Itthon vagy!
(korhatár nélkül)
Gyártási év: 2025 Adásnap: 2025. február 07.
Időpont: 11:33:53 | Időtartam: 00:20:06 | Csatorna: | ID: 4371576
Beszélt nyelv: magyar
NAVA műfaj: ismeretterjesztő / oktató műsor
Főcím: Itthon vagy!Műsorújság szerinti cím: Itthon vagy! - Kirándulóhelyek - NormafaMűsorújság adatai:
Magyarországról határon innen és túl. Sok olyan helyszínnel, ami az útikönyvekből sem marad ki, de számos olyan információval, ami lehet, hogy igen. Mesélő városok, mesélő képek - helyenként onnan, ahol csak a madár jár. A sorozat szerkezete, tematikája mint egy modern, informatív útikalauzé. Infografikák közbeiktatásával úgy mutatunk be helyeket, programokat, szabadidős aktivitásokat, hogy mindenki megtalálhassa a neki legmegfelelőbbet.
Technikai leírás:
A műsorszolgáltatói információk forrása az automata beszédfelismerő program használatával készült leirat. A teljes leirat automata beszédfelismerő program használatával készült.
Teljes leirat:
A Hűvösvölgy régóta a kirándulók kedvence,
pedig az évszázados szóbeszéd szerint a
környékbeli erdőkben szellemek tanyáznak.
A hiedelem okára az éjszakai
erdő különös neszei adhatnak magyarázatot.
Akárhogy is van, az embereket a mendemondák nem
tartották vissza, és a 19. Század végére, a XX.
Század elejére Hűvösvölgy fontos városrészsé
lépett elő.
A Budapest széli völgy nem csak klímájában
volt hűvös, hanem eleganciájában is.
A környék lankáit,
hegyoldalait a századfordulón számos villa lakta.
Akkoriban nagyon divatosnak számítottak az alpesi
stílusban készült házak, hozzájuk igazodtak a
villamos végállomásának csinos épületei is.
A hűvösvölgyi villamosvonalat Villamosvonal 1900.
Február 28 án indult el a Budapesti Közúti
Vasúti Pálya Társaság üzemeltetésében.
1910 től kaptak a viszonylatok számjelzéseket.
Korábban különböző színekkel,
illetve alakzatokkal jelölték a vonalakat.
Az akkor üzemelő több villamosvasúti társaság
között felosztották a számokat és
a BKVT kapta a páratlan jelzéseket.
A hűvösvölgyi vonal a 39 es,
illetve a 41 es számot kapta.
Az egyik irány a Ferenc József hídon és a mai
Szabadság hídon keresztül, míg a másik vonal a
Margit hídon keresztül tette meg ezt a kört.
Abban az időben napközben 10, egyéb
időszakokban 15 perces sűrűséggel közlekedtek.
Ahogy teltek az évek,
Hűvösvölgy egy cseppet sem veszített vonzerejéből,
sőt egyre jelentősebb forgalmat bonyolított.
A kirándulósdi virágzott, és így az erre sikló
villamosokra is egyre nagyobb teher nehezedett.
A helyzetet orvosolandó először pótkocsik,
majd egyre méretesebb szerelvények jöttek az
igénybevétel alatt.
Az 1970 es években a vaspálya már olyan rossz
állapotban volt,
hogy megszüntetésüket is fontolgatták, a sárga
kocsikat pedig trolibuszok akarták kiváltani.
A vonal századik évfordulójára a
teljes végállomás átépült.
A régi építészeti elemeket megtartva egy
modern átszállópontot hoztak létre.
A Nagykovácsiból,
illetve a Hidegkút felől érkező buszokkal.
Sokkal könnyebb volt az utasoknak is ezáltal
átszállni,
és megtartották a régi építészeti emlékeket.
Az ottani utasváró egy kicsit hosszabb
kialakítást kapott, illetve az eredeti
kialakításban még nem a hegy felőli oldalon,
hanem a völgy felőli oldalon volt ez az épület,
de ezt még 1910 es években helyezték át,
illetve az egyik végállomási
tartózkodóépületet is 180 fokkal elforgatták.
A lefedett Hűvösvölgy nem csak buszok és
villamosok induló, illetve végpontja,
a Gyermekvasút is itt kezdi meg zakatolását a
budai hegyekbe. Építése 1948.
Április 11 én vette kezdetét,
és a kornak megfelelően rohamtempóban készült,
amelyhez munkájukkal önkéntesek,
egyetemisták is nagymértékben hozzájárultak.
Pár hónapon belül sor is került
az első szakasz átadására.
Az első három kilométeres szakaszt 1948.
Július 31 én adták át, majd utána 1949
nyarára jutott el az építkezés ide,
ahol most vagyunk, a Szépjuhászné állomáshoz.
1950 re készült el a teljes vasútvonal.
Ez 11,2 km hosszú és a Hűvösvölgy állomás
lett az alsó végállomása ma is.
Ezen a szakaszon tehát Hűvösvölgy és Széchenyi
hegy között járnak a vonatok, és be is került
a Guinness Rekordok Könyvébe ez a kisvasút,
mint ez a világon a leghosszabb olyan vasútvonal,
ahol a forgalmi és kereskedelmi
szolgálatot gyerekek látják el.
A kisvasút célja kettős volt egyfelől az
egyszerűbb és gyors közlekedés biztosítása,
másfelől a gyermekek és a
vasúti közlekedés Boronálása.
Ha leszállunk a Szépjuhászné állomáson,
kellemes sétával egy Makovecz Imre által
tervezett kilátóhoz juthatunk.
1948 ban a megnyitóra egy kifejezetten gyermek
vasúti szerelvény készült, és ezért még más kisvas
utakról kerültek ide járművek, majd körülbelül az
ötvenes évektől fogva mindig már a Gyermekvasútra
készült járművekkel közlekedtek azok a járművek,
amelyeket ma a mindennapi forgalomban
láthatnak az utasok. Ezek 1973 óta vannak itt.
Ezek az MK45 ös típusú dízelmozdonyok.
A mai forgalomban is részt vesz egy korosabb,
idősebb nosztalgia járművünk,
ez a lillafüredi motorkocsi.
Ez egy 1929 ben épült jármű,
illetve az ahhoz tartozó kék színű mellékkocsik.
A Hűvös völgy télen inkább hideg völgy,
de a kisvasút vagonjaiban
ilyenkor forró kályha duruzsol.
A téli barangolások idején a Budai hegységben
túrázva a Normafa az egyik legnépszerűbb célpont.
Egykor még Vihar-Bükknek nevezték,
mígnem Sodelné Klein Róza 1840 ben egy itteni
bükkfa tövében elénekelte Bellini Norma
című operájának nagy áriáját.
A bükkfát innentől csak Normafának hívták,
később pedig már az egész környékre ráragadt
az elnevezés.
Az 1920 as évektől a sportélet is virágzott itt.
A síelés különösen a második világháború után
kapott lendületet.
Az első menedékház 1930 ban épült, és még mindig
áll, sőt működik is a közel százéves épület.
Volt síház,
de vámház, sí, raktár és szolgálati lakás is.
Tornácát hol befalazták, hol üveget tettek bele,
a falait pedig hol világosra,
hol színesre festették.
Nemrégiben a régi ház felhasználásával
izgalmas új épület született, melynek falai
között most étterem működik. A hétvége az.
Minden szezonban látszik, hogy örömmel jönnek fel
ide a családok, párok, kutyások, sportolni vágyók.
Hétköznap pedig főleg nyáron látjuk azt,
hogy nagyon szeretnek az emberek itt kezdeni
munka előtt egy futással, egy sétával.
Van egy olyan osztrák hütte stílusú ételünk is,
mint például a gőzgombóc,
ami nyilván azt a célt szolgálja,
hogy azért mégiscsak egy síházban vagyunk.
Ha feljönnek ide az emberek,
azzal azonosítják ezt a helyet, hogy mit élnek
át mondjuk egy hüttében, egy kirándulás vagy
egy síelés után a megpihenés lehetőségét.
A sí háztól nem messze, 10 15 perc sétára
az Anna réten is akad izgalmas látnivaló.
A Normafa környékére betelepített svábok
korábban több kápolnát is építettek a környéken,
amelyek aztán népszerű zarándokhellyé váltak
a kereskedők és a szőlőművesek körében.
A domboldalban néhány évvel ezelőtt
különleges kis kápolna épült.
A kiírt pályázat keretében közel 60 terv
közül választották ki, melyik valósulhat meg.
Az egyházközség egy nagy templomot,
bazilikát szeretett volna,
az erdő védők és természetjárók azonban nem.
Született egy kompromisszum, nem is akármilyen.
A kápolna egyszerűségével
teljesen belesimul a természetbe.
A juhar fák között megbúvó kis épület az utolsó
pillanatig rejtve marad a kiránduló előtt.
A téli ködös időben sétálva szinte egyik
pillanatról a másikra tűnik elénk.
Az volt a különlegessége ennek a pályaművünknek,
amit tervező társammal,
Koczka Kristóffal együtt találtunk ki, hogy ez
teljesen kitárható és feltárható a szabadtér felé.
Így megnövelhető a belátási szög,
és így kívülről is tudja több száz ember,
akár a facsoport felől követni,
Akár ha egy nagyobb mise van,
akkor itt a rétről akár több ezer ember.
Azzal, hogy ezt az oldali homlokzati kaput is
megnyitják, és az oltárnak az irányát
megfordítják és úgy megnövelik a belátási szöget.
A kápolna zárt tere alkalmas kisebb létszámú
szertartások lebonyolítására,
ajtaját megnyitva pedig akár 200 fő is részt
vehet a szabadtéri miséken.
Az épület alapkoncepciója egy olyan hagyományos
kápolnaforma volt, amely magán viseli a
magyar szakrális építészeti hagyományokat,
miközben nem próbálja elnyomni a természetet.
A kápolna belsejét is letisztultság jellemzi,
fehér térrel, egyszerű fapadokkal.
Az oltár mögötti keleti kapun engesztelő Szűz
Mária képe egyedi képzőművészeti alkotás.
Különlegessége, hogy a kapu zárt állapotában
a belső oltárnak hátteréül szolgál,
a kapu megnyitásakor pedig szárnyasoltár ként
nyílik a rét felé.
A kápolnát egy nagyon letisztult
formavilággal szerettük volna megalkotni,
ahol oldalt kőburkolatot kap, de a két kinyitható
homlokzat elkülönül, így itt fakapukat kapott.
Mivel egy teljesen erdőben lévő kápolnáról
van szó.
Egy viszonylag zártról szerettük volna megnyitni
egy kicsit, hogy kintről is be lehessen látni,
be lehessen kukucskálni, így a facsoport
felőli oldaláról kapott egy üvegkeresztet,
amin keresztül be lehet látni a kápolnába,
és az egy nagyon fontos koncepciós elem volt,
hogy ez a kereszt az épület tengelyébe kerüljön.
Ezért találtuk ki,
hogy aszimmetrikus ajtókat kapjon a kápolna,
hogy magát az üvegkeresztet ne törjük meg.
A Normafáért rajonganak a budapestiek,
annyian járnak ide biciklizni, futni,
sétálni, kutyát sétáltatni, piknikezni,
hogy nem ritkán megtelnek a parkolók és a buszok.
A hatalmas bükkösökkel és tölgyesekkel
teli Normafa a futók kedvence is,
ezért is emlékezik itt a főváros a legendás
tájfutó világbajnokra, Monspart Sarolta ra is.
A Dunakanyar hegyei között.
Némelyik máig erős,
szinte tapintható vonzerővel bír.
A lélegzetelállító kilátás, a sűrű erdők
valóságos csoda hellyé teszik a Pilis vidékét is,
köztük a Visegrádi hegység legmagasabb pontját,
Dobogókőt, ahol a Pilis ráköszön a
Visegrádi hegységre, oda menekül Budapest
apraja nagyja hosszú idők óta feltöltődni.
A környék jelentős része természetvédelmi oltalom
alatt áll, a turisták szíve nem véletlenül dobog
annyira a 700 méter magasra nőtt Dobogókő ért.
Dobogókőről elmondhatjuk, hogy itt
a főváros térségének talán a legközkedveltebb
kirándulóhelyéről beszélünk, hiszen a Normafa
után ide jönnek föl legtöbben autóval és
gyönyörködnek a Dunakanyar páratlan panorámájában.
Mi arra biztatnánk mindenkit,
hogy inkább tömegközlekedéssel érkezzen ide,
és tegyen egy jó sétát itt Dobogókőn, ahol számos
túraútvonalon juthatunk el más más helyszínekre.
Dobogókői kilátó mellett a Pilisi Parkerdő is
üzemeltet egy másik kilátót, ami egy nagyon
rövid sétával elérhető, ez a Rezső kilátó.
A középkori erdőkben királyok űzték a vadat
íjaikkal, kelevízeikkel, hogy Dobogókő
ma kiváló túrázási lehetőségeket rejt.
Abban nagyon sok munka volt, mely már a 19.
Században elkezdődött.
A sűrű bükkösben csapásokat kellett kijelölni,
a sok helyütt járhatatlan talajt túrázhatóvá
alakítani, lépcsőket készíteni,
útjelzőket festeni a fák kérgére.
Dobogókő térségét gazdagon szövik át a
turista ösvények, több mint 1000 kilométernyi
útvonal várja a kalandvágyókat.
A Pilisi Parkerdő területén az ezer kilométernyi
túraútvonal, nagyjából a bakancsos turisták
részére adtuk át, ugyanakkor 2018 ban megnyitottuk
a kerékpárosok előtt is. Erdészeti útjainkat.
Több mint 350 kilométernyi tekerési lehetőséget
biztosítunk itt a Parkerdő területén a Pilis
Bike erdei kerékpáros úthálózat révén.
Ezen kívül a lovasok számára is fenntartunk
jelölt túraútvonalakat mintegy 60
kilométernyi hosszúságban.
Dobogókő épített környezete legalább annyira
jelentős, mint természeti értékei.
Az egyik legismertebb Zsindelyes épületét az
organikus építészet megszállottja, Makovecz Imre
tervezte, akit a munkája is idekötötte, hiszen egy
ideig a Pilisi Erdészetnél dolgozott tervezőként.
Hozzá köthető az a különleges épület,
amit eredetileg síháznak és melegedőnek tervezett,
hogy ott majd szendvics,
hűsítő vagy éppen forralt bor várja a síelőket.
Holle anyó bizony egyre ritkábban rázza meg a
dunyháját, így a síelők pihenőhelye helyett a
ház ma étteremként és vendégházként működik.
Makovecz Imre az épület tervezésének idején
még ismeretlen építésznek számított,
szeretett fával dolgozni, és személyesen is
közreműködött a síház építésénél.
Egy derékszög nincs benne,
de ettől még nem lesz egy épület speciális
derékszög nincs benne egy olyan,
olyan szinten energetikailag meg van méretezve.
Tehát a centimétereknek ez épp olyan,
mint egy szakrális háznak tekinthető.
Mert egy szakrális házat megépíteni teljesen más,
mint egy kommersz épületet.
Ő ezen a területen fenomenális volt.
Olyan tudással rendelkezett,
amiben szerintem ma nincs is másik ember a Földön.
Tudta, hogy egy energiaközpont
az energiaközpontnak a kellős közepén van?
Ez az épület az Országos Kéktúra tizenötödik és
tizenhatodik szakaszának is Dobogókő a találkozási
pontja. Itt az ember mintha időtlenségbe kerülne.
Sokan úgy tartják, Dobogókő a Föld szívcsakrája.
Egy ősi magyar szállásfajtával,
a jurtával is találkozhatunk itt,
amely országosan is ritkaság számba megy.
Legkönnyebben az energiaközpontnak az igazi
energiáját, az igazi áldását, azt a Földön tudod
megtapasztalni. Jó vastag matracok vannak.
Ezért lett részben egy ősi központ.
Az ősi központban, a jurtákban éltek az emberek
régen. Télen könnyen kifűthető, tartja a meleget.
Hát ugye fűteni kell benne, mert mindegyikben
egy kivételével fatüzelésű kályhák vannak,
de nyáron viszont a tetejét, ha kinyitod,
meg az ajtót este, mire lefekszel,
ideális a hőmérséklet, nem kell légkondi.
Dobogókő könnyen megközelíthető autóval is,
így nem csak a gyalogos turizmus, de az autósok
is előszeretettel jönnek erre kirándulni.
A magyar fjord.
Sokan így hívják a páratlan természeti tüneményt,
a Duna kanyart.
A nyugatról, a Feketeerdő rengetegeiből
érkező folyam itt először délre fordul,
aztán mintha meggondolná magát,
inkább mégis északnak tekeredik,
míg végre megtalálja a helyes irányt,
és dél felé, a Fekete tenger felé fordul.
Manővereit mindkét parton hegyek csodálják.
Az egykor Dunára tervezett,
végül nem megvalósult bős nagymarosi
vízlépcső egyik óriási nyomáskiegyenlítő
víztartályát a Dunakanyar egyik csúcsára,
a Prédikálószékre tervezték oda, ahonnan a
Dunakanyar egyik legszebb panorámája nyílik.
A Prédikálószék mindig is egy népszerű
kirándulóhely volt, dacára annak, hogy ide
tényleg csak gyalogszerrel lehet feljutni.
A legközelebbi megállóhely is, ahol az autónkat le
tudjuk tenni, mintegy kétórás gyaloglásra van.
Akár Dömörkaputól indulunk el, akár Dömösről.
Aki ide fel gyalogol, akár a Vadálló köveken
keresztül, az páratlan panorámán tud gyönyörködni.
Aki másik útvonalat választ, akár Dömösről a piros
sáv vagy a piros kereszt útvonalat, illetve aki
Dömörkapunál hagyja az autót Szentendre határában.
Ez egy kicsit lankásabb,
egy kicsit könnyedebb útvonalon tud ide feljutni.
A Prédikálószék különös elnevezéséről nem sokat
tudunk, de annyi bizonyos, hogy a mélyen vallásos
középkorban különösen fontos szerep jutott a
Dunakanyarnak, illetve a környező magaslatoknak.
A legfőbb méltóságok lakták a helyi várakat,
királyok adtak itt egymásnak találkozót,
és szerzetesek is éltek az erdőkben.
A Duna pedig az egyik legfontosabb
kereskedelmi útvonal volt.
2016 ban a Pilisi Parkerdő úgy döntött,
egy kilátóval gazdagítja a helyszínt,
és meg is épült ez a háromszintes kilátó,
ami az egyes szinteken a magyar királyok
történelmét hivatott bemutatni.
Ha a csúcsra felkapaszkodunk,
megcsap minket a friss téli szél.
A kilátó építése nem volt egy egyszerű feladat.
Magát az alapot a Pilisi Parkerdő még 2015
őszén rakta le, és 2016 októberében pedig át is
adtuk ezt az épületet, amit itt a helyszínen
raktunk össze. Elemenként szállítottuk ide föl.
A kilátó mögött elterülő Öregerdő egy makktermő
állomány, ami erdészeti szempontból azért fontos,
mert az itt lehullott makkokat még össze
tudjuk gyűjteni és innen más helyszínre tudjuk
őket elvinni és ott erdőt létrehozni belőle.
A Prédikálószék a Visegrádi hegység vulkáni
vonulatainak egyike, ahonnan pazar kilátás
nyílik a Dunakanyarra, magára az egész patkóra,
ami körülöleli a szemben lévő Szent Mihály hegyet.
Aki a kilátóból jobb kéz felé tekint, a Visegrádi
öblöt, illetve a visegrádi várat láthatja,
balra pedig szinte Esztergomig tiszta a látkép.
Ha kigyönyörködtük magunkat és megkezdjük az
ereszkedést a hegytetőről, körülbelül
10 15 perc gyaloglás után váratlanul különös
természeti formák tűnnek fel a Vadálló kövek,
a sziklák, a régmúlt egy egy darabjai.
Az itt tomboló vulkánok munkájának,
no meg évmilliók eróziójának eredményei.
A tűzhányók kiválasztották az anyagot,
a bazalt mellett döntöttek, a szél, a nap és a
csapadék pedig befejezték a gigantikus szobrokat.
A Prédikálószék közvetlen szomszédságában
találjuk szintén a Pilisi Parkerdő egyik
ikonikus kirándulóhelyét, a Vadálló köveket.
A Vadálló kövek egy nehéz útvonal,
tehát csak olyanok válasszák,
akik megfelelő felkészültséggel rendelkeznek.
Itt elsősorban az erőnlétre gondolunk,
illetve olyan ruházatra, ami mindenképpen
megköveteli a bakancsot, a jó ruházatot,
tehát mindenképpen felkészülten érkezzünk ide.
Ha valakit érdekel a geológia, vagy csak szereti
a különleges természeti formákat, útba ejtheti
a hegy lábánál nyújtózó Dera völgyet is.
A szurdok kialakítását a névadó Dera patak jegyzi,
aki ráérősen, évezredek alatt formálta a
kanyargós útvonalat, és játékos kedvében még
kisebb vízeséseket is tervezett.
A szurdok a kevésbé megerőltető kirándulásokat
kedvelőknek is ideális célpont lehet.
Ráadásul tanösvény vezet minket végig rajta,
és noha az ösvény nem túl megerőltető a sziklák
miatt egy jó túracipőre bizonyosan szükség lesz.
A túra hossza 1,5 2km,
és nem kell nagy szintkülönbségekkel számolnunk.
Autóval is nagyon jól megközelíthető,
szinte a bejáratig tudunk gurulni.
Műsorszolgáltatói ismertető:
A Hűvösvölgy régóta a kirándulók kedvence, pedig az évszázados szóbeszéd szerint a környékbeli erdőkben szellemek tanyáznak.
A hiedelem okára az éjszakai erdő különös neszei adhatnak magyarázatot. Akárhogy is van, az embereket a mendemondák nem
tartották vissza, és a 19. Század végére, a XX. Század elejére Hűvösvölgy fontos városrésszé lépett elő.
A téli barangolások idején a Budai hegységben túrázva a Normafa az egyik legnépszerűbb célpont. Egykor még Vihar-Bükknek nevezték,
mígnem Sodelné Klein Róza 1840 ben egy itteni bükkfa tövében elénekelte Bellini Norma című operájának nagyáriáját.
A bükkfát innentől csak Normafának hívták, később pedig már az egész környékre ráragadt az elnevezés.
A lélegzetelállító kilátás, a sűrű erdők valóságos csoda hellyé teszik a Pilis vidékét is, köztük a Visegrádi-hegység legmagasabb pontját,
Dobogókőt, ahol a Pilis ráköszön a Visegrádi-hegységre, oda menekül Budapest apraja nagyja hosszú idők óta feltöltődni.
A Prédikálószék mindig is egy népszerű kirándulóhely volt, dacára annak, hogy ide
tényleg csak gyalogszerrel lehet feljutni.
Közreműködők:
Földrajzi név:
Ortelius:
Szabad tárgyszó / cimke:
Személy tárgyi tételként:
Reláció tartalmak: