szentel a
vidéki
esküvők ruháinak az ország megannyi
tájáról láthatóak itt művészi
igénnyel
készült ruhaköltemények a régi
hagyományok sok helyen máig elevenek
legalábbis még
akad aki életben tartja ezeket
Mohos Zsófia fotográfus a múlt
őrzőket
és a feledésbe vesző hagyományokat
kutatja
örökíti meg fényképezőgépével és adja
át az időtlenség lenne
nekem az tetszik nagyon a a
viseletekben, hogy ugye
nemcsak fehérben gondolkoznak, hogyha
a
menyasszony ruháról van szó, hanem
igazából a 20.
század közepéig nagyon sok helyen
színes
ruhák is előfordultak, és ennek az
volt
az oka, hogy nemcsak az esküvőre
készült egy viselet és nem azon az
egy napon
hordták, hanem ez egy ünnepi Öltözék
volt, amit később már mondjuk a
koszorú
nélkül egy másik kendővel de
ünnepeken ugyanúgy hordtak tovább
üres ennek a
praktikum a ez, ez mindig meg fog
engem,
hogy nyilván nagyon szép és nagyon
sokat
dolgoztak vele, de, hogy mindig ott
volt a
hasznosság is ad
azoknak
a házassági szertartás világias
adásával az esküvői ruhák is
Polgáriasult
aki templomban a legtöbben a
klasszikus
viseletet részesítik előnyben még az
anyakönyvvezető előtt sokan beérik
egy
kényelmesebb egyszerűbb viselettel,
amikor valaki már nem az első
házasságát kötötte hölgyként tehát
özvegyként akkor már nem illet
fehéret
hordani, tehát akkor mindenképpen
színeset
választott azt nagyon színes
ruháknak a divatja 960-as
70-es években a képi korszak és a
fiatal divatnak, tehát a
fiataloknak a lázadásának
gyakorlatilag
egyfajta ruha jelképe ugyanígy,
amikor
nadrágkosztümbe kezdenek a hölgyek,
hát ugye
nagy napon megjelenik
a Nemzeti Múzeum kiállítása
egyedülálló vállalkozás igazi
közösségi
élmény több 100 ember munkájának
köszönhetően
és magánemberek saját családi
emlékeinek felajánlásaival
kiegészülve valósulhatott
meg a szerelmes levelek régi
esküvők féltve őrzött kellékei
nemcsak a
valamikor nagyon várt már rég elmúlt
nagy
napról mesélnek, de az egyszervolt
életekről és a változásokról is
a személyes tárgyakon és ruhákon
keresztül mintegy
500 évre visszamenőleg kapunk
látványos
képet a nők társadalmi helyzetének
alakulásáról is amiről mindig sokat
árult el a
korok aktuális divatja minden egyes
viselet kortörténeti lenyomott is
egyben
a fenntarthatóság új szempont a divat
világában, és egyre többen akadnak
olyanok, akik
fontosnak tartják a hulladék
csökkentését
és kifejezetten büszkék rá, hogy
használt
öltözéket viselnek Kiss Tibor
divattervező számára is lényegesek a
környezeti
megfontolások szívesen dolgozza át
dekorálja ki a régi ingeket
pulóvereket
zakókat és használ fel akár több
évtizedes
szöveteket nekem, ami a
legfontosabb az alkotás
beindításában azt, hogy megtaláljam
azokat az
alapanyagul hatalmi Bud
dolgozom nagyon szeretek kutatni
olyan alternatívák után, amit nem
feltétlenül elsősorban a
ruházkodási textilek le
jellemzőek, és ezért ez nagyon
szeretem azt,
hogyha mondjuk találok
egyaránt bútor szövetet vagy egy
goblein vagy bármi kézimunkát
amit beemel hetekkel a kollekció
közvetítésbe és ezekre fűzhetem föl
az tenni a
számlát
legutóbb hosszú kutatás után egy Baja
melletti
raktárban bukkant rá az inspirációra
az azonos méretű textil minták
pulóverek alkotóelemei lettek az
egyedi
darabokat a tervező maga készíti
varrógép
én a pulóverek el az egykor virágzó
mára eltűnt magyar textilipar a
bezárt
szövőgyár és az 1980-as
90-es évek szín és mint a világa
elevenedik meg abszolút fontos
szerintem hagyja egy történetet
meséljek
elvész megkeresem az
eszközeit folyamatosan nagyon
szeretem
azt, hogy könnyen el lehet érni az
embereket a különböző platformokon
bármilyen ilyen szó sem
médiafelületen
és nagyon izgalmas az interakció
is felvevőkkel és rendjén
folyamatos párbeszéd alakítja
igazából
a történetet a
történethez keretet ad az a régi
klasszikus tornáccal és
falfestményekkel díszített
parasztház, ahol a divattervező él és
dolgozik, és amelyet hasonlóan sok
régi
ruhadarabhoz és textíliák hoz
igyekszik
megmenteni
, és ha már paraszti kultúra
Tomcsányi Dóri divattervező szívesen
használ
kukoricás motívumot vagy éppen
kalászt munkáin megjelennek a
népművészet -ből
ismert elemek is, mint a tulipános
láda való utca. És felfedezhetjük az
egyik legnépszerűbb magyar fazekas
munkának
számító miskakancsót
is nagyon fontos az, hogy tudnak
érzelmileg
kapcsolódni ezekhez a mintákhoz,
hiszen a
3-as metró vagy a
miskakancsók hová egyből a tanya mint
az mind-mind
olyan olyan hangulatot áraszt magából
,
ami az nagyon könnyen tudnak
kapcsolódni,
úgyhogy ezért maradt meg a lokalitás
illetve én is ebben
élen, tehát ez az ami ami ehhez a
legkönnyebben tudnak
nyúlni és a lehető legjobban is
érdekelt természetes
anyagokra dolgozunk, ez azt jelenti,
hogy nem
fordulnak elő műszálas anyag van,
tehát minden
természetes száll és igyekszünk
ezeket
körforgásban tartani, tehát például
szabászati
hulladék, ami leesik szabás közben
azokat
mi újra feldolgozzuk és új életet
kapnak
egy per egy párnában vagy
töltőanyagként vagy kis
párnánkban nagy
párnánkban a divat
folyamatosan változó jelenség
milyensége
alakulása függ az adott hely
kultúrájától
is a Néprajzi Múzeumban még év elején
rendeztek egy kiállítást a koreai
stílus
jegyében, ahol a kalapok városának is
nevezett főváros, Szöul történelmét
és
mindennapjait láthattuk megelevenedni
a
koreai vallása konfucianizmus
előírásai az öltözködésre is
kiterjedtek
ezeknek megfelelően a pórnép az
egyszerű
fehér festett lenvászon ruhákat
viselte a
felsőbb társadalmi osztályok felé
haladva lettek,
aztán a ruhák egyre
díszesebbek az is nagyon izgalmas,
hogy ezek a ruhák
nap például, ha megnézzük az újjá
tudja első pillantásra számunkra nem
túl
gyakorlatinak tűnnek, tehát túllógnak
karon, de így ezekkel
vannak varrva igen ám, de ezeket
sebeként
használták Taider letette rakni egy
csomó olyan
dolgot, amit mi a táskánkban nemtom a
ruhák
zsebébe tettünk és ezek gyakran le is
akasztható koholtak naponta
harcosoknak a a
ruháján, amikor úgy tűnik, hogy hát
az nem sok mindent
lehet kezdeni látszik jobban meg
mindez az ember, hogy
egészen finoman le lehet ezeket
akasztani
és akkor nyugodtan tudja az illető a
kezét, és ahogy a
karját használni ezen a
távoli vidék kultúráját és
öltözködését
bemutató kiállításon is látható volt
, hogy minden
egyes ruhadarabban felfedezhető
viselőjének kora, neme státusza, de
még az illető mindennapjaira is
következtethetünk belőle a világ
bármely pontján
éljünk is az utánunk következő
generációk sok mindent megtudhatnak
majd jelenkori
viseleteink öltözködésünkben lapján
rólunk és a korról, amelyben egykor
éltünk
.
Műsorszolgáltatói ismertető:
- Divattörténet: Kiscelli Múzeum; Bazártól az áruházig; Esküvők; Kortársak
Közreműködők:
Földrajzi név:
Ortelius:
Tezaurus:
Reláció tartalmak: