Itthon vagy!
(korhatár nélkül)
Gyártási év: 2025 Adásnap: 2025. április 25.
Időpont: 11:32:51 | Időtartam: 00:20:08 | Csatorna: | ID: 4403378
Beszélt nyelv: magyar
NAVA műfaj: ismeretterjesztő / oktató műsor
Főcím: Itthon vagy!Műsorújság szerinti cím: Itthon vagy! - A két Komárom - TemplomokMűsorújság adatai:
Magyarországról határon innen és túl. Sok olyan helyszínnel, ami az útikönyvekből sem marad ki, de számos olyan információval, ami lehet, hogy igen. Mesélő városok, mesélő képek - helyenként onnan, ahol csak a madár jár. A sorozat szerkezete, tematikája mint egy modern, informatív útikalauzé. Infografikák közbeiktatásával úgy mutatunk be helyeket, programokat, szabadidős aktivitásokat, hogy mindenki megtalálhassa a neki legmegfelelőbbet.
Technikai leírás:
A műsorszolgáltatói információk forrása az automata beszédfelismerő program használatával készült leirat. A teljes leirat automata beszédfelismerő program használatával készült.
Teljes leirat:
Brigéció.
Így hívták kétezer évvel
ezelőtt Dél-Komárom városát, pontosabban a
mai város helyén épült római kori települést.
A Duna vonala mentén húzódott Pannónia
provincia és egyben az egész Római Birodalom
északkeleti határa, amit több száz kilométeren
keresztül erődök és őrtornyok sora,
egy szárazföldi védelmi vonal, a limes védett.
Komárom térségében a limes egyik légió táborát
jelölték ki, de felépült egy katonaváros a
legionáriusok családtagjai számára,
és egy polgárváros, ahol kereskedők,
iparosok és veterán katonák éltek.
Brigetio lakossága abban az időben a katonákkal és
családtagjaikkal, valamint az őket kiszolgáló
személyzettel körülbelül húszezer fő lehetett.
Nagyon fejlett infrastruktúrájú település
részekről kell beszélni, ahol volt csatornázás,
padlófűtéssel melegítették a házakat.
A gazdagabbak megengedhették maguknak,
hogy falfestményekkel, mennyezet festményekkel
díszítsék a frekventáltabb vagy a gyakrabban
használt helyiségeket a lakásokban.
Volt itt két amfiteátrum.
Az egyiket a katonaság használta,
a másikat pedig a civil lakosság használta,
és természetesen nagyon sok temetőt is találtunk.
Brigetio ban több császár is megfordult,
köztük Marcus Aurelius is.
A polgárvárosban is pezsgett az élet.
A jómódú polgárok élénk kereskedelmet
folytattak a Duna túlpartján élő barbárokkal.
A város egykori gazdagságának régészeti
leleteit mutatja be a közelmúltban megnyílt
látogatóközpont,
amit a huszadik század eleji Kaiser und Kőnig
méntelep főépületéből alakítottak ki.
Ma ez Dél-Komárom egyik legszebb homlokzatú
történelmi épülete, pedig a belbecs kincsei bőven
túlmutatnak a külcsínen, ugyanis különösen nagy
számban maradtak itt fenn a tehetős római polgárok
házait díszítő falfestmények és freskók is.
2021 ben a Légió tábor területén egy fürdőt
is feltártak, ami akkor az év régészeti
szenzációjának számított.
A mi feltárási metodikánk nagyon ráfigyelt arra,
hogy lehetőleg mindent tárjunk fel.
Tehát mi nem földgépekkel és nem tudom lapáttal
dolgozunk, hanem inkább apró kis szerszámokkal egy
bizonyos réteg után, ami azt jelenti, hogy ezek az
amúgy abszolút sitteknek, tehát ilyen építési
törmelék eknek és első látásra nagy semminek
látszódó falfestményeket sikerült feltárnunk.
Római kori emlékeket a Duna túlsó, szlovákiai
oldalán, Észak-Komáromban is találhatunk.
Itt Brigetio fénykora után majd két évezreddel
később kezdtek el kiépíteni egy erődrendszert,
amit első építtetője,
József nádor után ma nádor vonalnak neveznek.
Ezt a részt, ahol most is vagyunk,
valamikor 1850 környékén fejezték be.
Ez volt a Nádor vonalnak az 1 es és 6 os
bástya közötti szakasza.
És aztán volt még egy további építkezés,
amit az ötvenes évek után, 1850 után építtettek,
főleg a porosz osztrák háborúban.
Így igazából a Dunától egészen a Vág deltájáig egy
6 km hosszú szakaszú erődítményrendszer épült ki.
A 11 bástyából álló védvonal 6 os bástyájában
ma impozáns kiállítótér lakik.
A lenyűgöző boltozatok egy lovagterem
esztétikáját is megszégyenítenék, pedig itt
minden centinek komoly hadászati szerepe volt.
Mindent az ágyúk folyamatos elsütésére,
ostrom közben rohangáló katonáknak és a kavargó
lőporfüst befogadására terveztek. Aztán a XX.
Század végi átlényegülés
megtisztított téglafalakat,
szabaddá tett lőréseket és modern megvilágítást,
na meg több tucat római kőtárgyat, és végre
nyugalmat hozott az egykori belső harctérre.
Közvetlenül mellettem vannak a szarkofágok,
kő szarkofágok.
Arra az időre jellemző, mikor a rómaiak már
csontvázas temetkezéssel temetkeztek.
Viszont azelőtt volt ez a hamvasztásos temetkezés,
amikor a halottaikat a rómaiak elégették.
A hamvakat egy kis edénybe rakták át urnába
és eltemették bizonyos helyre.
Oda aztán egy sírkövet állítottak,
és ezekből a sírkövekből is van egy néhány.
Az első világháború előtt a Komárom vármegyei
Múzeum gyűjtötte össze a megye régészeti leleteit,
köztük a már akkor is gazdag ásatási anyaggal
rendelkező brigéció kincseit.
Így adódott, hogy a trianoni döntés
után elcsatolt országrésszel együtt
ezek a mai Szlovákia területére kerültek.
Komáromnál három folyó sorsa fut össze.
Itt találkozik egymással a Duna,
a Vág és a Nyitra.
Ráadásul három fontos történelmi város, Bécs,
Pozsony és Buda is nagyjából egyforma távolságra
fekszik innen, tovább növelve Komárom előnyös
stratégiai helyzetét, aminek köszönhetően a
rómaiak után nemcsak a honfoglaló magyarok idején,
de a török háborúk korában is állt itt vár.
Az újkorban pedig még komolyabb erődítések
nőttek ki a környező vizenyős földekből. A 19.
Század elején Napóleon úgy dönt,
hogy megtámadja Oroszországot,
végigvágtatott Európán, és az osztrák császár
kénytelen volt elhagyni szeretett városát, Bécset.
Akkor áll elő az a történelmi helyzet,
hogy Komárom egy rövid időre császárváros lesz,
mert ide menekül Komáromba,
és ő az a császár, Első Ferenc, aki felfedezi
újfent Komárom stratégiai jelentőségét,
fekvését, és elrendeli, hogy a mai Dél-Komárom
területén építsenek három erődöt. A város 19.
Századi történetét végigkísérte az újabb és
újabb erődítmények építése.
A középkori Öregvár és Újvár mögött
felépült a Nádor vonal,
míg a Duna jobb partján a legnagyobb Monostori
erőd mellett a Csillag és az Igmándi erőd is.
A Csillag erőd csillag alakú alaprajzi
elrendezéséről kapta nevét,
ami ma is jól olvasható a levegőből.
A szép nevű erődítmény most talán szebb,
mint valaha lehetett.
Tereiben műemléki felújítások és kortárs
építészeti bővítések után épp múzeum rejtőzik
egy egyedülálló kiállítással.
A másoló műhelyek mindig az eredeti
helyszínen alakulnak ki.
Tehát ha Velencéről beszélünk, egy velencei
műtárgyról, akkor Velencében vagy akár Padovában,
a Vatikánban, Németországban, Görögországban,
és a gipszmásolatokat mindig meg kellett rendelni.
Például a magyar kormány eldöntötte,
hogy gipszmásolatot szeretne rendelni,
a mögöttem lévő Kooleoni lovasszobrát.
Akkor kérvényt küldött az olasz kormánynak,
akik azt jóváhagyták, és miután jóváhagyásra
került, elkezdték legyártani azt a bizonyos
műtárgyat a Csillag erőd pompás tereiben.
Ma a Szépművészeti Múzeum egykor több mint ezer
tételt tartalmazó gipszmásolat gyűjteményéből
nagyjából háromszáz szobrot láthatunk.
Számos esetben közvetlenül az eredetiről vett
negatív levételével készültek a másolatok több
mint száz éve. A másolatok felületét a XX.
Század elején a Szépművészeti Múzeumba
érkezéskor rendszerint díszítőfestők kezelték,
így a művek önmagukban is kiemelkedő alkotások.
Azt gondolhatnánk,
hogy a dél komáromi erődöket építő hadmérnökök
romantikus lelkületű emberek lehettek.
Csakis így születhetett meg a Csillag erőd és
a tőle nem messze felépült Igmándi erőd.
Tulipános alaprajza.
Egy teljesen szimmetrikus alaprajzú erődről
van szó.
Én mindig azt szoktam mondani a látogatóknak,
hogy úgy néz ki felülnézetből,
mint egy tulipán formájú erőd.
A déli része teljesen egy ívelt legyezőforma,
északi részét pedig három új olasz bástya tagolja.
Így alakul ki ez a tulipán alakzat.
Pedig csillag ide, tulipán oda,
a romantikának vajmi kevés köze van az erődök
alaprajzához, sokkal inkább a hadi ráció
vezette a mérnökök ceruzáját.
Az 1870 es évektől, ha mondhatom így, forgalomba
kerültek az úgynevezett hátul töltős ágyúk, azok
már henger alakú robbanó gránátokat lőttek ki,
és ez miatt az Igmándi erőd méretét csökkentették.
Tehát a szabad homlokfalú,
többszintes erődöket a kis erődök váltották fel,
valamint sokkal kevesebb lőrés található rajta,
mint mondjuk a komáromi erődrendszer
leghatalmasabb elemén, a Monostori erődben.
Ugyanis 1867 től az Osztrák-Magyar Monarchia
rendszeresítette a vend puskát, tehát rájöttek
arra, hogy kevesebb tüzér kevesebb lőrésből
ugyanazt a tűzsűrűséget tudja biztosítani,
mint a nagyméretű erődök esetében.
Ma az erőd falai között a szocializmus korában
kiépített légoltalmi pincét és az egykori
szükséglakásokat bemutató kiállításokat
nézhetjük végig, de csakis vezetővel.
A sors fintora,
hogy mire több mint két évtized alatt
felépült a dél komáromi erődrendszer, addigra
a modern haditechnika úgy elszaladt mellette,
hogy az már az átadásakor elavultnak számított.
Egyes feljegyzések szerint már a 13.
Században éltek zsidók Komáromban.
Aztán ahogy váltakoztak a történelmi széljárások,
úgy űzték ki, majd fogadták vissza őket az
évszázadok körforgásában. Tartott ez egészen II.
József császár türelmi rendelete ig,
ami lehetővé tette a zsidók számára a szabad
letelepedést, a kereskedést, a földbérlést,
valamint iskolák és zsinagógák alapítását.
A türelmi rendeletet követően 50 70 család
költözött a városba,
és néhány évtizeden belül három nagyobb zsinagóga
is épült az egyre gyarapodó közösség számára.
Fried Kálmán, az akkori Zsidó Jótékonysági
Egylet elnöke épített egy menházat,
ami 9 szegénysorsú zsidó nő és 9 férfi számára
nyújtott menedéket, szállást és étkezést.
A legenda szerint Fritz Kálmán annyira
vallásos volt,
hogy ő nem járt a neológ irányzatú zsinagógába,
és ezért a menházat úgy alakította ki,
hogy itt egy kis ortodox zsinagóga épült.
Ami abból látszódik, hogy ez a tóraolvasó asztal
a zsinagóga közepén helyezkedik el, míg a neológ
zsinagógákban a tóraszekrény előtt van ez a
tóraolvasó asztal. A hölgyek szigorúan a karzaton.
Minél vallásosabb a hitközség,
annál jobban vannak elválasztva a hölgyek.
Egyszerű okból kifolyólag, hogy szépségükkel
ne zavarják a férfiak imádkozását.
És azért van itt az asztal is, hogy mindenhonnan
jól lehessen hallani a tóraolvasást.
A holokauszt előtt Komáromnak 2300 zsidó
polgára volt.
90 százalékuk soha nem tért vissza a
koncentrációs táborokból,
és onnantól fogva már rabbija sem volt a városnak.
Itt a kis ortodox zsinagógában egy úgynevezett
előimádkozó férfi vezette az istentiszteletet,
aki az udvari szolgálati lakásban élt feleségével.
Később itt született három lányuk is,
de attól való félelmében, hogy itt Komáromban
három zsidó vevőt nem fog találni három lányának,
kivándoroltak Izraelbe 63 ban.
Utána voltak még túlélők, idősebb emberek, köztük
az én édesapám is, akik jól tudtak imádkozni,
és ők tartották az istentiszteleteket, de ezt
folyamatosan. Ahogy elmentek az idősek meghaltak.
A nyolcvanas években már volt olyan újévi
nagy ünnepünk itt a zsinagógában,
mikor magnószalagról szólt az ima,
ami persze a vallással teljesen ellentétes,
mert villanyt se lehet gyújtani, meg de hát
ez volt a helyzet, nem volt más lehetőség.
A vészkorszak pusztítása,
majd a közösség folyamatos fogyatkozása ellenére
a kis zsinagóga a mai napig működik egyetlenként
Észak-Komáromban, sőt a tágabb régióban is,
ünnepnapokon pedig megtartják az istentiszteletet.
Érdekes a sorsa a város egy másik templomának is,
amit még az érsekújvári ferencesek
építettek az ellenreformáció korában.
Egy egyhajós barokk templom ról van szó,
amit tulajdonképpen szoborfülkék díszítenek,
ahol szoborfülke fogadná a szobrot.
De hát mivelhogy ferencesekről van szó,
a szobrjaikat oda festették, és a figurák,
akiket megszemélyesítenek, azok visszafogott,
majdhogynem két színből vannak megalkotva.
A helyiek csak
katonatemplomként ismerik az épületet,
mivel az erődrendszer fénykorában ide masírozott
vasárnapi misére az állomány nagy része.
Azóta a templomot deszakralizálták, és minimális
átalakításokkal izgalmas kortárs művészeti
galéria működik az egykor szent falak között.
A freskókat lefixált attam restaurátorokkal,
hogy ne menjen még jobban tönkre,
tehát az állaguk meg van védve,
le lettek tisztítva, és mi itt annyit tettünk,
hogy 4,5 méter magasságban, ahol adta magát,
ott lefestettük, de ahol a freskó valamilyen
módon kicsillant, azt mindenképpen meghagytuk.
De izgalmas is,
mert nagyon szép tér alakult ki egy sajátos.
A Limes Galéria a különleges atmoszférájával
komplex művészeti élményt kínál, és nem csak
felvidéki képzőművészeknek biztosít teret.
Gyakran érkeznek ide kiállítások Prágából,
Pozsonyból, Budapestről is.
Festészet, szobrászat, grafika, performanszok.
Mindez egy sokat látott,
műemlékvédelmileg is fontos térben.
Komárom idén többszörös jubileumot ül a városi
címét még negyedik Béla királytól kapta 1765 ben,
éppen 760 éve és éppen 200 évvel ezelőtt,
1825 ben.
Itt született Jókai Mór, aki egyébként még gyerek
volt, amikor Komáromban kezdetét vette a Monarchia
legnagyobb erőd rendszerének fejlesztése.
A nagy mesemondó, akinek egyébként
majd minden regényében visszaköszönnek
a komáromi gyerekkorból ismert alakok.
Biztos örülne a csokoládéműhely létrejöttének is.
Egy észak komáromi csokoládé manufaktúra alapítói,
Zsuzsa és Ferenc 25 év építészeti és
belsőépítészeti vállalkozás után döntöttek úgy,
hogy valami édesebbé kezdenek.
Zsuzsa akkor már több éve készített csokoládékat
Cat kedvtelésből a család és a barátok számára, és
végül ebből nőtt ki az új hivatásuk, amit a dizájn
szakmából hozott alapossággal készítettek elő.
Először is kiválogattuk azokat a formákat,
amiket mi szeretnénk készíteni.
Ezeket próbáltuk jól megfesteni.
A jó azt jelenti, hogy összhangban
a csokoládék külleme és a tartalma is.
Például a passió gyümölcsös, sárga,
narancssárga, mint maga a gyümölcsnek a belseje,
a nugát meg barna, pink, és így tovább.
Inkább a csomagoláson múlik egy picivel több.
A csokoládén kívül hisz a külleme a
csokoládénak nem maga a csokoládé,
hanem amit először a boltban vagy bárhol látunk.
Tehát a csomagolás, a csomagolás formája, hossza,
méretei, különlegessége és főleg egyedisége.
Sokáig nagyjából az egész világon úgy gondoltak a
csokoládéra, mint egy barnás csokoládé színű,
lapos, színes papírba csomagolt édességre.
Aztán elkezdtek megjelenni az egyre érdekesebb
formájú, festett, szinte ékszereknek tűnő
csokoládé bonbonok, amik nem csak küllemükben
adnak teret a kreativitásnak, de a töltelékeik
is kifinomultabbak, lágyabbak lettek.
Hiba lenne azonban azt hinni, hogy a művészi
alkotásokkal vetekedő bonbonok készítésekor a
művészeti tehetség a legfontosabb erény.
Ez a munka elsősorban egy idő után gyakorlatot
igényel, tehát precíz, pontos gyakorlatot.
Amit valaki megtanul, egy technikát,
hogy hogyan kell festeni, tölteni vagy
tölteléket készíteni, azt ki gyakorolja.
De a legfontosabb az, hogy ezt minden esetben
pontosan úgy készítse el, ahogy annak lennie kell.
Ugyanis például a tavalyi évben készült 300 ezer
bonbon. Márpedig annyit nem kóstolhatunk, ugye?
Tehát ha betartja a technológiát,
a technikáját a készítésnek, akkor az mind a
300 ezer bonbon egységesen mindenkinek jó lesz.
Tehát olyan nincs, hogy 5 ezer nem sikerült.
És akkor mit csináljanak vele?
Nem csak kalória gyarapításra, de
kalóriacsökkentésre is kiváló hely a két Komárom.
Komárom A kerékpározás
szempontjából nagyon jó adottságai vannak.
Én azt hiszem, hogy nagyon sok szlovákiai város
irigyli a mi helyzetünket, hiszen annak ellenére,
hogy folyókkal vagyunk körbevéve,
sok kerékpárutunk van.
Ezek a kerékpárutak pontosan a folyóknak a
töltésein épültek ki, úgyhogy nagyon jó az
összeköttetés a magyarországi bicikliutakkal is,
mert két híd is van.
Mögöttem látható az új Monostori híd,
amin szintén van kerékpáros közlekedés.
Igaz, a hegyek egy kicsit hiányoznak,
de a Duna másik felén nem messze van a Gerecse,
ahová elég gyakran járunk biciklizni.
A városi kerékpárutakon is sok kerekezőt látni,
de bármerre is indulunk a város határain kívül,
bringával messzire tekerhetünk,
ugyanis az elmúlt években újabb és újabb
kerékpárút szakaszok épültek a környéken.
A Duna mentén vezető útvonal már a római kor óta
az európai közlekedés egyik fő ütőerének számít.
Az Eurovelo 6 os nemzetközi kerékpárútvonal a
városon keresztül megy.
Ez azt jelenti, hogy nagyon sok kerékpáros
érkezik szerte a világból Komáromon keresztül.
Az Eurovelo 6 os útvonalra.
Nyilván a kerékpárosok többsége nem azért kel
útra, hogy Komáromot megnézze,
hanem a fő cél az Budapest vagy Bécs.
De azért azt gondolom, hogy az a kerékpáros,
amelyik a városunkba vetődik, annak minimum
egy két napra tudunk programot ajánlani.
Komárom egészen az első világháborúig a
Dunától északra fekvő települést jelentette.
Aztán a trianoni döntéssel ez a rész az
akkori Csehszlovákiához került, így kezdett
kiépülni a magyar oldalon a déli Komárom.
Ma az országhatár könnyed átjárhatóságával az
ikervárosok,
a két Komárom egy városnak kezd látszani egy
szlovákiai és egy magyarországi városrésszel.
Műsorszolgáltatói ismertető:
Brigéció. Így hívták kétezer évvel ezelőtt Dél-Komárom városát, pontosabban a mai város helyén épült római kori települést.
A város 19. századi történetét végigkísérte az újabb és újabb erődítmények építése.
Egyes feljegyzések szerint már a 13. században éltek zsidók Komáromban. Aztán ahogy váltakoztak a történelmi széljárások,
úgy űzték ki, majd fogadták vissza őket az évszázadok körforgásában. Tartott ez egészen II. József császár türelmi rendelete ig,
ami lehetővé tette a zsidók számára a szabad letelepedést, a kereskedést, a földbérlést, valamint iskolák és zsinagógák alapítását.
. Egy észak komáromi csokoládé manufaktúra alapítói, Zsuzsa és Ferenc 25 év építészeti és belsőépítészeti vállalkozás után döntöttek úgy, hogy valami édesebbe kezdenek.
A kerékpározás szempontjából nagyon jó adottságai vannak.
Közreműködők:
Földrajzi név:
Ortelius:
Tezaurus:
Reláció tartalmak: