Itthon vagy!
(korhatár nélkül)
Gyártási év: 2024 Adásnap: 2024. május 31.
Időpont: 11:33:23 | Időtartam: 00:20:05 | Csatorna: | ID: 4244294
Beszélt nyelv: magyar
NAVA műfaj: ismeretterjesztő / oktató műsor
Főcím: Itthon vagy!Műsorújság adatai:
Magyarországról határon innen és túl. Sok olyan helyszínnel, ami az útikönyvekből sem marad ki, de számos olyan információval, ami lehet, hogy igen. Mesélő városok, mesélő képek - helyenként onnan, ahol csak a madár jár. A sorozat szerkezete, tematikája mint egy modern, informatív útikalauzé. Infografikák közbeiktatásával úgy mutatunk be helyeket, programokat, szabadidős aktivitásokat, hogy mindenki megtalálhassa a neki legmegfelelőbbet.
Technikai leírás:
A műsorszolgáltatói információk forrása az automata beszédfelismerő program használatával készült leirat. A teljes leirat automata beszédfelismerő program használatával készült.
Teljes leirat:
A magyarországi hajózás története
összeforrt a Dunával a MÁV
síneit meghosszabbítva a vasút
terén elért eredményei okán Vass
miniszternek
is nevezett politikus Baross Gábor az
ország vízi forgalmát is magasabb
szintre
emelte az 1800-as évek 2.
felében a legendás Fiumei anya
kikötőfejlesztése mellett
1888-ban megalapította a
Magyar Államvasutak hajózási
vállalatot, így nem sokkal később
Magyarországnak már 12 Gőz hajója
és 40 uszálya -szel hete a vizeket,
ami
csaknem 2.000.000 mázsa
áruszállítását tette lehetővé
a növekvő kereskedelmi célú hajós
forgalom megkívánta, hogy Budapest
beszédes nevű
valóban rakódó parkként használt
rakparti kikötői mellett
megépüljön egy jelentősebb a
nemzetközi
célú áruszállítást is kiszolgáló
Folyami
kikötő az azóta is sokat látott
és átélt Csepeli szabadkikötőt
1928-ban adták át
ugyan többféle terv készült
el, de mindegyik tervben
a Csepel-sziget északi csúcsa
volt az optimális helyszín a Magyar
Állami hajózás valójában
elsősorban a Dunán bonyolódott, de a
fiumei
kikötő az ugye a magyar áruk forgalma
szempontjából, tehát az egész
Magyarország területéről a
tengeri kijáratot biztosította és
ebből a
szempontból jelentős és sajnos a
trianoni döntés
miatt a fiumei kikötő már nem a mienk
volt
ebből a helyzetből egyetlen kiút volt
a Duna mint nemzetközi vízi
út kihasználása, így aztán az
1930-as évektől kezdve
Budapest folyóparti fővárosként
kapott tengeri hajókikötő
besorolást, és ezzel egyidejűleg
elkezdtek megépülni legendás
tengerjáró hajói is, amelyekkel a
magyar ipar termékeit az első
világháború
utáni hektikus években is el lehetett
juttatni
egészen Egyiptomig az első Duna
tengerjáró hajó a Budapest volt,
amelyet 1934-ben bocsátottak
vízre a
Csepeli Szabadkikötő napjainkban is
fontos
szerepet játszik a kereskedelmi célú
folyami
hajózásban Gabonatárház a
igazi ipari műemlék és nem csak
szép, de mintha az idő vasfoga sem
fogna
rajta van az a
jelentősége és akkoriban még inkább
az
volt, hogy a különféle szállítási
módokon vasúton vagy akár társ
szekereken kocsikon beérkező
tehergépjármű, hogy a 20-as évektől
beszélünk
beérkező gabonát összegyűjtse és
hajóra
alakja ma a jelentősége nem
csökkent, mindamellett nyilvánvalóan
a
Duna mentén a
gazdaság, mezőgazdaság
modernizálása következtében további
tároló is berakjuk kapacitások is
létrejöttek, de
ma is működik a Dunaferrhez ma is
betölti
a funkcióját,
1944 után a 2.
világháború pusztításának
következményeként
súlyos veszteségek érték a hazai
vizeket
is Budapest
bombázása a Csepeli szabadkikötőt sem
kímélte, amelyre több hullámban mért
csapást az ellenséges haderő a
magyar hajópark zöme megsemmisült
vagy
hadizsákmányként elvették tőlünk,
aztán 1955-ben
végre új üdítő hullámok
érték el a hazai partokat megalakult
a Magyar Hajózási Részvénytársaság
egy évvel később egy szintén fontos
történelmi pillanatban kezdte el
szolgálni
Bauer József, a magyar tengerészetet
elsőként mint TEK gólja Tisza
hajón, később pedig már mint
hajóparancsnok bejárta a fél
világot 36 évet töltött a
vízen, ebből 26 évet parancsnoki
egy hajón lehet 4
kapitány, de ebből egy
parancsnok, aki
minden ér fel, bár
korábban még azt mondták, hogy Isten
után az első már, amikor elhagyta a
kikötőt elhagyta a
felségvizeket
és az óceán közepén hajózott
nem volt semmilyen kapcsolata
senkivel,
csak az személyzetére
illetem magáról számíthatok és
az ő szava volt a Döntők én
kétszer voltam
visszaminősítve parancsnoki
beosztásból és 3
fegyelmim volt minimum
nem minden esetben én voltam
a hibás, de
úgy jött ki a lépés, hogy
Józsi rajtad csattan az ostor
az újpesti hajógyárban jelenleg is
állomásozó
Kassa a Csokonai a Tisza a
Dunaújváros mindannyian sokat
látott kóros tengerjáró ing, ahogy
egykor a Vörösmarty is, amely
1979-ben került a Maharthoz
15.000 tonna hordképességű ívelés
több mint
10.000 lóerős motorjával a magyar
tengerhajózás mindenkori legnagyobb
hajója volt, amíg 2000-ben el nem
adták
most
a belvárosi Vigadó tér olyan jelentős
állomása a fővárosi hajózásnak, mint
a
pilótáknak a Liszt Ferenc Repülőtér
a történelmi múltban csakúgy pöfögtek
itt a be Terrán gőzösök
1820. júliusában pedig a Duna
első Gőz hajójával a Carolinával
innen indult meg a hajóközlekedés
Buda és
Pest között érdekes, hogy az
utasok valójában nem is a hajón
utaztak, hanem
az uszályon, amit a hajócska
maga mögött vontatott, de a
Zsófia hercegnő és a hajlott korú
Kossuth hajó is sokszor köthetett ki
a tér sarkában álló hajdani Mahart
székházból irányították a teljes
magyar
folyami tavi és tengeri flottát
mintegy 100 éven keresztül a
Vigadó tér és a hozzá tartozó
hajókikötő
jelentősége ma sem elenyésző a
belföldi személyhajózás és a városi
sétahajózás egyik fontos csomópontja
a
jelenben is a Mahart PassNave
jelenleg közel 60 kikötővel
rendelkezik és 18 személyszállító
hajója van éves viszonylatban gyakran
400 ezren is megfordulnak
fedélzeteiken
századforduló után elindult ez a
kiránduló és sétahajózás ugye a
Dunakanyar az sokáig, nagyon nehezen
volt megközelíthető, tehát ez egy
ilyen tipikusan
jellemző útvonalon volt ezeknek a
kiránduló séta hajóknak főleg a
Kis-Duna-ág, ami a szentendrei
Duna-ág gyakorlatilag a mai
napig egyébként ez egy egész kedvelt
része a Dunának és egészen föl
Esztergom még mi erre programokat is
adunk,
illetve hajójáratokat is indít fogunk
végig a
Dunakanyarban
a folyami hajósok nagy becsben
tartják a nagy
hírű Duray hajókat, köztük a Rákóczit
és a Hunyadit is ők ráadásul
édestestvérei egymásnak, hiszen
azonos hajó
típusokba tartoznak és mindketten a
60-as
években szálltak vízre az
1964-es születésű Rákóczi
tartja magát jobban, de büszkén
Ringatózik a Hunyadi is a Batthyány
téri
kikötőben Rákóczi
motoros indul a Batthyány tér
kettesről hegymenetben
klasszikus időtálló és szép idoma
ikra köszönhetően nosztalgikus Dunai
éjszakákat táncos mulatságot is
képzelhetné ing, de kikre és nem is
járnánk messze a valóságtól,
noha kezdetben egészen más
céllal indultak útnak
találkozik az 65-ben indult az első
útjára Budapest Mohács
járatot csinált az úgynevezett régi
klasszikus KOFA járatot, amit
mindig egy gőzhajók végeztek inkább
ugye a mezőgazdasági termékeket régen
a
téeszekből vagy a gazdálkodóktól
hozták föl Budapestre ide a
Vásárcsarnokról
és különböző helyekre Mohács Baja
Kalocsa Dunapatajon
megálltak beszálltak a
mezőgazdászok, és akkor fölhozták az
árujukat kitolták is Kondás
szekereken és akkor a Vásárcsarnokban
lehetett hozzájuk ezek nagyjából a
70-es
évekre szerintem megszűntek, ahol az
egész
KOFA járat a Rákóczi az
60 ött ől
74-ig 5-ig itt a
Budapest Mohács meg egyéb
viszonylatban közlekedhet inkább a
személyforgalomban működtették
a Rákóczi eredetileg 700 személyi
fért el így a KOFA járatok
megszűnte után főként a
személyforgalomban
alkalmazták az 1970-es
évek közepén egészen Passauig
vándorolt és ott teljesített
szolgálatot egy
ideig a mindvégig magyar lobogó
alatt az elmúlt évtizedek alatt
többször átépítették felújították,
hogy
megfeleljen a folyó és még inkább
utasai kívánalmainak
Fogarassy László 45 éve szolgál a
Mahartnál ebből 38 éve
kapitány és volt szerencséje az
összes
jelenleg üzemben lévő hajón dolgozni
ízig-vérig folyami hajós akinek
évek óta a Rákóczi motoros a 2.
otthona és nyugodtan mondhatjuk
szívügye is úgy gondolom rá, mint
egy komoly asszonyra már ez már ez a
,
akkor ugye már majdnem 60 éves
gyakorlatilag lassan
ez a hajó igyekszünk
vigyázni a Duna összetettebb, mint
a Rajna-Majna és szerintem
talán nagyobb tapasztalatot igényel,
mint a másik 3-szor ügye össze van
kötve
csatornázásról meg zsilip
rendszerekkel
mindegyiknek megvan a sajátossága,
nyilván én
azt gondolom, hogy ez a Duna ez egy
látványosabb
változatosabb folyószakasz, tehát az
szerint, hogy például fölső Dunán
megyünk
közép-dunántúli Al-Dunánál mindig egy
kicsit másképp kell hajózni
ilyen, amikor egy gyerekkori álom
teljesül a parancsnok számára a
Duna és a hajózás örök életre szóló
szerelem már gyerekkorában csodájára
járt
a Duna-parton veszteglő hajóknak
láttam
még a nagy öregeket a tekintélyes
Gőz hajókat is a festői
budapesti rakparton
a legendás Budapest tengerjáró
névrokona jelenünk Budapestje ugyan
méreteit tekintve elődjével nehezen
tudná
felvenni a versenyt, de talán nem is
áll
szándékában jelenleg így
is ő az egyik legnagyobb és
technikailag legjobban
felszerelt rendezvényhajója a
fővárosi
kikötőknek
a 60-as években megjelent akkoriban
szenzációszámba menő máig csodált
szárnyashajók -nál gyorsabb
aligha akadt a Dunán az elmúlt 6
évtizedben Magyarország összes
szárnyashajója madarakról kapta a
nevét
elég a Sirályra a sólyomra a
csokra és a BBC-re gondolni a
századforduló idején egy olasz mérnök
Enrico Forlán néni kezdett először
kísérletezni szárnyashajó tervezéssel
itthon 1958-tól Feked
Gábor és beledi Dezső KONSTRUKTŐRÖK
voltak az elsők, akik nemcsak
terveztek, de
próbautakat is tartottak a
szárnyashajókkal a
Dunán végül
1962-ben érkeztek meg
Budapestre az első vízen
szárnyalunk 63-ban
kezdődött a menetrendi szárnyas
hajózás akkoriban még Sirály
típusú szárnyas hajóval,
aminek az orosz neve az
a rakéta, tehát a típusa
rakéta volt a magyar neve pedig
Sirály kezdetben ők
közlekedtek majd a későbbiek folyamán
bővült a flottánk Sólyom
egyessel majd
elkezdték a vöcsök típusokat és
vásárolni a Sólyomnak
specialitása az, hogy nagy utas
befogadóképessége van
112 személyes
és ennek kompenzálására nagyobb
teljesítményű is az
átlagos menetsebessége
55 kilométer per
óra Budapest-Bécs
közötti távolságot kezdetben, amíg
nem
volt egyetlenegy zsilip sem
az 5 és fél óra alatt tettük meg
hegymenetbe és 4 és fél óra alatt
völgymenetben
szárnyashajókat hivatalosan hord
szárnyashajóknak hívják a különleges
konstrukciójuk miatt, amelynek
köszönhetően
képesek siklani a vízfelszín
jelenleg a 18 tonnás bő viccek
Budapest nagy becsben tartott
szárnyashajó itt
akár 70 kilométer per órás
sebességgel is képesek szárnyalni
a hajótest alatt
szárnyaknak nevezett felületek
vannak, ami azért
szállni felületi, mert ugyanaz a
szárny
profilja, amint a repülőgépeknek
és van egy gyors fordulatú hajócsavar
amiatt
tolóerőt létrehozza
és a sebesség hatására felhajtóerő
keletkezik a szárnyakon és
ezáltal kiemelkedik az egész hajótest
víz tetejére
a szárnyashajók akkor érik el a
legnagyobb
teljesítményt amikor siklásba jönnek
a víz
felszínén folyamatos karbantartásuk
gyakori felújítások miatt máig ezek a
dunai
személyszállítás leggyorsabb és
legkényelmesebb hajó utazni is
kalandos és izgalmas rajtuk át még
vezetni őket mondhatnám
azt, hogy fenomenális, tehát eleve
kitűnik az összes többi közül, ez egy
kuriózum ma
már kizárólag Magyarországnak vannak
még
mindig forgalomban lévő szárnya say a
Dunán, ezért különösen jó hír, hogy
hamarosan nemcsak hosszabb túrákon
lehet
majd átélni a, b viccet nyújtotta
sebesség élményt,
hanem egy 45 perces városnéző program
során is a hajók az Újpesti
vasúti híd és az új atlétikai stadion
közötti Budapesten közlekednek majd
szélsebesen
a Vigadó térről pedig színházi
járatok
is indulnak a Dömös ez a közepes
méretű Moszkva típusú kényelmes
kirándulóhajó az egyik, amely a
kultúra
kedvelő utasokat kis túlzással
egyenesen a színpadi szállítja ma
ez gyakorlatilag egy nagyon régi
hagyomány mondhatjuk
így ez egy nagyon érdekes
összekapcsolódása hajózásnak és a
kultúrának a Margitszigeti Szabadtéri
Színpadhoz szállítunk
utasokat teljesen másképp lehet
érkezni,
így gyakorlatilag a színházhoz egy
picit lassabb, egy picit
ráhangoló Saban lehet megérkezni,
azt gondolom, hogy így egy olyan
élményt lehet szerezni, ami nem csak
egy beugrunk és belsőnk, hanem,
hogy úgy megéljük ezt az egész napot
a Margitsziget 113 éves
műemlék víztornya köré épült
Margitszigeti Szabadtéri Színpad
ezerkilencszázharmincnyolcóta áll
nyitva
a nyári hónapokban pedig Budapest
egyik
legnagyobb összművészeti
fesztiváljának ad
otthont a Duna által körülölelt
szigeten
évszázados platánfák szomszédságában
ma már megdöbbentő, de az
1896-ban Magyarország
első olimpiai bajnoki címét szerző
Hajós Alfréd a Parlament előtti
Duna-szakaszon tanult meg úszni,
15 éves volt, amikor csatlakozott a
Magyar
Úszó egyesülethez a később
építészként is jeleskedő magyar
delfin akkoriban a Dunán több
folyami fürdőt is kialakítottak
például az országház elütés a Vigadó
téren is nemcsak együtt éltek a
vízzel, de mindenkor használták is
azt a fővárosban Széchenyi
István kezdte meghonosítani a vízi
sportok egyik
legelegánsabb bikának számító
evezést Angliában ismerkedett
meg a sportággal és a 19. század
2. felében már a versenyek is
rendszeressé váltak a budapesti
szakaszon
a Népsziget és a Római-part környéke
tavasztól őszig megtelik kajakosokkal
kenusokkal és evezősökkel a
Budapest Evezős Egyesület története
több évtizedes múltra tekint vissza
csónakházat több mint 100 éve
szolgálja az
evezés szerelmesei
az egyesület alapítása 1920-ra
tehető, mégpedig az
angol magyar banknak a a tiszti
tisztségviselői által alapított
sportoló
kör meg az evezés szakosztálya volt
a klubunk eredetileg várok jelenleg
megtalálható
majdnem az összes Vízisport amatőr
szinten
versenyszinten pedig csak az
evezéssel
foglalkozunk
díszes sárkányhajókkal gyakran
szállnak
vízre a klubtagok a Népsziget déli
részén az
Újpesti-öbölben a dobos a
kormányos és a 2 vezérevezős szerepe
különösen fontos ennél a sportágnál
legalább annyira, mint a ritmus és az
ebből
születő összhang a Magyar
Sárkányhajó-szövetség a 90-es évek
2. felében alakult Bale Kínából
ered a sárkányhajózás több 1000
éves kísérletezés vége maga a forma
ez abból is látszik, hogy hosszú
sávszélesség
arányait ellenére nem
billenékeny mivel egy ilyen katamarán
jellegű
kiképzés az alja
1971-ben döntött úgy a
hongkongi halászati és Turisztikai
Szövetség,
hogy a Latin Grammy KAJAK-KENU-VB
felajánljam
próbaképpen a az első 3-ig fa
hajót, ami Európába érkezett a
3 T fajulnak levették a mintáját és
egy német gyártó elkezdte gyártani
üvegszálból és innentől terjedt
el gyakran robbanásszerűen a világon
nincs tömegsport
tömeg- és szabadidősport
stand up and pár dal rövidítve és
közismertebb nevén, szóval
ezek a szörp deszkákról kísértetiesen
hasonlító többségében felfújható vízi
járművek az elmúlt évtizedben
példátlan népszerűségnek örvendenek
szerte a
világon már a polinéz halászok
és álltak egy egy fa deszkán és akkor
úgy
próbálták ki figyelni, hogy mi újság
van a
vízen, de egyébként a mai formája
sportnak az valószínűleg Hawaiiról
jön, ahol is a
szörfoktatók álltak fel a deszkára,
hogy onnan
jobban lássák a tanoncokat és aztán
szép
lassan kialakult belőle az, hogy hogy
hullámokat is lehet vele elvinni
illetve nyugodt üzen
is tök jól lehet nevezni EBESZ kán
állva
nem muszáj hasalni rajta, meg nem
muszáj ülni rajta,
hanem ezt így állva is lehet végezni
, aminek
meg egyébként később rájöttek, hogy
egy számos
egészségügyi előnye is van
a szál pulzálás fejleszti az
egyensúlyérzéket átmozgatja a mély
izmokat, különösen akkor, ha hullámos
a
víz könnyen elsajátítható és nem
túl megterhelő mozgásforma, így aztán
életkortól függetlenül bárki hódolhat
neki főszabályként egyetlen
lényeges szempontra figyelmeztetnek
az oktatók
a megbízható úszás tudásra
folyókon tavakon tengeren
egyedül és csapatban is űzhető
sportág ez
és sokak számára messze nem csak
hobbi
legelőször senkinek nem mondjuk azt,
hogy rögtön álljon fel
egy deszkára és kezdjen el evezni,
hiszen
meg kell érezni a deszkának az
egyensúlyát,
hogy hol helyezkedjünk el rajta,
tehát ezt meg kell
először tanulni és nyilván egy pár
perc
valakinek pár óra esetleg pár nap is
kell ahhoz, hogy
fel tudjon állni nyilván egyéni
kvalitások
-tól is függ, de alapvetően térdelve
kezdjünk
rajta úgy még stabilabbak vagyunk és
akkor szép lassan meg
lehet próbálni felállnia deszkára
megtudtam, hogy titkokat rejteget
ami Dunánk ez a vén róka
írja Ady Endre, a fenséges folyóról,
amely miatt Buda és Pest egyszerre él
külön és mégis együtt
elválasztva összekötve a 2 oldalt
egymással valószerűtlenül
változatos a Duna egyszerre távolról
jövő és folyton-folyvást úton lévő
Világfi pezsgő urbanista
veszélyes áradó és felkavaró
ugyanakkor tud szelíd természetközeli
is lenni, nyugalmat adni
simogatni egyszerre
zabolátlan és kezes bele
lehet szeretni, nem véletlen,
hogy az irodalomban is gyakran
jelenik
meg metafora ki.
Műsorszolgáltatói ismertető:
- A magyar magyarországi hajózás története összeforrt a Dunával. Baross Gábor az ország vízi forgalmát is magasabb szintre emelte az 1800-as évek 2. felében.
Közreműködők:
Földrajzi név:
Ortelius:
Reláció tartalmak: