Itthon vagy!
(korhatár nélkül)
Gyártási év: 2025 Adásnap: 2025. február 14.
Időpont: 11:32:48 | Időtartam: 00:20:07 | Csatorna: | ID: 4374703
Beszélt nyelv: magyar
NAVA műfaj: ismeretterjesztő / oktató műsor
Főcím: Itthon vagy!
Műsorújság szerinti cím: Itthon vagy!
Műsorújság adatai:
Magyarországról határon innen és túl. Sok olyan helyszínnel, ami az útikönyvekből sem marad ki, de számos olyan információval, ami lehet, hogy igen. Mesélő városok, mesélő képek - helyenként onnan, ahol csak a madár jár. A sorozat szerkezete, tematikája mint egy modern, informatív útikalauzé. Infografikák közbeiktatásával úgy mutatunk be helyeket, programokat, szabadidős aktivitásokat, hogy mindenki megtalálhassa a neki legmegfelelőbbet.
Technikai leírás:
A műsorszolgáltatói információk forrása az automata beszédfelismerő program használatával készült leirat. A teljes leirat automata beszédfelismerő program használatával készült.
Teljes leirat:
Szakítás a hagyományos elképzelésekkel.
Új anyagok, közösségi szemlélet és korábban
sosem látott izgalmas formák csak néhány fontos
jellemzője azoknak a modern templomoknak, amelyek
Magyarországon épültek a második világháború után.
Ma már jó néhány olyan szakrális épület
ünkre lehetünk büszkék, amelyek nemzetközi
összehasonlításban is megállják a helyüket.
A világégés után
nehéz időszak köszöntött az egyházakra.
Új templom építése sokáig szinte lehetetlen
vállalkozásnak tűnt.
Hogy Taksonyban mégis megvalósulhatott, ahhoz
egy súlyos természeti katasztrófa is kellett.
1956 januárjában Dunaharasztiban erős
földrengés pusztított, ami a régi taksonyi
barokk templomot is alaposan megviselte.
A földrengés miatt beszakadt a mennyezet,
teljesen használhatatlanná vált a templom.
Árkay Bertalan, aki e nagyon híres templom,
középület készítő ember volt, édesapja is, a.
Aladár is meg az egész család,
azonképpen egy művészi család volt,
és őt bízta meg a Tóth János atya,
hogy tervezze meg ezt azt a templomot,
és egy Csonka Pál nevű statikus pedig
tervezte magát a kupolát. Csodálatos!
Tudomásom szerint Magyarországon nem sok
ilyen templom van,
aminek ilyen hatalmas fesztávú kupolája van.
A plébános, Tóth János maga is mérnök ember volt,
talán ez is magyarázhatja,
hogy meglátta a szépet és különlegeset az
akkoriban még ritkaságszámba menő formákban is.
A tervező szándéka szerint egyszerű, de hatásos
és újszerű formákkal akart hatni a látogatókra,
A későbbi korok azonban más szépészeti
elvek szerint ékesítették a templomot.
A színes üvegek például,
amelyek este mutatják meg magukat, igazán.
Az 1980 as évek végén,
az 1990 es évek elején kerültek a templomba fotók.
József Viktorián, aki Magyarországon
nagyon sok templomot tervezett meg.
Ő készítette el a templomnak az ablakainak a
tervét.
A mester az újszövetségi
képeket tette az ablakokba,
Ádám Évától kezdve a prófétákon keresztül
egészen Keresztelő János ig, Szent József ig.
A másik oldalon pedig az Újszövetség,
az apostolok vannak sorba.
Végül pedig a három ablakban a magyar szentek
legfontosabb Szent István, Szent Imre,
Szent Erzsébet, Szent Margit.
Ők vannak az utolsó ablakokban.
Néhány évvel ezelőtt a toronyépítésnek is
nekifogott a közösség.
A harangok lakóhelye a tervek szerint a
templom mellett lenne, és nem kapcsolódnak
közvetlenül az eredeti épülethez.
Míg Taksonyban egy földrengés,
addig Halásztelken egy pusztító árvíz
vezetett a ma is álló modern templom
születéséhez a csepel szigeti Halásztelken.
Időről időre megjelenő árvizek közül talán a 18.
Századi volt a legnagyobb,
mely óriási károkat okozott a településen és
a templomot is tönkretette.
Halászteleknek ezután sokáig
nem volt önálló temploma.
A szocializmus első évei alatt kifejezetten
méltatlan körülmények közé kényszerültek a hívek.
Szenderffy Ferenc atya volt itt a plébános 1976
ban, amikor annyira megrogyott a korábbi templom,
amit egy egyszerű kocsmahelyiség volt kialakítva
templomnak, hogy életveszélyessé vált,
és abban az időben, amikor nem adtak engedélyt
a szocializmus alatt, akkor ő kijárta szépen,
hogy lehet egy templom, de azt mondták,
hogy csak akkor alapterületű lehet, mint a régi.
Egy alapterületen van három funkció odalent
van egy hittanterem, középen a tulajdonképpeni
plébánia és az iroda, valamint lakás.
És idefent pedig a padláson vagyunk.
A templom tervezőjének,
Csete Györgynek fontos volt a történelem,
ezért is utal a templom formája a jurtára, míg a
félgömb tetején a kereszttel a magyar koronára.
Szintén a hagyományok előtt tiszteleg a
gótikus csúcsívek felbukkanása.
A kerek térben a hívek nem egymás mögött ülnek,
hanem körben,
így egy másfajta liturgikus élménnyel gazdagodnak.
Ez az elgondolás, hogy egy családi asztalt, mint a
régen a tüzet, a jurtában veszik körül az emberek.
Kihívás a papnak és a szónoknak
is szemkontaktust kell tartson.
Egyébként az akusztika csodálatos ebben a
templomban, és az áldozás is úgy történik,
nem úgy, mint más helyeken,
hogy sorba állnak az emberek,
hanem körbeveszik az oltárt és az áldoztatók.
Mi járunk körbe az Eucharisztiával.
A mára már elhunyt építész, Csete György olyan
szimbólumokkal szőtte át a teret, amelyek miatt
már önmagában is érdemes ellátogatni a templomba.
A második világháború Budapesten is
jelentős károkat okozott.
Szinte az egész várost újra kellett építeni a
bombázások után,
és számos templom is tönkrement vagy megsérült.
A kezdeti évek elsősorban a romok eltakarításáról
szóltak, az újrakezdés, az épületek
újjáépítése csak ezek után kezdődhetett el.
A rendszer, a megfigyelések és a mindenhol ott
lakó félelem miatt a vallásos közösségek új
templomok építése helyett a meglévők megtartására
és elsősorban a túlélésre fókuszáltak.
Az állam által leginkább kontroll alatt
tartott terület a főváros területén tehát 49
és 75 között nem épülhetett új templom.
Igazán a váltás az majd csak a 70 es évekre
fog bekövetkezni.
75 ben kezdik el tervezni és építeni Szabó
Istvánnak a Farkasréti temető bejáratával szemközt
templomát, amely ugyancsak ha úgy vesszük,
akkor egyfajta különös megjelenítője annak a
korszaknak, annak a társadalmi átalakulásnak,
aminek köszönhetően újra lehetett a
fővárosban is templomot építeni.
Kádár János is, amikor pápa látogatáson van,
mert erre lehetősége volt 77 ben,
akkor már magának a farkasréti templomnak a
fotójával mutatja, hogy hát nálunk ez a témakör,
ez nem egy elhallgatott és nem egy üldözött.
Szabó István építész munkássága jelentősen
rányomta a bélyegét a fővárosi templomokra.
Az 1970 es, 80 as évek templomépítkezéseit a
szigorú kontroll mellett a pénzhiány jellemezte.
A tervező ennek dacára,
vagy talán éppen ezért nagyon modern és
formabontó épülettel rukkolt elő a 11.
Kerületi Ildikó téren és a Táltos utcában is.
Ezekben az épületekben már hiába keressük a
hagyományos hosszanti templomi elrendezést.
A tér újfajta megszerkesztéséhez kellett a
modernizálódó egyház is, amely az 1962 és 65.
Közötti II.
Vatikáni Zsinat alatt számos újítást hozott.
Az eddig a híveknek háttal miséző pap
megfordult és szemben állt a gyülekezettel.
Szabó István épületei már erre a lényeges
változtatásra adott válaszként is értelmezhetők.
A II.
Vatikáni Zsinat óta óriási szabadság van Azzal,
hogy a zsinat a közösségiségre helyezte a
hangsúlyt, megfordította a liturgikus rendet,
hogy az oltárnál a pap szembefordul a híveivel,
és nem határozta meg az ehhez
kötelezően tartozó térformákat.
Egy icipicit azt mondhatom,
hogy felkészületlenül érte nem csak a
közösségeket, de az építészeket is.
Egy kicsit ilyen iránytű nélküli helyzet alakult
ki, ahol az egyéni érzékenységre lett bízva,
hogy milyen tereket, milyen formákat alkalmazunk.
Óriási káosz alakult ki ebből
kifolyólag rengeteg izgalmas kísérlettel.
1976 ban az akkor készülő budapesti BAH csomópont
építése miatt felrobbantottak egy kápolnát,
ezért egyfajta jóvátételként kapott a kerület
a szorosan beépített Táltos utcában templom
építési lehetőséget.
A tervező Szabó Istvánnak ambiciózus elképzelései
voltak, amelyek megvalósítását azonban a hatóság
nem engedte, így végül a tervekhez képest egy
lényegesen szerényebb épület született.
Az anyagi lehetőségek szűkösek voltak,
ez meglátszik a templomon is,
amelynek építésekor az akkoriban olcsónak
számító beton béléstesteket, igénytelen kopolit
üveget és vasszerkezetet használtak, a feddésre
pedig csak alumínium hullámlemezre tellett.
Az olcsó anyagok, a hőszigetelés hiánya miatt
az épületben nyáron hőség uralkodott,
télen felfűthetetlen volt, esőben beázott, ezért
kellett a templomot felújítani és átalakítani.
Szabó nem csak a fővárosban hagyta ott a
kézjegyét.
Érd kertvárosi részén, Érdligeten is áll egy
hozzáköthető épület, amelynek külön érdekessége,
hogy eredetileg művelődési háznak készült.
Aztán az igények változása
miatt az építész áttervezte a zártsorú
beépítésben megjelenő Táltos utcai templom,
vagy a Budapest környéki érdligeti templom.
Szabó Istvánnak olyan épületei,
amelyek egy egy újabb és újabb történetet
mesélnek, tehát nem lehet azt mondani,
hogy még egy alkotó is ugyanolyan templomokat
tervezett volna folyamatosan.
Nyilván voltak kedvenc anyagai,
amit szívesen használt.
A modern templomok sokak ízlését bántják,
olykor maga a plébános is nehezen barátkozik
meg a szokatlan épülettel.
Az azonban biztos, hogy ezek a templomok is
történelmünk részei és fontos korlenyomatok.
Mindegyiknek külön története és személyisége van.
Magyarországra a második világháborút követően
vasfüggöny ereszkedett, és az Állami Egyházügyi
Hivatal vette át a vallási kérdéseket.
Sokszor tiltotta, korlátozta,
megnehezítette a templomépítéseket,
elvágta az építőanyag beszerzési lehetőségeket.
Egy közel kétezer éves, Európa kultúrájába
mélyen beleivódott vallást azonban nem lehetett
adminisztratív módszerekkel megszüntetni.
A hívők valahogy mindig megtalálták az útját
módját, hogyan gyakorolják a vallásukat, és
amikor csak lehetett, új templomot is építettek.
Ehhez sokszor trükkök egész sorát kellett bevetni,
éppen mint az óbudai Szentháromság templom
esetében. Nagyon nehéz volt.
Az akkori polgármestert,
aki minden hatalom birtokosa volt,
illetve nem is csak a polgármestert,
hanem a pártbizottságot, az akkori
pártbizottságot rávenni, hogy ezt engedélyezzék.
De végül is sikerült,
és 1984 ben elkészült a templom.
De addig 80 tól 84 ig itt nagy munka folyt.
Én magam is résztvevője voltam ennek,
nagyon sokan itt önkéntesen a plébánia hívei
közül szombatonként önkéntes munkát végeztünk.
Ez egyúttal a közösség alapítását,
alakulását is szolgálta.
Merthogy ugye itt akkor együtt ebédeltünk, hol
virslit, hol kis sört ittunk hozzá és dolgoztunk.
A templom akkori plébánosa, Elzler Ferenc is
kivette a részét a kétkezi munkából.
Reverendáját munkás ruhára cserélte.
Sok hívő fejében él még az akkori kép,
ahogy kék overallban jár kel,
dolgozik, irányítja az építkezést.
A panelházak tövében végül a sok kompromisszum
miatt különleges, semmilyen más templomhoz
nem fogható alaprajzú épület született,
amelyhez egyedi, Perczel Dénes építész, festő
által tervezett és készített oltárkép társul.
Az új templom születésével
új közösségi tér is született.
Óbuda maga egy jelentős sváb település volt.
A török kiűzése után nagyon sok svábot
telepítettek be ide a környékre, akiknek a nagy
részét akkor, amikor lebontották a belső Óbudát és
elkezdték ezt a panelrengeteget építeni, akkor
innen kitelepítették és szétszórták a városban.
Ebben politikai szándék is volt,
hogy ne maradjanak itt egyben a régi emberek,
de azért maradtak svábok,
és sok ünnepségüket ide hozzák a mi templomunkban.
A modern gondolkodású, szakrális épületeket is
tervező építészek közül kiemelkedik Csaba László,
aki vidéken és a fővárosban egyaránt alkotott.
A progresszív, modern építészek nem csak az
újszerű formákkal és anyagokkal kísérleteztek,
hanem felvették építészeti hatást keltő
eszközeik közé a fényt is.
A természetes fény, illetve ma már azért a
mesterséges fény is nagyban hozzájárul,
hogy milyen hangulatúvá válik a tér,
mennyire tudjuk személyesnek,
adott esetben privát hangulatúnak, a magán
áhítat hangulatú terének érezni azt a teret,
vagy adott esetben a közösségi együttlétnek.
A A világos, az átfogó, az átlátó, felemelő tere.
Hogyan teremtődik meg a materiális,
az immateriális építőanyagok.
A fényre gondolok, és magának ennek a tér
hatásnak a megfogalmazása az,
ami különlegessé teszi ezt a viszonylag egyszerű,
de ezért nagyon összetett térformát. A II.
Vatikáni Zsinat szemlélete nem csak az
építészekre és a tervezésre hatott,
hanem a templomok belső díszítésére is.
A szakrális terekben olyan alkotások jelenhettek
meg, amelyekre korábban nem volt példa.
A pápai enciklikák is megfogalmazzák és
szorgalmazzák a kortárs művészetnek,
a kortárs egyházművészetnek a megjelenését.
Ez nem csak ötvösművészetben, festészetben,
adott esetben falképfestészetben,
textíliákban jelenik meg, hanem konkrétan
olyan jelleggel is, hogy belsőépítészetben
ezeket a katolikus templomokat átalakítják.
Számos nagyon szép belsőépítészeti alkotás
születik ebben a korban oltár, asztal,
hozzátartozó, szószék vagy tabernákulum
tekintetében, vagy papi ülőhely tekintetében.
Csaba László Békásmegyer családi házas részén álló
alkotása eredetileg harangtorony nélkül készült.
A tradíciókhoz ragaszkodó gyülekezetnek
azonban annyira hiányzott, hogy 2003 ban,
közel húsz évvel a templom építése után végül
harangtornyot is kapott a templom.
Az 1989 90 es rendszerváltás után templomépítési
hullám vette kezdetét Magyarországon.
Az addig háttérbe szorított egyházak megpróbálták
befoltozni az előző negyven évben keletkezett űrt.
A kisebb egyházak sem maradtak ki a sorból,
ennek folyományaként a szerényebb tagú
gyülekezetek is önálló templomhoz jutottak.
Az ezredfordulóra készült el a csepeli
görögkatolikus templom is.
Csepeli görögkatolikusok szórványban élnek,
eredeti fellelési helye a görögkatolikusoknak
az ország keleti fele, főként Szabolcs-Szatmár,
Bereg, Borsod-Abaúj-Zemplén,
Hajdú-Bihar vármegyék és onnan munkalehetőség
folytán vándoroltak el az emberek már akár a XX.
Század elejétől kezdődően is,
de a legnagyobb elvándorlás az 50 es,
60 as években történt, és a 60 as évek végén,
70 es évek elején már biztosan.
A görögkatolikus hívek megszervezése az
elkezdődött itt ezen a területen is.
Az építész, Fejérdi Péter ellipszis alaprajzú és
nyers téglából készült templomot álmodott meg.
Mivel nem használtak vakolatot,
a téglákat egyesével kellett válogatni és
azokat úgy beépíteni a falazatba,
hogy legszebb arcukat mutassák.
Ez a fajta gondoskodó építkezés széppé tette
az épületet és belső többletet is adott neki.
Azt keresgéltem, hogy van e közös nevező a
keleti és a nyugati egyház között,
és visszamentem addig az időig,
amíg még a nagy egyházszakadás nem történt meg.
Úgy tűnik nekem, hogy a román korban még nem volt
éles a szakadás, ott még megvolt a közös nevező,
és emiatt azt gondoltam, hogy ez a kápolna
amúgy is a léptékében megengedi azt, hogy egy
pici román románkori karakterű templom legyen.
Számos kritika éri a modern templomokat.
Sokan felróják, hogy dísztelenek,
és kevés téma akad a szemnek.
Nos, a modern szakrális épületeknél ez nem
véletlen, sőt tudatos, hiszen az embert
nagyon sok vizuális inger éri nap mint nap.
Ezért sokan gondolják úgy,
hogy a templom legyen az a hely, ahol a test
és a lélek mellett megnyugodhat a szem is.
A budaörsi evangélikus gyülekezet templomának
vörös téglája és fehérre meszelt falai tökéletes
helyet biztosítanak az elcsendesüléshez.
A viszonylag kisszámú gyülekezet miatt a
szokásosnál talán kisebb templom követi az
eredetileg sváb település zártsorú beépítési
szokásait.
A gyülekezetből többen szerették volna,
ha a templomot Makovecz Imre tervezi.
Tárgyalások is folytak az építésszel,
ám végül dr. Krailing János építészre bízták
a megvalósítást. 2001 ben.
A budakeszi református templom is a béke szigete.
Itt a meghittséget a természetes anyagok
használatával és a templomba beszűrődő fények
irányításával érte el a tervező, Basa Péter.
Ez a telek, ahol a templom végül is megépült,
nagyon keskeny.
Problémásnak nézett ki, hogy egyáltalán
ide egy épületet el lehetne helyezni,
de egy építészt mindig az inspirálja,
ha a feladatot nem lehet egyszerűen megoldani.
A fának, mint építőanyagnak elsőbbséget adott.
Ez a fa nem lucfenyő, hanem szibériai vörösfenyő.
És ezt az anyagválasztást Péter végigvitte az
egész templomon, tehát a zsindelyektől
elkezdve a padokig meg a tartószerkezetig,
toronyig minden vörösfenyőből készült.
A Budakeszin élő reformátusok felmenői a második
világháború után érkeztek a Felvidékről,
a Vajdaságból, illetve Erdélyből.
Erdélyből származik az építész Basa Péter is,
és noha modern templom áll előttünk a Zsindelyes
toronnyal, mégis sikerült belecsempésznie egy
csipetnyi székely földet is az épületbe.
Egy olyan szép templom,
és annyira jó az akusztikája.
Átlátható mindenkivel szinte az igehirdetés alatt
is tudok kapcsolatot, szemkontaktust kialakítani.
Meg maga a belső berendezése annyira otthonos
és bensőséges emiatt a sok fa rész miatt,
hogy nagyon jó ide mindig bejönni.
Nagyon jó mindig megnyugodni és nagyon jó
mindig itt áldani az Istent.
Nagyon könnyen otthonra lehet találni ebben a
hajlékban, az Isten házában.
Nem csak a berendezés miatt, mint említettem,
hanem a közösség miatt is.
A templom kiállta az idők próbáját,
és Budapest térségében az egyik legelismertebb
modern református szakrális épületnek számít.
Közreműködők:
Földrajzi név:
Tezaurus:
Reláció tartalmak: