Itthon vagy!
(korhatár nélkül)
Gyártási év: 2025 Adásnap: 2025. február 28.
Időpont: 11:33:11 | Időtartam: 00:20:05 | Csatorna: | ID: 4378538
Beszélt nyelv: magyar
NAVA műfaj: ismeretterjesztő / oktató műsor
Főcím: Itthon vagy!Műsorújság adatai:
Magyarországról határon innen és túl. Sok olyan helyszínnel, ami az útikönyvekből sem marad ki, de számos olyan információval, ami lehet, hogy igen. Mesélő városok, mesélő képek - helyenként onnan, ahol csak a madár jár. A sorozat szerkezete, tematikája mint egy modern, informatív útikalauzé. Infografikák közbeiktatásával úgy mutatunk be helyeket, programokat, szabadidős aktivitásokat, hogy mindenki megtalálhassa a neki legmegfelelőbbet.
Technikai leírás:
A műsorszolgáltatói információk forrása az automata beszédfelismerő program használatával készült leirat. A teljes leirat automata beszédfelismerő program használatával készült.
Teljes leirat:
Csömör a főváros szomszédságában addig addig
nyújtózkodott, ameddig a végtagjai bírták.
Csak nyúlt és nőtt, mára pedig tízezernél is
több őslakossággal büszkélkedhet.
Én gyermekkoromban még ahhoz voltam szokva,
hogy az utcán szlovákul, tótul beszélnek a nénik.
Az én nagymamám is népviseletben járt.
A paraszti iparos életforma eléggé jellemző
volt a településen,
most már alig látni ilyen népviseletes néniket.
Nem annyira szlovákul,
tótul beszélnek az itteniek a hétköznapokban,
hanem kicsit polgáriasultabb és jelentős
arányban betelepült ekkel megtelt település.
Most a lakosságnak a kétharmada,
vagy tán még nagyobb aránya is nem tősgyökeres.
A csömöri Tót Hagyományaink Háza épületének
eredetileg semmi köze nem volt a szlováksághoz.
Egészen addig, amíg át nem alakították.
A fő épület egy sportöltöző volt,
a régi csömöri híres NB1 es
kézilabdacsapatának volt a sport öltözője.
Ennek talán az egyharmada volt az eredendő épület,
a többit már mi magunk, rengeteg dolgos kézzel
hoztuk össze, hogy ez ilyen szép legyen.
Nemzetiségi nevelés folyik az épületben, délután
napközi van, és sokszor van itt népismereti óra,
hogy a gyerekeknek élőben tudjuk bemutatni,
hogy mit jelent az, hogy tiszta szoba, a konyha,
az eszközök, a vetett ágy és egyéb dolgok.
Az itt dolgozók, segítők úgy gondolják,
hogy ők nem ápolják és nem is őrzik,
hanem megélik a hagyományaikat.
Most éppen tűvel visznek színt a vászonra.
A gyerekeket szokta érdekelni,
hatók az ilyen A foglalkozásokra.
Egy picit visszavettünk most az alapok
elsajátítására.
Úgy gondoltuk, hogy lehet, hogy nem kéne
egyből belevágni a legnehezebb részekbe,
és az alapokra visszatértünk,
mint az én kis száröltés, laposöltés.
Ha nincs meg az alap,
nehezebb azért elkezdeni a bonyolultabb munkákat.
A csömöri kék és zöld kiegészítik egymást,
a tavasz érkeztével pedig a hímzett virágok
is szirmot bontanak.
Ez nem egy olyan tájház, ahova nyitvatartással egy
héten egyszer bejövünk, hiszen az oktatás és a
mindenféle szakkör miatt mi szó szerint itt élünk.
Szinte nincs is olyan hétvége,
hogy ne lennénk itt.
Ez azért fontos, hogy a gyerekek tudják azt,
hogy honnan jöttünk, mik az őseink szokásai,
hogyan öltöztek, mit énekeltek, mit ettek,
mit táncoltak.
A változás szele alapjaiban formálta
át Csömör régi utcaképét.
A faluközpontban a hentesüzlet épülete a hús
és füstölt áru szagát kávé illatra cserélte.
Az önkormányzati, gasztro,
kulturális közösségi tér.
Az egykor kocsmaként is működő Petőfi Sándor
Művelődési Ház közelében nyílt meg.
Ez az épület körülbelül 100 évvel ezelőtt épült,
és akkor hentes bolt volt.
Itt egy olyan család lakott,
amely Csömörön és a szomszédos 16.
Kerületben, Cinkotán egy hentes vállalkozást
működtetett, és gyakorlatilag most a 90 es
évek végéig hentesboltként működött.
Aztán néhány évvel ezelőtt meghirdette az
eredeti tulajdonos család eladásra.
Az önkormányzat megvette, és kialakult az az
elképzelés, hogy a civil közösségek és helyi
művészek, kulturális személyiségek adjanak
életet ennek a közösségi helynek.
Az épület funkcióváltása tükrözi a település
társadalmi változásait.
A hentesbolt így az egykor Csömörre is jellemző
kereskedő ipari tevékenység átalakult.
A berendezési tárgyakat, a bútorokat,
a községben élők ajánlották fel, így ide a
Kultúr2 be mindenki haza is jár egy kicsit.
Nyilván olyan bútorok döntően,
amiket már nem annyira használnak,
de még szépek, emlékek fűződnek hozzá.
Emiatt is kicsit magukénak érzik az emberek,
akik teret szeretnének maguknak találkozásokra.
Ez nem feltétlenül civil szervezetet jelent,
jelenthet baráti társaságot,
kulturális kisközösségeket, képzőművészeket,
kézműveseket, azok itt megtalálják a
találkozási pontokat, de ugyanakkor neves,
Csömörön lakó művészek is magukénak érzik.
Tehát nagyon sokféle program
várható ezen a helyen.
Civil csoportok, közösségek kulturális igénnyel,
közösségi igénnyel veszik birtokba.
A közösséghez tartozás igénye mindenkiben ott van,
előbb utóbb mindenki.
A csömöri felmenőkkel nem rendelkezők,
a csupán beköltözők is ráéreznek a Csömöri ségre.
A víz csordogáljon bármilyen soványka mederben,
az élet fontos pillére.
A csömöri Tekergő horgásztavat és tocsogós
mocsarat is táplál, hogy aztán keresztülhaladva
a nevét adó községen, a vén Duna vizével
összekapaszkodva a tenger felé vegye az irányt.
Bármennyire hihetetlen, Csömör patakjára száz
évvel ezelőtt fürdő települt.
Strand állott, most kőhalom.
A gátak
közé szorított víz dühöngő óriássá változott.
Egy legendás régi strand működött Csömörön.
A bejáratánál állunk,
tulajdonképpen a Csömöri patak felduzzasztásából.
Hatvanas évek elejéig, körülbelül negyven
éven keresztül működött ez a strandfürdő.
Nagyon népszerű volt egy óriási, 62 63 környékén
bekövetkezett Következett esőzés következtében,
amikor hatalmasra megduzzadt a patak,
elárasztott itt mindent.
Gyakorlatilag egy épületet leszámítva, amit
megmaradt. Minden kabint, vendéglátóegységet stb.
Elvitt a víz.
A tanács nem építtette újjá a fürdőt,
helyén ma természetismereti park található.
A patak mentén sétálva eljuthatunk a csömöri
őslábhoz is.
Száz évekkel ezelőtt a terület,
mint óriási szivacs szívta magába a patak vizét.
Aztán jött az ember és elöntés biztosra
mélyítette a medret, kanyarokat vágott át.
Itt minden tél végi tavaszi időszakban bokáig
állt a víz.
Ez a pesti síkság az egyik utolsó egykori
tájképet őrző területe.
Ez az egész völgy a Csömöri pataknak a völgye,
és az táplálta vízzel rendszeresen kiöntött
minden nagyobb esőzések után,
úgyhogy ez Teljesen eláztatta a patak.
Később a forró nyár a még megmaradt
nedvességet is kikönyörögte a talajból,
de a természet nem adja könnyen magát.
Az átalakuló világban még maradt valami a régből,
ami nagyon értékes és nagyon szép.
A bokorfüzesek abból itt még vannak nagyobb
állományok, illetve a füzesek, tehát a fehér fűz
és a csöröge fűz. És nagyon sok nyár van még itt.
A védett növények közül talán a tőzeg
páfrányt említeném meg, de például legutóbb
is találkoztunk barna rétihéjával. Itt költ.
Hogy a talajvíz ismét megjelenjen, a terület a
közelmúltban rehabilitáción esett át, és bár a
kiszáradt Öreg tó még csak álmodik a csapadékról,
egyszer hátha ide is visszatér majd az élet.
Mindenesetre a Csömöri horgásztó köszöni, jól van,
Békés halai még a mélyebb részeken vermelnek,
a tőkés récék viszont fáradhatatlanul taposnak.
A nedves rét valaha sok ezer szarvasmarhának
is takarmányt biztosított,
ugyanis a láprétet évente többször kaszálták.
A tehén helyett ma már inkább lovat tartanak.
A főváros és az M0 s autóút közelsége a lovas
tanyáknak elhozta a virágkort.
A csömöri Zengő Nyíl egyesületben az állattartó,
lovas nomád életmódot próbálják rekonstruálni,
nem csak rekonstruálni,
hanem valahogy átvinni a modern korba.
És ezt úgy tudjuk megcsinálni, hogy részben
elkészítjük ezeknek a korabeli tárgyaknak a
másolatait, kipróbáljuk használat közben őket,
illetve például a lovasíjászat nevezetű
sportba próbáljuk ezt valahogy átcsempészni.
Íjat és bizonyos nyílvesszőket már a szkíták
is használtak a Krisztus előtti századokban.
A legeslegtöbb felszerelésünk a honfoglalás
korára, tehát a XIX.
Századra jellemző, mégiscsak azért,
hogy a magyarságnak valamiféle múltbeli
tevékenységét reprezentáljuk és próbáljuk így
a sportba átvinni A ma embere szereti
beleélni magát az ősök életébe.
Van annak valami varázsa,
hogy a jelenben a régi kor visszaköszön?
A Zengő Nyíl Egyesület rendszeresen
foglalkozik gyerekcsoportokkal.
A mobiltelefon használata nem tilos, viszont
a kütyük rendszerint nem férnek el a kézben,
így előbb utóbb mindenki önként válik meg tőlük.
Ha meg tudja,
hogy a nyílvesszőt hogyan kell elkészíteni,
fel tudja ő is tollazni, meg bizonyos anyagokat,
amik a természetben vannak, megismer.
Tehát nagyon sokat vannak kinn ezek a gyerekek,
és mindenféleképpen egy kicsit olyan ár ellen
úszás a mai korban.
Mert ugye a mai kor azt mondja,
hogy menjél be, mi meg egy kicsit azt mondjuk,
hogy gyere ki és inkább legyél kint.
A kinti lét egyébként Csömörön nem
teljesíthetetlen feladat.
A 20 km hosszú Csömöri körtúra a
község természeti,
helytörténeti és kulturális értékeit mutatja be.
A főváros közelsége,
a falusi nyugalom és a természeti adottságok
Csömört ideális hellyé tették mindazok számára,
akik úgy döntöttek, hogy életüket ezen az erős
tradíciókkal rendelkező, de a gyüttmenteket
is szívesen befogadó településen képzelik el.
A lakosság jelentős része, mondhatni,
hogy a többség az utóbbi évtizedekben
települt be a faluba.
De mi kell ahhoz, hogy Csömör ne csupán
alvóközségként szunnyadjon Budapest árnyékában?
Meg kell ismertetni az ideköltözőkkel a település
értékeit, látványosságait, történelmét, múltját.
Csömör 28 ezer lépéses körtúráját végigjárva
akár szakaszonként is máris olyan
közösségbe csöppenünk,
akik teljesítették a közel húsz kilométeres távot.
Legalább hat hét kilométer a központi része a
Csömöri patak mellett halad el.
Ez egy vizes tanösvény,
és egyébként itt a természetismereti parkban,
de a patak mentén még legalább 5 6 kilométeren
keresztül gyakorlatilag a régi idők,
az új idők különböző vízzel kapcsolatos egységei
kerülnek bemutatásra a kör túraútvonala mentén.
A tematikus táblák a különböző településrészekhez
kapcsolódó helytörténeti tudnivalókat mutatják be.
Csömör legmagasabb pontja a 221 méter magas
Kálvária hegy is a túraútvonal egyik állomása,
csakúgy, mint a Kitekintő pont,
vagy éppen a Csömöri patak felduzzasztásával
létrehozott horgásztó.
Nagyon érdekes a csömöri körtúrának az
alapgondolata.
Sok helyi szakember, lokálpatrióta önkormányzat
fogott itt össze, hogy feldolgozza,
bemutassa azokat a településrészeket,
amelyek megmutatásra méltóak a Csömör
település számára fontosak helytörténeti,
kulturális, közösségi szempontból.
A csömöri Hősök tere, a könyvtár és a művelődési
ház a település egyik központi része.
A Petőfi Sándor Művelődési Ház sarki épülete
több mint 100 esztendős, és bizony volt idő,
amikor kocsmaként szolgált.
Az 1900 as évek elején a sík kocsma volt az
egyik központi helye a falunak, illetve a 60
as években pedig megépült a moziterem.
Ez a kettő lett összeépítve az 1980 as években,
és azóta működik művelődési házként.
Volt itt könyvtár és minden egyéb,
elsősorban a helyi civil szerveződéseknek,
baráti társaságoknak,
kisebb csoportoknak biztosítunk helyet,
akár táncórákhoz, akár mozgáshoz, akár énekkarnak.
Az egyik kisebb teremben éppen a 80 évvel
ezelőtt kényszermunkára, málenkij robotra
elhurcolt 25 német ajkú csömöri lakos emlékére
rendeztek kiállítást. Merthogy Csömörre a 18.
Században földműves svábok is érkeztek,
majd az 1831.
Évi kolerajárvány következtében
megtizedelődött népesség pótlására újabb
német családok telepedtek le Budáról.
Csömör több nemzetiségét a művelődési ház
kiállítási anyaga is tanúsítja.
Az épület másik szárnyában a Báló Lipót Egyesület
által gyűjtött és berendezett falumúzeum látható.
Volt olyan, hogy meghívtam az osztálytársnőimet 72
ben ide Csömörre, és teljesen meg voltak döbbenve,
hogy hogy hova jöttek ők, merthogy egész úton
a HÉV en nem hallottak magyar szót.
Úgyhogy akkor Csömörön még nagyon sokan beszélték,
és most is azért vannak,
akik jól beszélik a szlovákot.
Rúzsa, Jason, Rúzsa Kim Járjam a búza, A Báló
Lipót Népdalkör a csömöri viselet bemutatásával
és a szlovák dalok Daluk éneklésével őrzi és
menti tovább a szlovák nemzetiségi kultúráját,
a csömöri tót hagyományokat.
Pilisjászinka már a mi ruháink, azok mind olyanok,
amik eredeti ruhák, és valakitől tudjuk,
hogy melyik ruhát kitől kaptuk.
Úgy szoktunk felöltözni azért, hogy általában vagy
brokátban, mert itt többen is voltak brokátban,
az volt a nagyon nagyon ünnepi viselet.
Aztán volt a bimbós szoknya,
ami ilyen hímzett apró virágos hímzésekkel.
Az is még ünnepi volt például az úrnapi körmenet,
ami Csömörnek egy nagy hagyománya.
Ott általában az asszonyok a sátor,
a Buczka mellett ilyen bimbós ba álltak régen,
akik még viseletesek voltak.
A népdalkör megalakulásakor,
1996 ban egy csömöri lakodalmas t adtak elő.
Akkor még férfi hangból sem volt hiány.
A mostani dalkörben már csak hölgyek énekelnek.
Pest vármegye északkeleti települései közül
szinte elsőként, 1135 ben már valamiféle okiraton
szerepelt a Csemer, vagyis a mai Csömör név.
Az a tudat, hogy ősi fundamentumra épült a község,
a tősgyökeres csömöri eket ma is büszkeséggel
tölti el.
Még akkor is így van ez, ha a török időkben
olyan szinten elnéptelenedett a község,
hogy az 1710 es években evangélikus,
majd katolikus szlovákokat kellett a vidékre
csábítani, hogy legyen, aki megműveli a földet.
A Grassalkovich telepítette az 1700 as
években a szlovákokat Csömörre.
Érdekes, hogy örmény Csömör nagyközségnek a
testvértelepülése, Grassalkovich ott született,
és itt Csömörön, miközben a Nepomuki szobrot
állították, itt lett rosszul.
Hazaszállították őt Gödöllőre, mert akkor
Gödöllőn élt és ott hunyt el. De mi, csömöriek.
Azt az anekdotát meséljük, hogy testvértelepülésen
született és Csömörön halt meg.
Grassalkovich Antal templomot is építtetett a
településre.
Az úrnapi körmenetnek is ez a kiindulópontja.
A csömöri, közel másfél kilométer hosszú,
virágszőnyeges úrnapi körmenet az országban
szinte egyedülállóan a község utcáin halad végig.
A svábokat már Budaörsről telepítették ide,
és ők hozták magukkal ezt a gyönyörű úrnapi
körmenetet, amit minden évben meg lehet csodálni,
és amire mi tótok büszkék vagyunk,
hogy ők hozták, mi meg megőriztük. A XX.
Század sok változást hozott a csömöri
szlovákság életébe.
Sokan elhagyták a viseletet és polgári ruhára
váltottak.
Voltak, akik az 1948 as lakosságcsere során
Csömört is elhagyták és az akkori Csehszlovákiába
költöztek egy új, másféle élet reményében.
A nagy változás valóban az volt,
hogy elhagyták a viseletet, és azok az
emberek maradtak viseletben többségiben,
akik itt dolgoztak helyben a földeken,
a termelőszövetkezetben,
hiszen nem kellett csömörről kimenniük.
De azért volt egy maréknyi asszonyka,
aki felvállalta és Pestre is így járt.
Ma már a hagyományos, az autentikus, a régi,
valódi érték, mint ahogy a sütemények közül
is a házias. A nagymama készítette az igazi.
A sütemények királyának,
a hájas tésztának Csömörön nagy divatja van
minden évben versenyeznek is az itt élők,
hogy ki készíti a legfinomabb at.
Kormányos Erzsébet nem titkolja a fortélyokat,
sőt a csömöri Tót Hagyományaink Házában egy
kurzuson bárkivel meg is osztja a fogásokat.
Nem csak én készítem a tésztát, hanem a
kurzuson résztvevők is lehetőséget kapnak arra,
hogy a teljes folyamatot végigcsinálják,
tehát hogy kidagasztják a tésztát,
előkészítsék a hájat teljes folyamatában,
megcsinálják a hájas tészta hagyományos magyar
sütemény, amelyet sertés hájjal készítenek,
főleg disznóvágás idején.
Ha háj helyett zsírt használunk,
akkor az a hamis, hájas.
Az alaptészta elkészítésénél fontos a pihentetés.
Pihentetés után rákerül a háj, és ezt a hájat
három alkalommal visszük rá a tésztára.
Időközben pihentetjük a tésztát hűtőben,
hideg helyen.
És akkor itt a lényeg a hajtogatáson is van,
mert mindig ugyanúgy kell hajtogatni a süteményt,
hogy szép leveles legyen.
Több mindennel tölthetjük, szilvalekvárral.
Ez a szilvalekvár itt helyben készült és dióval,
de lehet mákkal is,
túróval is és még gesztenyével is.
A tészta könnyedségét,
levelességét az ecet és a hajtogatás adja meg.
A disznó hája a sütemény kalória tartalmáért
felel.
Az energiagazdag tészta után nem
kell messzire menni, a tót hagyományaink
házában el is lehet égetni a zsírt.
A Furmicska Néptánc Egyesület tagjai éppen
azt teszik, polkát táncolnak,
hogy tudjunk tánc közben énekelni.
Szlovák nyelvórákat vesznek a gyerekek,
és az is fontos, hogy tudja,
hogy miről énekel, mert jókedvünk van.
Vagy most ez egy szomorú ének,
mert elhagyott a kedvesünk.
Itt a legtöbb gyerek nagyon szépen
beszél szlovákul, ezért fontos,
hogy egy ilyen jó közösségbe járjanak a gyerekek,
mert észrevétlenül is kialakul nemcsak a szeretet,
hanem a tisztelet is a saját kultúránk iránt.
A csömöri tót hagyományok ápolását,
a népviselet megőrzését a Furmicska Néptánc
Egyesület táncosai nem tudatosan végzik,
mégis minden egyes szavukkal, tánclépésükkel,
büszkén hordott viseleti darabjaikkal az ősök
útján járnak.
A.
Műsorszolgáltatói ismertető:
Csömör a főváros szomszédságában addig addig nyújtózkodott, ameddig a végtagjai bírták. Csak nyúlt és nőtt, mára pedig tízezernél is több őslakossággal büszkélkedhet.
A víz csordogáljon bármilyen soványka mederben, az élet fontos pillére. A csömöri Tekergő horgásztavat és tocsogós mocsarat is táplál, hogy aztán keresztülhaladva a nevét adó községen, a vén Duna vizével összekapaszkodva a tenger felé vegye az irányt. Bármennyire hihetetlen, Csömör patakjára száz évvel ezelőtt fürdő települt. Strand állott, most kőhalom. A gátak közé szorított víz dühöngő óriássá változott. Egy legendás régi strand működött Csömörön.
A csömöri Zengő Nyíl egyesületben az állattartó, lovas nomád életmódot próbálják rekonstruálni, nem csak rekonstruálni, hanem valahogy átvinni a modern korba. És ezt úgy tudjuk megcsinálni, hogy részben elkészítjük ezeknek a korabeli tárgyaknak a másolatait, kipróbáljuk használat közben őket, illetve például a lovasíjászat nevezetű sportba próbáljuk ezt valahogy átcsempészni.
A főváros közelsége, a falusi nyugalom és a természeti adottságok Csömört ideális hellyé tették mindazok számára, akik úgy döntöttek, hogy életüket ezen az erős tradíciókkal rendelkező, de a gyüttmenteket is szívesen befogadó településen képzelik el. A lakosság jelentős része, mondhatni, hogy a többség az utóbbi évtizedekben települt be a faluba.
Csömör legmagasabb pontja a 221 méter magas Kálvária hegy is a túraútvonal egyik állomása, csakúgy, mint a Kitekintő pont, vagy éppen a Csömöri patak felduzzasztásával létrehozott horgásztó.
A Petőfi Sándor Művelődési Ház sarki épülete több mint 100 esztendős, és bizony volt idő, amikor kocsmaként szolgált. Az 1900 as évek elején a sík kocsma volt az egyik központi helye a falunak, illetve a 60 as években pedig megépült a moziterem.
Ez a kettő lett összeépítve az 1980 as években, és azóta működik művelődési házként.
Pest vármegye északkeleti települései közül szinte elsőként, 1135 ben már valamiféle okiraton szerepelt a Csemer, vagyis a mai Csömör név.
Az a tudat, hogy ősi fundamentumra épült a község, a tősgyökeres csömörieket ma is büszkeséggel tölti el. Valódi érték, mint ahogy a sütemények közül is a házias. A nagymama készítette az igazi. A sütemények királyának,
a hájas tésztának Csömörön nagy divatja van minden évben versenyeznek is az itt élők, hogy ki készíti a legfinomabbat. Kormányos Erzsébet nem titkolja a fortélyokat, sőt a csömöri Tót Hagyományaink Házában egy kurzuson bárkivel meg is osztja a fogásokat.
Közreműködők:
Földrajzi név:
Ortelius:
Tezaurus:
Szabad tárgyszó / cimke:
Reláció tartalmak: